“LA ATENTA CARTA”: THE EPISTOLAR EXCHANGE BETWEEN LOURENÇO FILHO AND JAIME TORRES BODET IN THE BRAZIL-MEXICO SPACE (1940-1950)
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n22.p815-831Keywords:
Epistolary Writing. (Auto)biographical Research.Abstract
This text aims to understand the epistolary exchange between Manoel Bergstrom Lourenço Filho and Jaime Torres Bodet, respectively, in Brazil and Mexico, between the 1940s and 1950s. The gateway to the development of this text were the letters written by Lourenço Filho, as the result of two trips to Mexico, inserted in a movement of ideas and subjects (politicians, educators and intellectuals) in conferences, congresses, meetings, committees, forms and documents guiding educational policies, carried out by the United Nations for Education, Science and Culture (Unesco) and by the Regional Center for Fundamental Education for Latin America (Crefal). Correspondence sources found in the Center for Research and Documentation of Contemporary History of Brazil (CPDOC) and in the “Lucas Ortiz” Library of the Information, Research and Culture Center (Cediic) of Crefal are taken as sources. Finally, it can be concluded that the epistolary exchange between these men constituted the movement in favor of educational policies, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the realization of trips and, consequently, in a vast epistolary production.
Downloads
References
BODET, Jaime Torres. [Carta] 22 jul de 1952, Paris [para] LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström, Rio de Janeiro. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC). 1f. 1952a.
BODET, Jaime Torres. [Carta] 9 jun. 1952, Paris [para] LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström, Rio de Janeiro. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC). 1f. 1952b.
BODET, Jaime Torres. [Carta] 28 mai. de 1952, Paris [para] LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström, Rio de Janeiro. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC). 1f. 1952c.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Reformas da instrução pública. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes de; LOPES, Eliane Marta Teixeira; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 225-251.
CELESTE FILHO, Macioniro. A educação rural brasileira analisada por Lourenço Filho no início da década de 1960. Revista História da Educação (Online), Rio Grande do Sul, v. 23, p. 1-27, 2019.
CERECEDO, Alicia Civera. Entre lo local y lo global. La Unesco y el proyecto educativo piloto de México 1947-1951. Annali di storia dell'educazione e delle istituzioni scolastiche, v. 22, p. 166-179, 2015.
CERECEDO, Alicia Civera. Los proyectos educativos piloto de la Unesco y la definición de la educación fundamental, 1945-1951. In: CONGRESO NACIONAL DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA. 12. 2013. Guanajuato Anais..., 2013. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:3hF2ue_aObwJ:www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/0772.pdf+&cd=3&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=mx&client=firefox-b-d. Acesso em: 20 set. 2019.
CHAMON, Carla Simone; FARIA FILHO, Luciano. A educação como problema, a América como destino: a experiência de Maria Guilhermina. In: MIGNOT; Ana Chrystina Venâncio; GONDRA, José (org.). Viagens pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2007. p. 39-64.
CIVERA, Alicia. Notas sobre la historiografía de la educación rural en México. História da Educação - RHE, v. 15, n. 35, p. 11-31, Set./dez. 2011.
CREFAL. Centro Regional de Educación Fundamental para la América Latina. Educación Fundamental: Ideario, Principios, Orientaciones Metodológicas. Pátzcuaro, Michoacán. México, 1952.
CUNHA, Maria Teresa Santos, A escrita epistolar e a história da educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 25., 2002, Caxambú. Anais... Caxambú: ANPED, 2002. Disponível em: <http://25reuniao.anped.org.br/posteres/mariateresasantoscunhap02.rtf> Acesso em: 20 set. 2019.
CUNHA, Maria Teresa Santos. O arquivo pessoal do professor catarinense Elpídio Barbosa (1909-1966): do traçado manual ao registro digital. História da Educação, v. 21, p. 187-206, 2017.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de; CARVALHO, Rosana Areal de. A educação nos projetos de Brasil: espaço público, modernização e pensamento histórico e social brasileiro nos séculos XIX e XX. Programa de Pesquisa apresentado ao CNPq para solicitação de Auxílio à Pesquisa, Belo Horizonte, 2016.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. A educação rural no México. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 17, n. 45, p. 108-198, jan/mar. 1952.
LOURENÇO FILHO, Manuel Bergström [Carta] 4 out. de 1951, Washington [para]. BRAGA, Murilo. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC). 1f. 1951.
LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. O ensino no México. In: LOURENÇO FILHO, Ruy; MONARCHA, Carlos. (Orgs.). Educação comparada. 3. ed. Brasília: MEC/Inep, 2004.
MÁXIMO, Gloria Guzmán. Años contra el tiempo: bibliografía comentada de las tesis de los alumnos del CREFAL (1952-1978). Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL). Pátzcuaro, Mich. (México), 2006.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio; SILVA, Alexandra Lima da. Tão longe, tão perto: escrita de si em relatórios de viagens. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 435-458, abr. 2011.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Artesão da palavra: cartas a um prisioneiro político tecem redes de ideias e afetos. In: BASTOS, Maria Helena Camara; CUNHA, Maria Teresa Santos; MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (org.) Destinos das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF , 2002.
MIRANDA, Federico Lazarín. México, la UNESCO y el Proyecto de Educación Fundamental para América Latina, 1945-1951. Signos Históricos, n. 31, p. 88-115, enero-junio, 2014.
MONARCHA, Carlos. Lourenço Filho: a obra de uma vida, a vida numa obra. In: BATISTA, Eraldo Leme; ORSO, Paulino José; COSTA, Bruno Botelho. (org.). Os intelectuais e a defesa da educação brasileira. 1 ed. Uberlândia: Navegando Publicações, v. 1, p. 13-26, 2018.
MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, escola nova: ciência, técnica & utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: Ed. Unesp, 2009.
MORAES, Agnes Iara Domingos. A circulação das ideias do movimento pela ruralização do ensino no Brasil (1930-1950). 272f. 2019. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Filosofia e Ciências, da Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019.
MONSIVÁIS, Carlos. El género epistolar: un homenaje a manera de carta abierta. D. F. México: CONACULTA; MAPorrúa, 2014.
¬¬¬NERY, Ana Clara B. A Sociedade de Educação de São Paulo: embates no campo
educacional (1922-1931). Tese (doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.
SCHRIEWER, Jürgen. Estados-modelo e sociedade de referência: externalização em processos de modernização. In: NÓVOA, António; SCHRIEWER, Jürgen. A difusão mundial da escola. Lisboa: Educa, 2000, p. 103-120, (Educa História, 4).
SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (org.). Por uma história política. 2. ed. Trad. Dora Rocha. São Paulo: FGV, 2003. p. 231-269.
SOUZA, Rosa Fátima de. A “Educação Rural no México” como referência para o Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 45, n. 31, p. 61-81, jan./abr. 2013.
VIDAL, Diana Gonçalves. Fragmentos de cartas: Catálogo analítico da correspondência entre Abgar Renault e Fernando de Azevedo. In: Diana G. Vidal; Maria Cecília Cardoso. (Org.). Conversa de educadores.. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 1999, v. , p. 11-18.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Leer y Escribir. Historia de dos prácticas culturales. México. Fundación Voces y Vuelos, 1999.