The mental health of teachers in Stricto Sensu Postgraduate courses

A literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19404

Keywords:

Mental health, Psychic suffering, Stricto sensu postgraduate, Teacher, Literature review

Abstract

This research aimed to map the current state of knowledge related to the mental health and psychological distress of professors in stricto sensu postgraduate programs in the Brazilian context. Through a bibliographic review, scientific articles published between 2019 and 2023 were analyzed. The systematic survey was carried out on the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) platforms. The corpus of this review consisted of 10 articles, which were subjected to a rigorous analysis process. The results showed a degradation and undervaluation of the teaching/research profession. Teachers working in postgraduate programs face precarious working conditions and do not receive due recognition for their activities. Among the challenges identified are the intensification of teaching work, the bureaucratization of the profession and the pressure for productivity.

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Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Luciana Maria Caetano, Universidade de São Paulo

Docente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Líder do Grupo de Pesquisa em Desenvolvimento Moral (GPDM).

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Published

2024-07-12

How to Cite

GLATZ, E. T. M. de M.; YAEGASHI, S. F. R.; CAETANO, L. M. The mental health of teachers in Stricto Sensu Postgraduate courses: A literature review. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. esp.1, p. e024017, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9iesp.1.19404. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/19404. Acesso em: 17 jul. 2024.