Mental health and dimensions of the academic experience of university students at the Federal University of Bahia, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.29378/plurais.v9iesp.1.19372Keywords:
University students, University education, Mental health, Universities, Academic experienceAbstract
The academic experience in Psychology, composed of five dimensions, refers to the set of experiences and socio-emotional aspects experienced by students during their career at the University. From this perspective, this quantitative, cross-sectional, exploratory analytical study aimed to carry out a survey and describe the dimensions of the academic experience of undergraduates on the campuses of the Federal University of Bahia in 2021. Data collection consisted of the application of the instruments: Questionnaire Socioeconomic-demographic and the Academic Experiences Questionnaire in its reduced version (QVA-r), with a 5-point Likert scale. As a result, 509 undergraduates participated in this study, 367 (71.2%) female and 142 (27.9%) male, with an average age of 24.06 years (SD=6.56). The results also show, after being subjected to quantitative analyses, that the Career dimension plays an important role for students (M=3.77; SD=0.73).
Downloads
References
ALMEIDA, Leandro Soares; SOARES, Ana Paula; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-r): avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 81-93, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/9XbYPGwbZK9VMvBXcV8qHmP/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.
ALMEIDA, Leandro Soares; CASANOVA, Joana. Desenvolvimento psicossocial e sucesso acadêmico no Ensino Superior. In: VEIGA, F. H. (org.). Psicologia da Educação: Temas de Aprofundamento Científico para a Educação XXI. Lisboa: Climepsi Editores, 2019. p. 101-128. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/63168. Acesso em: 09 abr. 2023.
ALMEIDA, Leandro Soares; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes; SOARES, Ana Paula. Questionário de Vivências Académicas: construção e validação de uma versão reduzida (QVA-r). Revista Portuguesa de Pedagogia, [S. l.], n. 3, p. 181-207, 1999. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/12080/1/Almeida%2C%20Ferreira%20%26%20Soares%2C%201999.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
ALMEIDA, Leandro Soares.; SOARES, Ana Paula.; FERREIRA, Joaquim Armando Gomes. Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no ensino superior: Construção/validação do Questionário de Vivências Acadêmicas. Methodus: Revista Científica e Cultural, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 03-20, 2001. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277093023_Adaptacao_rendimento_e_desenvolvimento_dos_estudantes_no_Ensino_Superior_construcao_do_questionario_de_vivencias_academicas. Acesso em: 23 set. 2023.
ALMEIDA, Maria Elisa Grijó Guahyba de; PINHO, Luís Ventura de. Adolescência, família e escolhas: implicações na orientação profissional. Psicologia Clínica, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 173-184, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pc/a/VbGsdYdh6fCxv7WpkX3S9Lr/?lang=pt. Acesso em: 13 abr. 2023.
ALMEIDA, Leandro Soares; CRUZ, José Fernando. Transição e adaptação académica: reflexões em torno dos alunos do 1o ano da Universidade do Minho. Comunicação apresentada no Congresso Ibérico Ensino Superior em Mudança: tensões e possibilidades. Braga, 2010. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/11543. Acesso em: 10 ago. 2023.
ANDIFES. Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior. Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos Graduandos das Universidades Federais. Uberlândia, 2019. Disponível em: https://www.andifes.org.br/?p=79639. Acesso em: 26 ago. 2023.
ANDRADE, Antonio dos Santos; TIRABOSCHI, Gabriel Arantes; ANTUNES, Natália Amaral; et al. Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicol. cienc. prof., [S. l.], v. 36, n. 4, p. 831-846, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/RTkfTtDv3sRKHGT7J3zPMZC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 ago. 2023.
BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Cláudio Simon. “Não havia outra saída”: percepções de alunos evadidos sobre o abandono do curso superior. Psico-USF, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 95–105, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/v74yVrtsghWs7HNPjzPN5VF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2023.
BARROS, Mariana. A relevância e a qualidade da vivência acadêmica: Um percurso de formação activa. In: POUZADA, A. S.; ALMEIDA, L. S.; VASCONCELOS, R. M. (org.). Contextos e dinâmicas da vida acadêmica. Portugal: Guimarães, 2002. p. 99-106. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/12114/1/Soares,%20Vasconcelos%20%26%20Almeida,%202002.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Marco Legal: saúde, um direito de adolescentes. Secretaria de Atenção à Saúde, Área de Saúde do Adolescente e do Jovem. Brasília, DF: Editora do Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/07_0400_M.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
CARDOSO, Lucila Moraes; GARCIA, Christiane Souza; SCHROEDER, Fernanda Tedeschi. Vivência acadêmica de alunos ingressantes no curso de Psicologia. Psicol. Ensino & Form., [S. l.], v. 6, n. 2, p. 05-17, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612015000200002. Acesso em: 17 ago. 2023.
CARVALHO, Rainara Ferreira; SAMPAIO, Sócrates Sousa; SENA, Yasmin Silva; COSTA, Ilka Lorena de Oliveira Farias. Raça e Saúde Mental no Ensino Superior: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/353633242_Raca_e_Saude_Mental_no_Ensino_Superior_Uma_revisao_sistematica. Acesso em: 24 fev. 2023.
CERCHIARI, Edineia Albino Nunes; CAETANO, Dorgival; FACCENDA, Odival. Prevalência de transtornos mentais menores em estudantes universitários. Estudos de Psicologia, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 413- 420, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/gScqTGYW6XWJXyndtMtb4nN/?lang=pt. Acesso em: 24 fev. 2023.
COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 43, n. 4, p. 239-1250, 2017. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/Y8zKhQs4W7NYgbCtzYRP4Tb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 nov. 2023.
CREPALDI, Maria Aparecida et al. Terminalidade, morte e luto na pandemia de COVID-19: demandas psicológicas emergentes e implicações práticas. Estudos de Psicologia, [S. l.], v. 37, 2020. Disponível em https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43734. Acesso em: 26 nov. 2023.
DALBOSCO, Simone Nenê Portela. Adaptação acadêmica no ensino superior: estudos com ingressantes. 2018. Tese (Doutorado em Psicologia no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia) – Universidade São Francisco, Campinas, SP, 2018. Disponível em https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/427/10206329435389866.pdf. Acesso em: 24 mar. 2023.
DANTAS, Clarissa de Rosalmeida; CASSORLA, Rooselvet Moisés Smeke. O luto nos tempos da COVID-19: desafios do cuidado durante a pandemia. Rev. Latinoam. Psicopatol. Fundam., [S. l.], v. 23, n. 3. 2020. Disponível em https://www.scielo.br/j/rlpf/a/SgtgR9xSwqBSYjr5Mm3WSwG/. Acesso em: 09 mar. 2023.
DINIZ, Rosa Virgínia, GOERGEN, Pedro. Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação, [S. l.], v. 24, n. 3, p. 573-593, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/aval/a/KWJWLBpHPFjBKbzSXw7TStb/?lang=pt. Acesso em: 09 mar. 2023.
FIOROTTI, Karoline Pedroti; ROSSONI, Renzo Roldi; BORGES, Luiz Henrique; MIRANDA, Angélica Espinosa. Transtornos mentais comuns entre os estudantes do curso de medicina: prevalência e fatores associados. J. bras. psiquiatr., [S. l.], v. 59, n. 1, 2010. Disponível em https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/SDYGfzZpxLZd6BrwPZBttPj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.
GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 24, p. 1327-1346, 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/csc/a/RLFrGpHpQKgkYpwXvHx3B3b/abstract/?lang=pt. Acesso em: 09 out. 2023.
GOLDSTEIN, Thaís. Acolhimento de mal-estar da comunidade universitária é debatido com intensa participação do público. Universidade Federal da Bahia. Edgar Digital, 2018. Disponível em: https://www.ufba.br/ufba_em_pauta/acolhimento-de-mal-estar-da-comunidade-universit%C3%A1ria-%C3%A9-debatido-com-intensa. Acesso em: 21 out. 2023.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012. Disponível em http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso em: 09 out. 2023.
GRANADO, José Inácio Fernandes. Vivência acadêmica de universitários brasileiros: estudo de validade e precisão do QVA-r. 2004. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade São Francisco, Itatiba, SP, 2004. Disponível em https://www.scienceopen.com/document?vid=ed7f0980-d418-4d80-8081-b330c22989dc. Acesso em: 26 out. 2023.
HAUKOOS, Jason; LEWIS, Roger. Advanced statistics: Bootstrapping confidence intervals for statistics with “difficult” distributions. Academic Emergency Medicine, [S. l.], v. 12, n. 4, p. 360-365, 2005. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15805329/. Acesso em: 09 out. 2023.
HILL, Manuela Magalhães; HILL, Andrew. Investigação por questionário. 2ª ed. Ed. Lisboa: Sílabo. 2022. Disponível em https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/8497. Acesso em: 09 mar. 2023.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resposta Educacional à Pandemia de Covid-19 no Brasil. 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_pesquisa_covid19_censo_escolar_2020.pdf. Acesso em: 13 abr. 2023.
JUNIOR, Thomaz Wood; TRIVELLI, Andressa. A transformação do ensino superior no Brasil: um estudo de caso sobre a criação de um grande grupo educacional privado. Cad. EBAPE.BR, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 259-275, 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/cebape/a/VqkVjgQLnynnSBWTpV4PYRQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 mar. 2023.
LAI, Jianbo; MA, Simeng; WANG, Ying, et al. Factors Associated With Mental Health Outcomes Among Health Care Workers Exposed to Coronavirus Disease 2019. JAMA Netw Open, [S. l.], v. 3, n. 3, 2020. Disponível em https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2763229. Acesso em: 01 mar. 2023.
LIMA, Maria Cristina Pereira; DOMINGUES, Mariana de Souza; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Prevalência e fatores de risco para transtornos mentais comuns entre estudantes de medicina. Revista de Saúde Pública, [S. l.], v. 40, n. 6, p. 1035-1041, 2006. Disponível em https://www.scielo.br/j/rsp/a/8XR4gYNpWjfPQLgyj6CVDtR/?lang=pt. Acesso em: 01 mar. 2023.
LEÃO, Thiago Marques, IANNI, Aurea Maria Zöllner, GOTO, Carine Sayuri. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Humanidades & Inovação, [S. l.], v. 6, n. 9, p. 131- 143, 2019. Acesso em: 09 set. 2023.
LEÃO, Thiago Marques; GOTO, Carine Sayuri; IANNI, Aurea Maria Zöllner Covid-19 e saúde mental de estudantes universitários: uma revisão crítica da literatura internacional. Revista de Psicologia da UNESP, [S. l.], v. 20, n. 1, 2021. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/003121626. Acesso em: 05 abr. 2023.
MAGALHÃES, Mauro de Oliveira. Sucesso e fracasso na integração do estudante à universidade: um estudo comparativo. Rev. bras. orientac. prof., [S. l.], v. 14, n. 2, p. 215-226. 2013. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000200007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 09 mar. 2023.
MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria; ALMEIDA, Leandro Soares. Abordagem de competências, desenvolvimento humano e educação superior. Psic.: Teor. e Pesq., [S. l.], v. 32, 2016. Disponível em https://www.scielo.br/j/ptp/a/XpJ5LQbmPjGfSPNcr4rLXzN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2023.
MARÔCO, João; BISPO, Regina Maria Baltazar. Estatística Aplicada às Ciências Sociais e Humanas. 1. ed. Lisboa: Climepsi. 2003. Disponível em: https://bibliografia.bnportugal.gov.pt/bnp/bnp.exe/registo?1186276. Acesso em: 29 mar. 2023.
MARÔCO, João. Análise Estatística com a utilização do SPSS. 3. ed. Lisboa: Sílabo. 2007. Disponível em https://books.google.com.br/books/about/An%C3%A1lise_estat%C3%ADstica_com_utiliza%C3%A7%C3%A3o_d.html?hl=pt-PT&id=YrV1PgAACAAJ&redir_esc=y. Acesso em: 04 mar. 2023.
MATA, Ingrid Ribeiro Soares da et al. As implicações da pandemia da COVID-19 na saúde mental e no comportamento das crianças. Residência Pediátrica, [S. l.], v. 10, n. 3, 2020. Disponível em https://residenciapediatrica.com.br/detalhes/643/as%20implicacoes%20da%20pandemia%20da%20covid-19%20na%20saude%20mental%20e%20no%20comportamento%20das%20criancas. Acesso em: 09 mar. 2023.
MAZÉ, Corinne, VERLHIAC, Jean-François. Stress et stratégies de coping d’étudiants en première année universitaire: Rôles distinctifs de facteurs transactionnels et dispositionnels. Psychologie Française, [S. l.], v. 58, n. 2, p. 89–105. 2013. Disponível em https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033298412000787. Acesso em: 02 mar. 2023.
MOGNON, Jocemara Ferreira; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Relação entre vivência acadêmica e os indicadores de desenvolvimento de carreira em universitários. Rev. bras. orientac. prof, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 227-237, 2013. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902013000200008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 set. 2022.
PALÚ, Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. Disponível em https://editorailustracao.com.br/livro/desafios-da-educacao-em-tempos-de-pandemia. Acesso em 09 mar. 2023.
POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: condições de saída e de retorno à instituição. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2000. Disponível em https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/206094. Acesso em: 09 mar. 2023.
PORTA-NOVA, Rui Manuel Marques do Monte. Adaptabilidade, competências pessoais e bem-estar psicológico de jovens do ensino superior na área das ciências da saúde. 2009. Tese (Doutorado em Saúde Mental) – Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Porto, 2009. Disponível em https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/24450/2/Dissertao%20de%20Doutoramento%20Rui%20PortaNova.pdf. Acesso em: 09 mar. 2023.
PROPLAN. Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento da Universidade Federal da Bahia. Plano de Desenvolvimento Institucional da Universidade Federal da Bahia 2018-2022. Universidade Federal da Bahia, 2022. Disponível em: https://proplan.ufba.br/sites/proplan.ufba.br/files/pdi-2018-2022.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
OLIVEIRA, Cristiano de Souza. A Universidade promotora de saúde: uma revisão de literatura. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares Sobre a Universidade) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/23569. Acesso em: 23 set. 2023.
RODRIGUES, R. N. G. Impactos da covid-19 sobre hábitos de vida e saúde mental de estudantes adolescentes: estresse, ansiedade e estratégias de Coping. 2022. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/66136. Acesso em: 23 set. 2023.
ROGERS, Adam et al. Trajectories of positive and negative affect across the transition to college: The role of daily interactions with parents and friends. Developmental Psychology, [S. l.], v. 54, n. 11, p. 2181–2192, 2018. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30284880. Acesso em: 09 mar. 2023.
SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos.; SUEHIRO, Adriana Cristina Bouloça. Instrumentos de avaliação da integração e da satisfação acadêmica: estudo de validade. Revista Galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 107-119, 2007. Disponível em https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7055. Acesso em: 13 abr. 2023.
SCHLEICH, Ana Lucia Righi; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Escala de satisfação com a experiência acadêmica de estudantes do ensino superior. Avaliação Psicológica, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 11-20, 2006. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712006000100003. Acesso em: 23 out. 2023.
SCHLEICH, Ana Lucia Righi. Integração na educação superior e satisfação acadêmica de estudantes ingressantes e concluintes. 2006. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2006. Disponível em https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1344917. Acesso em: 24 ago. 2023.
SEMESP. Associação Profissional das Entidades Mantenedoras de Estabelecimentos de Ensino Superior. Mapa do Ensino Superior no Brasil 2023. 2023. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/. Acesso em: 04 ago. 2023.
SOARES, Adriana Benevides; POUBE, Lincoln Nunes; MELLO, Thatiana Valory dos Santos. Habilidades sociais e adaptação acadêmica: um estudo comparativo em instituições de ensino público e privado. Aletheia, [S. l.], v. 29, p. 27-42, 2009. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942009000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 fev. 2023.
SOARES, Adriana Benevides; MOURÃO, Luciana; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; MELLO, Thatiana Valory dos Santos. Habilidades Sociais e Vivência Acadêmica de Estudantes Universitários. Interação Psicol., [S. l.], v. 19, n. 2, p. 211-223, 2015. Disponível em https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/31663. Acesso em: 14 fev. 2023.
SOARES, Ana Paula., GUISANDE, Maria Adelina., ALMEIDA, Leandro Soares. Autonomía y ajuste acadêmico: un estudio con estudiantes portugueses de primer año. International Journal of Clinical and Health Psychology, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 753-765, 2007. Disponível em http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/12067. Acesso em: 31 out. 2023.
STI. Superintendência de Tecnologia da Informação da Universidade Federal da Bahia. SiacWeb. Universidade Federal da Bahia, 2023. Disponível em: https://www.sti.ufba.br/servicos/siacweb. Acesso em: 29 dez. 2023.
TABACHNICK, Barbara.; FIDELL, Linda. Using multivariate statistics. Boston, MA: Allyn and Bacon. 2001. Disponível em https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/1/3/4/0134790545.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023.
TEIXEIRA, Carmen Fontes de Souza., et al. A saúde dos profissionais de saúde no enfrentamento da pandemia de Covid- 19. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 25, n. 9, p. 3465-3474, 2020. Disponível em https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/34355/1/A%20sa%C3%BAde%20dos%20profissionais%20de%20sa%C3%BAde%20no%20enfrentamento.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.
VERAS, Marcelo Frederico Augusto dos Santos. Acolhimento do mal-estar da comunidade universitária. Rev Edgar Digital, Universidade Federal da Bahia, 2018. Disponível em: https://www.ufba.br/ufba_em_pauta/programa-de-saúde-mental-oferece-escuta-acessíveltoda-comunidade. Acesso em: 10 set. 2023.
WENDLANDT, Nancy., ROCHLEN, Aaron. Addressing the college-to-work transition: Implications for university career counselors. Journal of Career Development, [S. l.], v. 35, n. 2, p. 151–165, 2008. Disponivel em https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0894845308325646. Acesso em: 16 out. 2023.
XAVIER, Alessandra; NUNES, Ana Ignêz Belém Lima; SANTOS, Michelle Steiner dos. Subjetividade e sofrimento psíquico na formação do Sujeito na Universidade. Rev. Mal-Estar Subj., [S. l.], v. 8, n. 2, p. 427-451, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482008000200008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafael Anunciação Oliveira, Maria Beatriz Barreto do Carmo, Renata Meira Véras (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
O conteúdo dos artigos é de estrita responsabilidade de seus autores, assumindo responsabilidade de todo o conteúdo fornecido na submissão, e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.