A análise textual discursiva como caminho para a compreensão de histórias de vida em pesquisa educacional
DOI:
https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.22.v7.n20.p145-161Keywords:
Análise textual discursiva, Metodologia de análise, História de vidaAbstract
The methodological approach using life histories is been used in educational research. This study investigates how the Discursive Textual Analysis (DTA), developed by Morais and Galiazzi (2016), guides to the understanding and interpretation of the subjects' life histories. It was necessary to explain the stages of the ATD analysis cycle, exemplifying them with the data of a master's research (AUTOR, 2018). The qualitative approach basis this research, which concludes that the ATD is suitable for the analysis of (auto) biographical narratives, for guiding the recognition of meanings, for the organization of the categories and the textual self-organization, which brings to the results of the research.
Downloads
References
ABRAÃO, Maria Helena Menna-Barreto. (Auto)biográfico, um método possível de pesquisa? In: PASSEGGI, Maria da Conceição. VICENTINI, Paula Perin. SOUZA, Elizeu Clementino de. (Org.). Pesquisa (auto)biográfica: narrativas de si e formação. Curitiba: CRV, 2013. p. 7-15.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagem metodológica na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-740, set./dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2021.
JOSSO, Marie-Christine. A metanoia: um processo biográfico de mudança de paradigma. In: ABRAÃO, Maria Helena Menna-Barreto [org]. A nova aventura (auto)biográfica: tomo III. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. p. 5980-6612. Disponível em https://amz.onl/gVGijU7. Acesso em: 3 ago. 2021.
MINAYO, Maria Cecília de S. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec Editora, 2014.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias de sua vida. In: NÓVOA, Antônio. (Org). Vida de professores. Portugal: Porto, 2015. p. 11-30.
RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1976.
ROCHA, Sueli Rodrigues da. Narrativas de si: memórias entrecruzadas da pós-graduação e da prática pedagógica de professores de Língua Portuguesa e Literatura. 2018. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação profissional) – Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.