Intellectual Turns and Latin American Social Lucidity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.17764

Keywords:

Intellectuals, Epistemic Turns, Latin America, Decolonial Research, Social Justice

Abstract

This article aims to analyze an intellectual movement that problematizes the process, "efficiency" and externalities of research results in social sciences in Latin America. A bibliographical survey was carried out of texts by prominent Latin American intellectuals from this movement. The main proposals and criticisms of this movement are: 1) to deconstruct the trap of hegemonic knowledge that unbalances what makes visible and invisible, notably in facts of redistribution, maneuvering social consensus; 2) to invert the usual logic of the efficiency of investigations, minimizing their character of being at the service of the capitalist modernizing bet; 3) to change the aesthetic standards in Brazilian science, abandoning the privileged taste for exotic (Euro-North American-centric) methods and standards; 4) to immunize intellectuals against the defeatism of frustrated programming on the continent; 5) to insist on the deeper causes of social problems, not content with the closest and most obvious ones.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Ovenhausen Albernaz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Associada. Doutorado em Direito (UFSC).

References

ALBERONI, F. Gênese. Como se criam os mitos e as instituições da civilização ocidental. Tradução de Mário Fondelli. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.

ARENDT, H. As origens do totalitarismo. Tradução de Roberto Raposo. 13. Impressão. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

AZEVEDO, A.; ALBERNAZ, R. A "antropologia" do Guerreiro: a história do conceito de homem parentético: em memória a Eliana Guerreiro Ramos (1949-2003). Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 01-19, Oct. 2006. DOI: 10.1590/S1679-39512006000300003.

BHABHA, H. K. O local da cultura. 2. ed. Tradução de Myrian Ávila, Eliana Lorenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2018.

BOURDIEU, P. Para uma sociologia da ciência. Lisboa: Edições 70, 2015.

CANÇADO, A. P. Verbete: Gestão Social. In: BOULLOSA, R. Dicionário para a formação em gestão social. Salvador: CIAGS/UFBA, 2014. Disponível em www.enap.gov.br/files/Caderno_EIAPP_Programas_Sociais.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

CASARA, R. R. R. Estado Pós-democrático. Neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CATTANI, A. D. Ricos, podres de ricos. 2. ed. Porto Alegre: Tomo Editorial, s.d.

CHAMAYOU, G. A sociedade ingovernável: uma genealogia do liberalismo autoritário. São Paulo: Ubu Editora, 2020

DAGNINO, E. Sociedade civil, participação e cidadania: de que estamos falando? In: MATO, D. (coord.). Políticas de ciudadanía y sociedad civil en tiempos de globalización. Caracas: FACES, Universidad Central de Venezuela, 2004. p. 95-110.

DEMO, P. Metodologia Científica em Ciências Sociais. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1995.

DUSSEL, E. Europa, Modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, E. (org.). Colonialidade do saber. Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas Latino-Americanas. Tradução Julio César Casrtin Barroso Silva. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciências Sociales – CLACSO, 2005. p. 55-70. Disponível em http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708034410/lander.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

FIGUEIRAS, V. A.; LIMA, U. M.; SOUZA, I. F. de. Os impactos jurídicos, econômicos e sociais das reformas trabalhistas. Cad. CRH, Salvador, v. 32, n. 86, p. 231-252, ago. 2019. DOI: 10.9771/ccrh.v32i86.30731.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 36. ed. Rio de Janeiro: Edições Paz e Terra, 2003(1970).

GUERREIRO RAMOS, A. The parenthetical man (an anthropological approach to organization design). In: ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN ASSOCIATION FOR PUBLIC ADMINISTRATION, 1971, Denver, Los Angeles. Anais [...]. Denver, Los Angeles: Aspa, 1971.

GUERREIRO RAMOS, A. A nova ciência das organizações. Uma reconceituação da riqueza das nações. Tradução: Mary Cardoso. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1981.

GUERREIRO RAMOS, A. Introdução Crítica à Sociologia Brasileira. Rio de Janeiro: UFRJ, 1995.

GUERREIRO RAMOS, A. A redução sociológica. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa. Racionalidad de la acción y racionalización social. Buenos Aires: Aguilae, Altea, Taurus, Alfaguara S.A. 2009. v. 1.

HALL, S. Da Diáspora. Identidades e mediações culturais. Organização de Liv Sovic; Tradução de AdelaineLa Guardia Resende et al. Belo Horizonte: Editora da UFMG. 2003.

IBGE. Brasil em síntese. Trabalho. s/d. Disponível em: https://brasilemsintese.ibge.gov.br/trabalho. Acesso em: 25 jun. 2020.

LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 935-952, set. 2014. ISSN 1806-9584. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755. Acesso em: 02 jul. 2020.

MACPHERSON, C. B. A teoria política do individualismo possessivo. Rio de Janeiro, Paz e Terra 1979.

MELUCCI, A. A invenção do presente. Movimentos sociais nas sociedades complexas. Tradução de Maria do Carmo Alves do Bomfim. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

MOUFFE, C. Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Política, [S. l.], n. 25, nov. 2005. ISSN 1678-9873. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/7071. Acesso em: 23 jun. 2023.

SCHERER-WARREN, I. Redes sociais: Trajetórias e fronteiras. In: DIAS, L. C.; SILVEIRA, R. L. L. (org.). Redes, sociedades e territórios. Santa Cruz do Sul, RS: EDUNISC, 2005. p. 29-50.

SEN, A. A ideia de Justiça. Tradução de Denise Bottmann e Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

SOUZA, J. A construção social da subcidadania. Para uma sociologia política da Modernidade periférica. Belo Horizonte: Ed. UFMG/ Rio de Janeiro: IUPERJ, 2009.

STIGLITZ, J. The price of inequality. How Today’ Divided Society Endangers our future. Nwe York: WW. Norton & Company, 2012.

TOURAINE, A. Poderemos viver juntos? Iguais e diferentes. Tradução de Jaime A. Clasen e Ephraim F. Alves. Petrópolis: Vozes, 1998.

TOURAINE, A. Um novo paradigma para compreender o mundo de hoje. 2. ed. Tradução Gentil Avelino Titton. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

WALSH, C. Lo Pedagógico Y Lo Decolonial: Entretejiendo caminos. In: WALSH, C. (org.). Pedagogías Decoloniales: Práticas insurgentes de resistir, (re)existir e (re)viver. Série Pensamento Decolonial. Tomo 1. 2017. Disponível em https://ayalaboratorio.files.wordpress.com/2018/03/catherine-walsh-pedagogc3adas-decoloniales-volume-i.pdf. Acesso em: 28 jun. 2019.

Published

2023-12-20

How to Cite

ALBERNAZ, R. O. Intellectual Turns and Latin American Social Lucidity. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023010, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.17764. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/17764. Acesso em: 13 may. 2024.