Digital Education and citizenship training in High School

perspectives from BNCC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i2.a21944

Keywords:

Citizenship, youth, digital education, high school

Abstract

This work analyzes the perspectives of digital education and training for citizenship based on the National Common Curricular Base-BNCC. Considering the current educational context, this article aims to contribute to strengthening dialogue and the participation of individuals in civic education through technological knowledge, contributing to choices aligned with their life project. This work is the result of bibliographic and documentary research, with the BNCC as the main document analyzed. It is concluded that the digital education proposal present in the BNCC can contribute to the construction of life projects and education for citizenship among students of high school. However, it still requires structural investment to provide conditions for the implementation of digital education.

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Author Biographies

Jorge Abdon, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano - Campus Bom Jesus da Lapa

Técnico Administrativo Educacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano - Campus Bom Jesus da Lapa. Possui graduação em Direito pela Faculdade São Salvador e especialização em Educação do Campo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano.

Alessandra Macário de Oliveira Paiva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Especialista em Educação musical pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG,2011). Possui graduação em Música pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES 2020). Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES,2012). Especialista em Estudos Transdisciplinar em Cultura. (UNEB,2016). Especialista em educação Inclusiva (FAC, 2024). Atualmente Vice-diretora da escola Almerindo Alves no município de Eunápolis e Coordenadora Pedagógica no Centro Territorial de Educação Profissional da Costa do Descobrimento, BA.

Cristiane Sena Gomes, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Possui especialização em Coordenação Pedagógica: supervisão e orientação pela FCG- Faculdade de Guanhães (2013), especialização em Psicopedagogia pela FACINTER- Faculdade Internacional de Curitiba (2008) Atualmente é Coordenadora Pedagógica - Secretaria de Educação do Estado da Bahia e Professora da rede Municipall de Riacho de Santana, vinculada à Secretaria Municipal de Educação. Professora Substituta do DCHT Campus XVII - UNEB , Bom Jesus da Lapa (2009 a 2010).

 

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Published

2025-01-16

How to Cite

ABDON, J.; MACÁRIO DE OLIVEIRA PAIVA, A.; SENA GOMES, C. Digital Education and citizenship training in High School: perspectives from BNCC. Ouricuri Magazine, [S. l.], v. 14, n. 2, 2025. DOI: 10.59360/ouricuri.vol14.i2.a21944. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/ouricuri/article/view/21944. Acesso em: 21 jan. 2025.

Issue

Section

Dossier: Interdisciplinarity on the agenda: socializing different research contexts

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