Digital Education and citizenship training in High School
perspectives from BNCC
DOI:
https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a21944Keywords:
Citizenship, youth, digital education, high schoolAbstract
This work analyzes the perspectives of digital education and training for citizenship based on the National Common Curricular Base-BNCC. Considering the current educational context, this article aims to contribute to strengthening dialogue and the participation of individuals in civic education through technological knowledge, contributing to choices aligned with their life project. This work is the result of bibliographic and documentary research, with the BNCC as the main document analyzed. It is concluded that the digital education proposal present in the BNCC can contribute to the construction of life projects and education for citizenship among students of high school. However, it still requires structural investment to provide conditions for the implementation of digital education.
Downloads
References
Abrusio, Juliana. Educação digital. São Paulo: editora Revista dos tribunais, 2015.
Agência Brasil. Sancionada lei que reestrutura o ensino médio. Disponível em: https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202408/sancionada-lei-que-reestrutura-o-ensino-medio . Acesso em: 14 set. 2024.
Arelaro, L. R. G. Reforma do Ensino Médio: O que querem os golpistas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 11-17, jan./jun. 2017. Disponível em:
<http://www.esforce.org.br>. Acesso em: 14 set. 2024.
Arroyo, M. G. Repensar o Ensino Médio: por quê? In: Dayrell, J.; Carrano, P.; Linhares, C. M.(ORG.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 53 -73.
Branco, M. C. Tecnologias da Informação e Comunicação: quais os desafios e perspectivas para o ensino, a educação e formação profissional. Imperatriz: Marco Zero Editora, 2021.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-
integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf . Acesso em 16 set. 2024.
Brasil. Lei n. 14.945, de 31 de julho de 2024. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), a fim de definir diretrizes para o ensino médio, e as Leis nºs 14.818, de 16 de janeiro de 2024, 12.711, de 29 de agosto de 2012, 11.096, de 13 de janeiro de 2005, e 14.640, de 31 de julho de 2023. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 31 jul. 2024. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.945-de-31-de-julho-de-2024- 575696390. Acesso em: 04 de outubro de 2024.
Brasil. Lei no 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital e altera as Leis no s 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), 9.448, de 14 de março de 1997, 10.260, de 12 de julho de 2001, e 10.753, de 30 de outubro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 11 jan. 2023.
Brasil. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 4/2010, de 4 de agosto de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf. Acesso em: 05 de outubro de 2024.
Brasil. Ideb: Brasil avança nos anos iniciais do ensino fundamental. Agência Brasil. Disponível em: https://agenciagov.ebc.com.br/noticias/202408/ideb-brasil-avanca-nos-anos- iniciais-do-ensino-fundamental . Acesso em: 14 de setembro de 2024.
Brasil. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Estatuto da juventude : atos internacionais e normas correlatas. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2013. Disponível em https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/509232/001032616.pdf . Acesso em: 24 de setembro de 2024.
Brasil. MEC. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 ... e institui a política de fomento à implantação do ensino médio em tempo integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ . Acesso em: 10 de setembro de 2024.
Brasil. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). MEC e Inep divulgam resultados do Censo Escolar 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/mec-e-inep-divulgam-resultados-do- censo-escolar-2023 .Acesso em: 14 setembro de 2024.
DayrelL, J.; Carrano, P. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola? In: In: Dayrell, J.; Carrano, P.; Linhares, C. M. (ORG.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014, p. 101-133.
Drucker, P. F. Sociedade pós capitalista. 2a. ed. São Paulo, Pioneira, 1994.
Gomes, D. J. L.; Lima, M. C. S.; Souza, S. B.; Berkenbrock-Rosito, M. M. Políticas educacionais para o ensino médio: implicações e perspectivas para com a garantia desse direito à educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 614-630, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13744 .
Inep. Resumo Técnico Censo Escolar 2023. Brasília: Inep, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico
_censo_escolar_2023.pdf. Acesso em: 23 setembro de 2024.
Klein, A. M.; Arantes, V. A. Projetos de vida de jovens estudantes do ensino médio e a escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 135-154, jan./mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623665117 .
Law, J. After method: mess in social science research. Routledge. (International Library of Sociology). London; New York: 2004.
Ríos, W. La construcción de proyectos de vida en jóvenes rurales desde una perspectiva intergeneracional. In: VIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXIII Jornadas de Investigación, XII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, 2016. Disponível em: https://www.aacademica.org/000-044/577.
Silva, M. R. da; Krawczyk, N. R.; Calçada, G. E. C. Juventudes, novo ensino médio e itinerários formativos: o que propõem os currículos das redes estaduais. Educação e Pesquisa, v. 49, p. e271803, 2023.
Stoski, P.; Gelbcke, V. R. Juventudes e escola: os distanciamentos e as aproximações entre os jovens e o Ensino Médio. In: Silva, M. R. da; Oliveira, R. G. de. Juventude e ensino médio: sentidos e significados da experiência escolar. Curitiba: UFPR/Setor de Educação, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ouricuri Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., by posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) at any point prior to and during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).