Educational municipality and narratives of experiences and learning in a popular housing set
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p573-587Keywords:
Habitação Popular; Socialização; Município Educativo; História Oral; Memória.Abstract
The main objective of the study was to understand the relationship between people and the municipality of Limeira, SP, based on the experiences of living and coexisting in popular housing at Conjunto Habitacional Geada 2, verifying their problems, exclusions, spaces, memoirs and learning. The research used a qualitative methodology, Oral History, with emphasis on the thematic interview, accompanied by a field diary. It was observed that, over the different governments (1992 - 2014), investments in popular housing were uneven; on the other hand, housing distribution has become more humanized. The influence of neoliberalism on this social policy called attention to housing as a commodity and a source of profit. From the narratives, there is a need to learn to live together, to understand the place, to overcome difficulties in accessing essential services and, despite this, the importance of local initiatives aimed at autonomy and bonding is observed.
Downloads
References
AULA, Inkeri; SILVA, Regina Helena Alves da. Metodologia Sensobiográfica: novos conhecimentos sobre o sensório urbano. In. MAIA, Andréa Casa Nova (Org.). História oral e direito à cidade: paisagens urbanas, narrativa e memória social. São Paulo, SP: Ed. Letra e Voz, 2019.
BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
BONDUKI, Nabil. Política habitacional e inclusão social no Brasil: revisão histórica e novas perspectivas no governo Lula. Revista Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n. 1, p. 70-104, jan-dez. 2008.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. 19 ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BRASIL. Lei n. 11.124, de 16 de junho de 2005. Dispõe sobre o Sistema Nacional de Habitação de Interesse Social (SNHIS), cria o Fundo de Habitação de Interesse Social (FNHIS) e institui o conselho gestor do FNHIS. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11124.htm. Acesso em: 1º ago. 2020.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. A crise e recuperação da confiança. Revista de Economia Política, v. 29, n. 1 (113), p. 133-149, jan/mar. 2009.
BRITTO, Fabiana Dultra; JACQUES, Paola Berenstein. Cenografias e corpografias urbanas: um diálogo sobre as relações entre corpo e cidade. Cadernos PPG-AU/UFBA, Salvador, v. 7, n. especial, p. 79-86, 2008.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas [livro eletrônico]. 1 ed., São Paulo: Cortez, 2014.
FERNANDES, Renata Sieiro. A cidade educativa como espaço de educação não formal, as crianças e os jovens. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 3, n. 1, p. 58-74, maio. 2009.
FERREIRA, Geniana Gazotto; CALMON, Paulo; FERNANDES, Antônio Sergio Araújo; ARAÚJO, Suely Mara Vaz Guimarães. Política habitacional no Brasil: uma análise das coalizões de defesa do Sistema Nacional de Habitação de Interesse Social versus o Programa Minha Casa, Minha Vida. Revista Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, Curitiba, PR, v. 11, 2019. e20180012.
GARCIA, Valeria Aroeira. A educação não-formal como acontecimento. 2009. 455 p. (Tese de Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2009.
Genocídio e resgate dos "Botocudo". Entrevista de Ailton Krenak a Marco Antônio Tavares Coelho. (Belo Horizonte, MG. Set. 2008). Estudos Avançados, São Paulo, v. 23, n. 65, p. 193-204, 2009.
GROPPO, Luis Antonio. Um esboço sobre a gênese do campo das práticas socioeducativas no Brasil: aplicação da noção de campo social de Bourdieu. Revista Série – Estudos. Campo Grande, n. 35, p. 59-75, jan./jun. 2013c.
HARVEY, David. O Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.
HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 61-73, Jun. 2014.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Limeira. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/limeira/panorama. Acesso em: 04 ago. 2020.
JANIRA. Entrevista. Limeira (São Paulo), 7 maio. 2020.
LANG, Alice Beatriz da Silva Gordo. Trabalhando com história oral: reflexões sobre procedimentos de pesquisa. Cadernos CERU. 2ª série, n. 11, 2000.
LEILAMAR. Entrevista. Limeira (São Paulo), 11 março. 2020.
MARICATO, Erminia. O impasse da política urbana no Brasil. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
MARTINS, Marcos Francisco, Educação sociocomunitária em construção. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, n. 28, p. 106-130, dez. 2007.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
NONNENBERG, Marcelo José Braga; MESENTIER, Allan. A criação do Mercosul contribuiu para aumentar a intensidade tecnológica das exportações da região. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), 1644 – Texto para discussão. Brasília: IPEA, 2011.
PATRÍCIA. Entrevista. Limeira (São Paulo), 20 fevereiro. 2020.
ROLNIK, Raquel. O que é a cidade. São Paulo: Brasiliense, 1995.
ROSALINA. Entrevista. Limeira (São Paulo), 15 fevereiro. 2020.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Brasília/DF: Ed. Universidade de Brasília; São Paulo: Ática, 1989.
SANDRA. Entrevista. Limeira (São Paulo), 05 março. 2020.
SANTHIAGO, Ricardo; MAGALHÃES, Valéria Barbosa de. História oral na sala de aula. São Paulo: Autêntica, 2015.
SIMAS, Luiz Antonio. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.
SUAVE, Angela Michele; FAERMANN, Lindamar Alves. Reflexões sobre a política habitacional: estado e conflitos de classes. Revista Katálysis, Florianópolis: UFSC, v. 23, n. 2, p. 266-275, maio 2020. ISSN 1982-0259.
THAIS. Entrevista. Limeira (São Paulo), 10 maio. 2020.
TRILLA, Jaume (Coord.). Animación sociocultural. Teorías, programas y âmbitos. Barcelona: Ariel, 2008.