Nona Ozouf: formation, intellectual trajectory and historical narrative in the present time.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1148

Keywords:

Mona Ozouf, Intelectual trajector, Formation, Historiography, Republican school

Abstract

In this article we present an intellectual trajectory of the French historian Mona Ozouf, a reference in studies about the French Revolution and the Republican School. For that, we resorted to the analysis of interviews, historiographic and dissemination works published by the historian in question. Aspects of childhood, youth and adulthood are highlighted as references of attribution of meanings that do not explain, however, thought of as experience, complexize their approaches regarding Republican Education, the French Revolution and, finally, a particular perception - and sometimes controversy - of feminism. Allocated in a specific time, namely, the present time, elements of Ozouf's unique historiographical contribution are presented, having as articulating line the school formation, political performance and intellectual production of the author. The reflections presented here are supported mainly by the debate about biographical writing and the concept of experience, as designed by Heidegger and revisited by Larrosa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Jaques Cubas, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professora do Departamento de História, do Programa de Pós-Graduação em História e do Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). Participa dos grupos de pesquisa: Ensino de História, Memória e Culturas e Linguagens e Identificações, ambos da Udesc e certificados pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

References

AVELAR, Alexandre de Sá. A biografia como escrita da História: possibilidades, limites e tensões. Dimensões, Vitória, n. 24, p. 157-172, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/dimensoes/article/view/2528. Acesso em: 15 nov. 2011.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta. Usos e Abusos da História Oral. Rio de Janeiro: FGV, 2005. p. 183-192.

BRETON, Hervé. Investigação Narrativa: entre detalhes e duração. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, n. 1, p. 12-22, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/repi/article/view/e20201. Acesso em: 12 dez. 2021.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da Historiografia. São Paulo: Ed. UNESP, 1997.

DAILEADER, Philip; WHALEN, Philip. French Historians 1900-2000: new historical writing in twentieth-century France. Oxford: Wiley-Blackwell, 2010.

DÉLOYE, Yves. Instituteurs. Revue Française de Science Politique, v. 43. n. 2, 1993. Não paginado. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/456419. Acesso em: 23 nov. 21.

DOSSE, François. A História em Migalhas. São Paulo: Ensaio; Campinas: Ed. Unicamp, 1992.

FURET, François; OZOUF, Mona. Dictionnaire critique de la Révolution française. Paris: Flammarion, 1988.

FURET, François; OZOUF, Mona. Dictionnaire critique de la Révolution française: institutions et créations. Paris: Flammarion, 1993a.

FURET, François; OZOUF, Mona. Dictionnaire critique de la Révolution française: Événements. Paris: Flammarion, 1993b.

FURET, François; OZOUF, Mona. Dictionnaire critique de la Révolution française: Acteurs. Paris: Flammarion, 1993c.

HOUBRE, Gabrielle. Les mots de Mona Ozouf. Clio: Femmes, Genre, Histoire, n. 1, 1995. Não paginado. Disponível em: https://journals.openedition.org/clio/541. Acesso em: 5 jan. 2022.

JUNQUA, Jean. Le type de l’instituteur primaire ou la véritable mission de l’instituteur au point de vue du catholicisme. Pau: Imp. de E. Vignancour. 1845.

LARROSA, Jorge. Tremores. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1989.

OZOUF, Mona. A festa sob a Revolução Francesa. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1989.

OZOUF, Mona. Composition française: retour sur une enfance bretonne. Paris: Gallimard, 2009.

OZOUF, Mona. Jules Ferry. Paris: Bayard-Centurion, 2005a.

OZOUF, Mona. La Cause des Livres. Paris: Gallimard, 2011.

OZOUF, Mona. La Fête Révolutionnaire 1789-1799. Paris: Gallimard, 1976.

OZOUF, Mona. La Gironde et les Girondins. Paris: Payot, 1991.

OZOUF, Mona. La Muse démocratique: Henry James ou les pouvoirs du roman. Paris: Calmann-Lévy, 1998.

OZOUF, Mona. L'École de la France: essai sur la Révolution, l'utopie et l'enseignement. Paris: Gallimard, 1984.

OZOUF, Mona. L'École, l'Église et la République 1871–1914. Paris: Armand Colin, 1962.

OZOUF, Mona. Les Mots des femmes: essai sur la singularité française. Paris: Fayard, 1995.

OZOUF, Mona. L'Homme régénéré: essai sur la Révolution française. Paris: Gallimard, 1989a.

OZOUF, Mona. Varennes: La mort de la royauté. Paris: Gallimard, 2005b.

OZOUF, Mona; CORNU, Laurence. Une autre République: 1791 l'occasion et le destin d'une initiative républicaine. Paris: L'Harmattan, 2004.

OZOUF, Mona; OZOUF, Jacques. La République des instituteurs. Paris: Gallimard, 1989b.

RIGLET, Marc. Mona Ozouf: la cause des livres est menacée. L’Express Culture, Paris, 21 nov. 2011. Disponível em: https://www.lexpress.fr/culture/livre/mona-ozouf-la-cause-des-livres-est-menacee_1051826.html. Acesso em: 5 jan. 2022.

SCHMIDT, Benito Bisso. Escrever biografias no Brasil hoje: entre inovações e modelos tradicionais. In: DUTRA, Eliana de Freitas (org.). O Brasil em dois tempos: história, pensamento social e tempo presente. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 205-218.

SCOTT, Joan. De l’utilité du genre. Paris: Fayard, 2012.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais franceses: um objeto para a história do tempo presente?. In: DUTRA, Eliana de Freitas (org.). O Brasil em dois tempos: história, pensamento social e tempo presente. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 129-142.

Published

2024-03-05

How to Cite

CUBAS, C. J. Nona Ozouf: formation, intellectual trajectory and historical narrative in the present time. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1148, 2024. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2024.v9.n24.e1148. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10979. Acesso em: 21 nov. 2024.