Youth, High School in the Semi-Arid Northeast II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22007

Keywords:

Youths, Youth Protagonism, High School

Abstract

The text presented is part of research carried out at PPGIES in 2022 and discusses the problem of youth, the target audience of high school in the context of the Semi-arid Northeast II of Bahia. It reflects on the concept of youth in relation to the current scenario of high school, the importance of strengthening the rights of young people and actions intrinsic to them, as well as the need and urgency of the public power to develop and implement public policies for young people in a participatory way. addresses the relevance of youth protagonism.The study has an option for the qualitative methodology using semi-structured interviews conducted with high school students. presents as a question: What is the profile and perceptions of high school students from a public school in Jeremoabo located in the semi-arid northeast II, about youth? The objective is to know and analyze the profile and perceptions of high school students from a public school in Jeremoabo about youth.The results indicated that the profile of the students is composed of the diversity of young people from the city and the countryside, in different social, cultural and economic conditions that conceive the youth as capable of living the youth protagonism. The conclusion indicates that the group is configured as young people who differ from their living conditions and expectations, as well as indicates that they demand specific public policies for young people, which can enhance youth protagonism.

 

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Author Biographies

Rosa Maria Oliveira, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social, pela UNEB-Universidade do Estado da Bahia, Campus XI, Serrinha Bahia. Possui Especialização em Coordenação Pedagógica-EAD-Universidade Federal da Bahia UFBA. Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB, Paulo Afonso Bahia. É Servidora Pública da Secretaria de Educação do Estado da Bahia, atuando como Coordenadora Pedagógica.

Mônica Moreira de Oliveira Torres, UNEB -Universidade do Estado da Bahia, Campus XI

Doutora em Educação e Contemporaneidade pelo PPGEduc- UNEB e Estágio Doutoral na Universidade de Lisboa. É professora Adjunta do Dedc - Campus XI - Uneb da área de Estágio Supervisionado. É vinculada ao Grupo de Pesquisa EPODS e professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social-MPIES/UNEB. É membro do Fórum Estadual de Formação de Profissionais da Educação -Básica- FORPROF. Foi Membro representante do Fórum Estadual de Educação da Bahia - FEEBA de 2009 a 2022 e atualmente é suplente. 

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Published

2025-01-16

How to Cite

OLIVEIRA, R. M.; MOREIRA DE OLIVEIRA TORRES, M. Youth, High School in the Semi-Arid Northeast II. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 2, 2025. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i2.a22007. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/22007. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Dossier: Interdisciplinarity on the agenda: socializing different research contexts

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