Teacher training in cyberspace: the construction of (auto)biographical narratives in the constitution of initial training
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2023.v8.n23.e1145Keywords:
(Auto)biographical narratives, Teacher training, Life experiences, CyberspaceAbstract
This article discusses a research-training experience developed from an extension project, carried out at a distance, which proposed the construction of (auto) biographical narratives based on the teachings of (2004). The objective is to understand how undergraduate students in Distance Education, offered by the Universidade Federal do Pampa of Polo Hulha Negra, recognize their teaching-forming experiences through the construction of (auto) biographical narratives, thus constituting a formative action. Theoretical discussions were about the construction of (auto) biographical narratives in teacher training, the construction of teacher professionalization from the initial training, and the training of teachers in cyberspace. The training was characterized by an (auto) biographical approach, guided by Josso's precepts, which foresees four moments: the oral construction of the (auto) biographical narrative, the written production, the socialization of this writing, and the production balance phase of the narratives. In this study, it was possible to understand how the teachers involved in the research understand the construction of teacher training and what forming experiences characterize this process. The reports refer to the time when they were students of basic education, to teachers and family members who inspired them to choose their profession, as well as playing as a teacher as evidence of wanting to be a teacher.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre. Editora Artmed, 2001.
BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, nº 1, p. 11-30, jan./jun. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/fZLqw3P4fcfZNKzjNHnF3mJ/abstract/?lang=ptAcesso em: 28 dez. 2023.
COUTO, Edvaldo Souza. Pedagogias das conexões: compartilhar conhecimentos e construir subjetividades nas redes sociais. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa. Facebook e Educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014. p. 40-55.
DAMIANI, Magda Floriana, et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, 2013, 45: 57-67. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822 Acesso em: 25 fev. 2022.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo. Editora Cortez, 2000.
JOSSO, Marie Christine. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as histórias de vida a serviço de projetos. Educação e pesquisa, 25.2, p. 11-23, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/FPRNJxFHvDf8jX5Yx55ThhH/ Acesso em: 25/12/2023.
JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, v. 30, n. 63, p. 413-438, 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf Acesso em: 25 fev. 2022.
LELIS, Isabel. A construção social da profissão docente no Brasil: uma rede de histórias: uma rede de histórias. In: LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. Ofício de professor: histórias e perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis, RJ. Editora Vozes, 2008. p. 54-66.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo. Editora 34, 1999.
LÉVY, Pierre. A Inteligência Coletiva. 7. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
MAESTRI, Rita de Cássia. História de vida de uma psicóloga e professora surda: mediações desconstruções e construções. 2013. 217f. Dissertação em Educação – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2004. p. 15-34.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 fev. 2022.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2015.
PRETTO, Nelson; PINTO, Claúdio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista brasileira de educação, v. 11, n. 35, p. 19-29, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4vpwVbvgbkFRLRq4BPqzFHf/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 05 fev. 2022.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.
SILVA, Marco. Educação na cibercultura: o desafio comunicacional do professor presencial e online. Revista FAEEBA, 2003, 12.20: 261-271. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/237/136. Acesso em: 25 fev. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Narrativas de Infância e formação de professores: memórias, histórias de vida e acompanhamento. Semana de Valorização da Primeira Infância e Cultura da Paz–V. Ciclo Internacional Resiliência e Cultura. Memória, formação e cuidado: narrativas de si e (re) construção de um vínculo de confiança no/com o mundo, 2013.
SOUZA, Elizeu Clementino de; FORTINARI, Liege Maria Satja. Memória, (Auto) biografia e formação. In: VEIGA, Ilma Passos, D’ÁVILA, Cristina Maria. Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas, SP. Editora Papirus, 2014. p. 140-175.
TARDIF, Maurice. Saberes docente e profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.