Education offered in the COVID-19 pandemic

How to nominate?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29378/plurais.v8i00.16891

Keywords:

Distance Education, Emergency remote teaching, Online education, Blended learning

Abstract

The present study aims to present the conceptual and methodological divergences and convergences of distance education, online education, remote teaching, and hybrid teaching. As part of the technical process, bibliographic research was conducted to deepen the understanding of the issues that motivated this investigation. To fulfill the research objective, the theoretical foundation was sought in the works of authors such as Moran (2003, 2015) and Santos (2009, 2019, 2020, 2022), as well as in Brazilian legislation related to distance education and scientific articles from specialized journals on the subject published between May 2020 and February 2022. The study concludes that these terms cannot be considered synonymous because there are significant differences in instructional designs and materials, the role and posture of the teacher and the student, the assessment of learning, planning, and the environment in which knowledge is mediated, with the primary convergence being the mediation through digital communication and information technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Lopes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA), Campus Euclides da Cunha – BA.

References

ANJOS, R.; SILVA, L.; ANJOS, A. Ensino híbrido: organização e sistematização de conceitos com base em revisão sistemática da literatura. Revista Em Rede, v. 6, n. 2, p. 203-220, 2019.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede: Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BACICH, et al. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 67-92.

BARCELOS, G; BATISTA, S. C. F. Ensino Híbrido: aspectos teóricos e análise de duas experiências pedagógicas com sala de aula invertida. Renote, v. 17, n. 2, p. 60-75, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 25 maio 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 27 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE n. 11/2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília, DF: MEC, CNE, 2020. Disponível: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020. Acesso em: 27 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Sinopse Estatística da Educação Superior 2020. Brasília, DF: MEC, Inep, 2021. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 27 fev. 2022.

CHARCZUK, S. B. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, v. 45, n. 4, p. 01-20, 2020

CIPRIANI, F. M.; MOREIRA, A. F. B.; CARIUS, A. C. Atuação Docente na Educação Básica em Tempo de Pandemia. Educação & Realidade, v. 46, n. 2, p. 01-24, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 10 fev. 2020.

INSTITUTO PENÍNSULA. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de Coronavírus. São Paulo: Instituto Península, mar. 2020. Disponível em: https://institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Pulso-Covid-19_-Instituto-Peni%CC%81nsula.pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.

MORAN, J. Contribuições para uma pedagogia da educação online. In: SILVA, M. (org.) Educação Online. São Paulo, Loyola, 2003.

MORAN, J. Educação Híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 103-122.

MUGNOL, M. A educação a distância no Brasil: conceitos e fundamentos. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 27, p.335-349. 2009.

NÓVOA, A. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 8-12, 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Suspensão das aulas e resposta à COVID-19. Disponível em: [S. l.]: UNESCO, 2022. Acesso em: 17 fev. 2022.

PRETI, O. Educação a distância: fundamentos e políticas. Cuiabá: EdUFMT, 2009.

SANTANA, C. L. S. e; BORGES, K. M. S. AULA EM CASA: Educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 75–92, 2020.

SANTO, E. P. Ensinar e aprender na Educação a Distância: um estudo exploratório na perspectiva das práticas tutoriais. Research, Society and Development, v. 3, n. 2, p. 92-114, 2016.

SANTOS, E. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença. Rio de Janeiro: e-publicações UERJ, 2020.

SANTOS, E. Educação online para além da EaD: um fenômeno da cibercultura. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009, Braga, PO. Anais [...]. Braga, PO: Universidade do Minho, 2009.

SANTOS; E. Escrevivências ciberfeministas e ciberdocentes: narrativas de uma mulher durante a pandemia Covid-19. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2022.

SANTOS; E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-24, 2020.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, v. 10, n. 1, p. 01-25. 2021.

TOMAZINHO, P. Ensino Remoto Emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Medium, 2020. Disponível em https://medium.com/@paulotomazinho/ensino-remoto-emergencial-a-oportunidade-da-escola-criar-experimentar-inovar-e-se-reinventar-6667ba55dacc. Acesso em: 28 fev. 2022.

Published

2023-10-26

How to Cite

SILVA, C. L. da. Education offered in the COVID-19 pandemic: How to nominate?. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 8, n. 00, p. e023005, 2023. DOI: 10.29378/plurais.v8i00.16891. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/16891. Acesso em: 22 nov. 2024.