Memórias de uma militante amazônida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p807-819

Keywords:

Life history. Formation. Militancy

Abstract

Text intends to answer the following questions: How did I become a teacher? How did I become a militant in defense of the public school? How did I become a woman who fought and struggles to remain autonomous, free without losing femininity and the ability to be moved by the constant learning that life has given me? How did I become this woman who fights for a more egalitarian society? What is the place where I am? What paths did I take to get here? Why did I make certain choices? I narrate the trajectory showing how I became a teacher, woman and activist, showing that it is a reflective moment, based on the praxis that I developed in the teaching process. When establishing the connections in this trajectory, I highlighted the paths I followed and the reason for certain choices. I showed the contradictions, the relationships between the parties, the connection with the whole and the mediations made in the process of being a teacher / educator. As I always recorded the remarkable moments of my existence, the analysis was carried out based on these documents. What was convenience became a choice, I wanted to be a teacher, a political activist and a woman engaged in the struggle for freedom, both personally and collectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora titular da UFAM. Líder do Grupo de Pesquisa Gênero, Trabalho e Educação.

References

ALVES, Alvaro Marcel. O método materialista histórico dialético: alguns apontamentos sobre a subjetividade. Revista de Psicologia da UNESP, v. 9, n. 1, p. 1-13, 2017.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? São Paulo: Cortez, 1995.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História oral e narrativa: tempo, memória e identidades. História oral, v. 6, p. 9-25, 2003.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

JELIN, Elizabeth. De qué hablamos cuando hablamos de memorias: los trabajos de la memoria, p. 1-17, 2001.

LANE, Sílvia. O homem em movimento. São Paulo: Cortez, 1989.

LENIN, Vladimir Llitch. Que Fazer? Problemas Candentes do Nosso Movimento. São Paulo: Arte Popular, 2010.

MALLMANN, Maria Izabel. Os ganhos da década perdida: democracia e diplomacia regional na América Latina. Edipucrs, 2008.

MARX, Karl. Manuscritos econômicos e Filosóficos. São Paulo: Boi tempo, 2004.

MOSCOVICI, Serge. A Representação Social da Psicanálise. São Paulo: Zahar, 1978.

MOURÃO DIEDERICHS, Arminda. O movimento de professores de 1º e 2º graus: uma análise crítica. Manaus: EDUA, 1998.

MOURÃO, Arminda Rachel Botelho; ALMEIDA, Carlos Augusto Gomes. O Espaço Público no Imperialismo do Século XXI. In: Heloisa da Silva Borges; Waldemar Moura Vilhena Júnior. (Org.). Educação do campo e as políticas sociais públicas. Boa Vista: Editora da Universidade Federal de Roraima, 2015, v. 1, p. 61-86.

NERUDA, Pablo. Confesso que vivi: Memórias. São Paulo: Difel, 1982.

PIRES, ELAINE. A escola no período dos exames de admissão ao ginásio: memórias do secundário. Anais... 30º Simpósio Nacional de História. Recife: ANPUH, 2019.

WILLIAN, Wagner. O soldado absoluto: uma biografia do Marechal Henrique Lott. 2ª edição. Rio de Janeiro: 2006.

Published

2021-09-07

How to Cite

MOURÃO, A. R. B. Memórias de uma militante amazônida. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 6, n. 18, p. 807–819, 2021. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2021.v6.n18.p807-819. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10583. Acesso em: 17 jul. 2024.