Theater and Spanish as tools for expression
Combating Ageism and producing subjectivity in Online Education
DOI:
https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22078Keywords:
Ageism, Educommunication, Online Theater, Spanish, Pedagogical SensitivityAbstract
This study explores the creative process behind the audio drama Los Ciegos, developed in an online theater course designed for teaching Spanish as a Foreign Language (ELE) to students over 60 years old, part of the “universIDADE” Active Aging program at Unicamp. The objective was to analyze how theater can restore creativity and critical thinking in individuals educated under positivist models, impacted by Cognitive Capitalism and the loss of “vibrant sensitivity.” The methodology employed an “Active Methodology” approach, integrating theater and Spanish teaching through gamification and cartographic ethnography inspired by Foucault’s Hypomnemata. Techniques from the Theater of the Oppressed (Boal) and Theater Games (Spolin) were used to foster otherness and creativity in an online environment. Maurice Maeterlinck’s symbolist play The Blind (1890) was adapted into an audio drama with participants who had never performed before, using improvisation and storytelling techniques to process their own life experiences. The results revealed significant transformations among participants, including heightened critical awareness regarding fake news, enhanced creativity, and reduced social isolation and ageism. Furthermore, participants achieved fluency in Spanish, with theater proving to be a powerful tool for expressing personal and collective stories. In conclusion, online theater combined with language teaching promotes the restoration of sensitivity and creativity in individuals aged 60+, combats ageism, and encourages the active creation of critical narratives in a digital context. The project aligns with the 4th United Nations Sustainable Development Goal, “Quality Education,” and proposes new approaches to Educommunication, where students become active creators of knowledge and narratives in an interconnected world.
Downloads
References
Agência Brasil. Tragédia no RS é consequência de destruição humana, diz cacique Raoni. Agência Brasil, 19 jun. 2024. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2024-06/tragedia-no-rs-e-consequencia-de-destruicao-humana-diz-cacique-raoni.
Artaud, Antonin. O Teatro e Seu Duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006. In: Picon-Vallin, Béatrice. A arte do teatro: entre a tradição e a vanguarda: Meyerhold e a cena contemporânea. Org. Fátima Saadi. Trad. Cláudia Fares, Denise Vaudois e Fátima Saadi. Rio de Janeiro: 7 Letras; Teatro do Pequeno Gesto, 2013.
Boal, Augusto. Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.
Boal, Augusto. 200 exercícios e jogos para o ator e o não-ator com vontade de dizer algo através do teatro. 4º ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982. (Coleção Teatro Hoje, v. 30).
Coelho, Teixeira. O que é ação cultural? São Paulo: Brasiliense, 1999.
Company, Company Concepción. El español en América: de lengua de conquista a lengua patrimonial. Ciudad de México: El Colegio Nacional, 2021.
Costa, Jhully. Educação bilíngue ganha espaço nas escolas e traz benefícios para as crianças. GAÚCHA ZH (ClicRBS). Filiada Rede Globo (RS), 25 jun. 2024 - 22h00min. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/educacao/educacao-basica/noticia/2024/06/educacao-bilingue-ganha-espaco-nas-escolas
Dort, Bernard. Uma propedêutica da realidade. In: O Teatro e sua Realidade. Trad. Fernando Peixoto. São Paulo: Perspectiva, 1977. p. 22. apud Sarrazac, Jean-Pierre. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2004.
Dubatti, Jorge. Experiência teatral, experiência tecnovivial: nem identidade, nem campeonato, nem superação evolucionista, nem destruição, nem vínculos simétricos. Rebento, São Paulo, n. 14, jan./jun. 2021. Disponível em: http://www.periodicos.ia.unesp.br/index.php/rebento/article/view/609. Acesso em: junho de 2023.
Dubatti, Jorge. Filosofía del Teatro III. El teatro de los muertos. Buenos Aires: Atuel, 2014a.
Fontoura Motta, Gabriel. ¿HABLAS ESPAÑOL?: uma análise metodológica da Sensibilidade Pedagógica no ensino do teatro online com o uso da língua espanhola como instrumentalização digital de pessoas 60+. 2024. 1 recurso online (300 p.) Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Instituto de Artes, Campinas, SP.
Fontoura Motta, Gabriel. LOS CIEGOS - MAURICE MAETERLINCK. Episódio de podcast (audiodrama). Publicado em 27 de outubro de 2023. Duração: 44 minutos. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/33aoxOTGXqt4pzEDZVuSz3.
Foucault, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
Foucault, Michel. Ética, Sexualidade, Política. Tradução Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. (Coleção Ditos & Escritos IV). Título original: Dits et écrits V (1983).
Foucault, Michel. O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1983 (1969-1971).
Foucault, Michel. Tecnologías del yo y otros textos afines. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A., 1990.
Freire, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
Gerheim, Fernando. O jogo da pandemia. In: García-Martínez, Omar Alonso (org.). Pandemiavisión: reflexiones visuales del confinamiento. Bogotá: Fundación Universitaria San Mateo, 2022. p. 78-104. ISBN 978-628-95262-3-3 (digital). Disponível em: https://www.academia.edu/105226234/Pandemiavisi%C3%B3n_Reflexiones_visuales_del_confinamiento
Gomes, Luis. Alagado há um mês, Sarandi revive trauma: ‘Foram três prefeitos que nem olharam para o bairro’. Jornal Sul 21 - Caderno Geral, RS, 1 jun. 2024. Disponível em: https://sul21.com.br/noticias/geral/2024/06/alagado-ha-um-mes-sarandi-revive-trauma-foram-tres-prefeitos-que-nem-olharam-para-o-bairro/
Jornal Hoje - Globo. Idosos estão mais conectados à internet. Instagram, 9 nov. 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Czb9d3IvxnO/?igshid=N2ViNmM2MDRjNw%3D%3D
Lovato, Fabricio Luís; Michelotti, Angela; Loreto, Elgion Lucio da Silva. Metodologias Ativas de Aprendizagem: Uma Breve Revisão. Acta Scientiae, Canoas, 20(2), 154-171, mar./abr. 2018. DOI: 10.17648/acta.scientiae.v20iss2id3690. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3690
Maeterlinck, Maurice; Moler, L. B. Um teatro de Andróides (1945). Pitágoras 500, Campinas, SP, 3(1), 88-92, 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634738
Maeterlinck, Maurice. Los Ciegos. (1890). Versión libre del Teatro Matacandelas, Bogotá, Colômbia. Sobre traducciones de G. Martínez Sierra, Antonio Villasalva y Carlos Vásquez. Año 2001. Disponível em: https://www.matacandelas.com/Guion-De-LosCiegos-De-MauriceMaeterlinck.html.
Maeterlinck, Maurice. O tesouro dos humildes. Trad. Maria José Sette Ribas. São Paulo: Pensamento, 1951.
Portal G1. 6,4 milhões de casas do país não têm acesso à internet, diz IBGE. 9 nov. 2023, 12h44. Disponível em: https://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2023/11/09/64-milhoes-de-casas-do-pais-nao-tem-acesso-a-internet-diz-ibge.ghtml
Rolnik, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina, 2006.
Sarrazac, Jean-Pierre. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2004.
Setti, Isabel. O corpo da palavra não é fixo deixa-se tocar pelo tempo e seus espaços. Sala Preta, Revista do Departamento de Artes Cênicas / ECA / USP, São Paulo, n. 7, 2007.
Sperber, Suzi Frankl. Ficção e Razão: Uma retomada das formas simples. São Paulo: Hucitec-Fapesp, 2009.
Sperber, Suzi Frankl. Does suspension of disbelief – and of belief - explain the phenomenon of welcoming fake news? IJAHSSS Journal, 5(8), Debasthan, Assam, 2020. Manuscript Id: 1179451192 / ISSN: 2582-1601.
Spolin, Viola. Jogos Teatrais: O Fichário de Viola Spolin. Tradução: Ingrid Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2001.
Telecurso. 01 - O mundo é um palco? - Teatro - Ens. Médio - Telecurso. Vídeo (aula). Duração: 10 minutos. Rede Globo de Televisão e Fundação Roberto Marinho. Canal ‘Novo TELECURSO’, publicado em 25 mar. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=erRhHsRcxPg
Trivinho, E. R. O que é Glocal? Sistematização conceitual e novas considerações teóricas sobre a mais importante invenção tecnocultural da civilização mediática.
Matrizes, [S. l.], 16(2), 45-68, 2022. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v16i2p45-68. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/183451
Yamaguti, Bruna. Racismo ambiental: população marginalizada está mais vulnerável às mudanças climáticas. Portal G1 Distrito Federal (DF), 18 jan. 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2024/01/18/racismo-ambiental-populacao-marginalizada-esta-mais-vulneravel-as-mudancas-climaticas.ghtml
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ouricuri Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., by posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point prior to and during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).