Science curriculum: experiences, stories and narratives produced in a school laboratory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p339-356

Keywords:

Science teaching, Practical class, Memory

Abstract

This paper results from research focused on a teacher's life story who taught science in a municipal public school located in Rio de Janeiro between the 1960s and 1990s. In (auto)biographical perspective, we used the memories of three narrators as sources to investigate the science laboratory's role in the curricula of the aforementioned educational institution. In addition to the narratives produced through interviews based on the methodology of oral history, photographs and reports circulated in newspapers were also used to elaborate the empirical evidence. As a result, we highlight the disputes around the consolidation of spaces destined for practical science classes and the progressive transformation of laboratories into places of memory based on the daily teaching experiences built in them. In conclusion, we reinforce the potential of narrative research for writing the histories of school subjects from a perspective that envisions curricular dynamics from the school interior. We argue that this type of investigation favours the recognition of teaching, valuing it, and reflecting the singularities of science teachers' work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Cerqueira do Nascimento Borba, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor do Departamento de Ciências Biológicas da Universidade do Estado de Minas Gerais, onde é Bolsista de Produtividade em Pesquisa e líder do Laboratório de Investigações em Narrativas, Currículos e Educação (LINCE/UEMG/CNPq). Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense.

Sandra Escovedo Selles, Universidade Federal Fluminense

Professora titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, onde coordena o grupo de pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC/UFF/CNPq). Bolsista PQ 1-B do CNPq. Doutora pelo Center for Science Education, University of East Anglia.

References

AZEVEDO, M. Entre a bancada e a sala de aula – A experimentação no período de ouro do Ensino de Ciências. Curitiba: Appris Editora, 2020.

BENITO, A. E. La arquitectura como programa. Espacio-escuela y curriculum. Historia de la educación. v. 13, 1994, p. 97-120.

BENITO, A. E. El espacio escolar como escenario y como representación. Teias, v. 1, n. 2, 2000, p. 1 -12.

BENITO, A. E. La cultura material de la escuela y la educación patrimonial. Educatio Siglo XXL, v. 28, n. 2, 2010, p. 43 – 64.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand, 1989.

BOURDIEU, P. A ilusão biográfica. In: AMADO, J.; FERREIRA, M. M. (Orgs.). Usos e Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, p. 183-191, 2003.

BUFFA, E. Os Estudos sobre Instituições Escolares: organização do espaço e propostas pedagógicas. In: NASCIMENTO, M. I. M.; SALDANO, W., LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Orgs.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 151-164.

BURKE, P. A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1991.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, 1990. p. 177-229.

DELGADO, L. A. N. História Oral: memória, tempo, identidades. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

DUBET, F. La experiencia sociológica. Barcelona: Editorial Gedisa, 2011.

GINZBURG, C. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

GOODSON, I. F. A Construção Social do Currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GOODSON, I. F. Narrativas em educação: a vida e a voz dos professores. Porto: Porto Editora, 2015. 158 p.

GOODSON, I. F. Aprendizagem, currículo e política de vida. Petrópolis: Vozes, 2020.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2017.

LE GOFF, J. Memória e História. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996.

LOZANO, J. E. A. Prática e Estilos de Pesquisa Histórica Oral Contemporânea. IN: AMADO, J.; FERREIRA, M. (Orgs). Usos e Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.

LUCA, T. R. História dos, nos e por meio dos periódicos. In PINSKY, C. B. (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, v.1, 2008, p.111-153.

MAUAD, A. M. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, v. 1, n. 2, 1996, p. 73-98.

MIGUEL M. E. B. Os arquivos e fontes como conhecimento da história das instituições escolares. In: NASCIMENTO, M. I. M.; SALDANO, W., LOMBARDI, J. C.;
SAVIANI, D. (Orgs.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 31-38.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, v. 10, 1993, p. 07-28.

NORONHA, O. M. Historiografia das instituições escolares: contribuições ao debate metodológico. In: NASCIMENTO, M. I. M.; SANDANO, W.; LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Orgs.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 165-173.

NÓVOA, A. Nota de Apresentação. In: GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997. p. 9-16.

NUNES, C. Memória e História da Educação: entre práticas e representações. Educação em Foco - História da Educação. v. 07, n. 12, p. 01-17, 2004.

NUNES, C.; CARVALHO, M. M. C. Historiografia da Educação e Fontes. In: GONDRA, J. G. (Org.). Pesquisa em História da Educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 17-62.

PORTELLI, A. Sonhos ucrônicos: memórias e possíveis mundos dos trabalhadores. In: Projeto História, v. 10. São Paulo: PUC-SP, 1993. p. 41-58.

PORTELLI, A. O massacre de Civitella Val di Chiana: mito, política, luto e senso comum. In: FERREIRA, M.; AMADO, J. Usos e Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: FGV,1996, p.103-130

PORTELLI, A. O que faz a História Oral diferente. Projeto História. São Paulo, n. 14, 1997, p. 25-39.

PORTELLI, A. Sempre existe uma barreira: a arte multivocal da história oral. In: Ensaios de história oral. São Paulo (SP): Letra e Voz, 2010. p. 19-35.

VIDAL, D. G. Cultura e práticas escolares: a escola pública brasileira como objeto de pesquisa. Historia de la Educación, v. 25, p. 131-152, 2006.

VIDAL, D. G. Por uma ampliação da noção de documento escolar. In: NASCIMENTO, M. I. M.; SANDANO, W.; LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Orgs.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 59-71.

VIDAL, D. G.; ABDALA, R. D. A fotografia como fonte para a história da educação: questões teórico-metodológicas e de pesquisa. Educação (UFSM). ed. 3. v. 30, 2005, p. 177-194.

Published

2022-11-04

How to Cite

BORBA, R. C. do N.; SELLES, S. E. Science curriculum: experiences, stories and narratives produced in a school laboratory. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 21, p. 339–356, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p339-356. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/13944. Acesso em: 17 jul. 2024.