Histórias de vida de professoras negras na educação superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p476-491

Keywords:

Docência. Ensino superior. Mulheres negras., Docência. Ensino superior, Mulheres negras

Abstract

Public policies - such as Quota Law - seek to ensure and expand the presence of people of African descent in university education. However, inequalities in access to university remain a reality for the black population, as well as occupying positions in this area. In this sense, the present investigation analyzes the professional trajectories of black university professors, emphasizing the relationship between education, work and university teaching. Qualitative research, with an exploratory characteristic, was developed from life stories analyzed from a hermeneutic perspective. It is identified that the participants had their professional choices encouraged by the family and all experienced similar conditions: they had to reconcile education and work during their academic career, and university teaching became a professional objective after entering postgraduate school. The teachers reveal that their stories are marked by double discrimination - of race and gender - with their presence in university education institutions valued by colleagues of African descent, generating reflections in black and non-black students.

 

Keywords: Teaching. University education. Black women.

 

 

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Author Biographies

Letícia Laureano dos Santos, Unilasalle

Mestranda em Educação. Bacharel em Administração de Empresas - habilitação em Recursos Humanos, Especialista em Psicologia do Trabalho e das Organizações. Especialista em docência de nível técnico. Possui experiência área Administração, com ênfase em Recursos Humanos e na área de educação em cursos técnicos e superior (tutoria EAD e presencial).Atualmente é estudante do curso de mestrado em educação (Bolsa Capes) na Linha de Pesquisa Educação, Gestão e Políticas Públicas, realizando em estudos relacionados a gênero, raça e educação.

Denise Macedo Ziliotto , Unilasalle

Pós Doutorado pela Universidade de Lisboa . Doutora em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo , mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, graduada em Psicologia e Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. É docente e pesquisadora no programa de Pos Graduação em Educação da Universidade La Salle e no curso de Psicologia. Sua ênfase em ensino, pesquisa e extensão transita entre os campos da Psicanálise, Psicologia doTrabalho e Políticas Públicas, pautando-se especialmente pelos seguintes temas: trabalho, educação, diferença e subjetivação contemporânea. 

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Published

2022-11-04

How to Cite

LAUREANO DOS SANTOS, L.; ZILIOTTO , D. M. Histórias de vida de professoras negras na educação superior. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 7, n. 21, p. 476–491, 2022. DOI: 10.31892/rbpab2525-426X.2022.v7.n21.p476-491. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/10556. Acesso em: 17 jul. 2024.