EXPERIENCES ON SEED HOUSE MANAGEMENT AND THE PLACE OF EDUCATIONAL PROCESSES FROM THE FAMILY TO OTHER INTERRELATIONSHIPS
DOI:
https://doi.org/10.59360/ouricuri.vol14.i1.a18431Keywords:
Collective management, Agroecology, Autonomy, Food sovereigntyAbstract
The study sought to analyze the management experiences of seed houses, having as its general objective: analyzing through research and reports of experiences with seed houses how the management dimension has been approached and its main aspects, characteristics and assumptions, potentialities and weaknesses and clues for the contextualized/situated construction of other experiences. The research was bibliographical in nature. The keywords "Creole seeds" and "seeds" were used to search the platforms. The selection of papers used inclusion and exclusion criteria, disregarding those with an agronomic perspective or that did not deal to some extent with aspects related to the dynamics of seed house management. In the analytical and interpretative reading, aspects implicit in the forms of management were identified, such as cooperation, participation and solidarity. To some extent, the fundamental role of seed guardians, who are responsible for the care and multiplication, but also for the transmission of ancestral knowledge and biocultural memory around creole seeds, was highlighted. Collective management (from a family, solidarity, associative, community and regional perspective - defined here as a network) was emphasized, with the guiding principles of food sovereignty and autonomy being highlighted. The papers analyzed did not explicitly show weaknesses in the management processes of seed houses, although they did point out aspects that need to be overcome. Some points can be considered as clues for other experiences: educational processes of those involved about agroecology, partnerships with government actors, ATER and universities, the development of seed houses in schools in traditional communities.
Downloads
References
Auler, Décio. Comunicação ou coprodução e coaprendizagem: diálogo com a obra extensão ou comunicação?. Curitiba: Appris, 2021.
Bernardo, Marina Augusta Tauil et al. Banco de Sementes Crioulas do Grupo de Agroecologia Gaia–RS. Cadernos de Agroecologia, v. 15, n. 4, 2020. Disponível em: http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/cadernos/article/view/6537. Acesso em: 03 fev. 2023.
Bespalhok, Filho. João. Carlos.; guerra, Edson. Perez.; oliveira, Ricardo de. Melhoramento de populações por meio de seleção. In: BESPALHOK, F. J. C; Guerra, E. P.; Oliveira, R. Melhoramento de Plantas, p. 11-18, 2007. Disponível em: http://www.bespa.agrarias.ufpr.br/paginas/livro/capitulo%2012.pdf. Acessado em: 11 fev.2023.
Caldart, Roseli et al. Escola em movimento no Instituto de Educação Josué de Castro. São Paulo: Expressão Popular, 2013.
Caporal, Francisco Roberto; costabeber, José Antônio. Agroecologia: enfoque científico e estratégico. Agroecologia e desenvolvimento rural sustentável, v. 3, n. 2, p. 13-16, 2002. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/519/2019/10/31.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
Costabeber, José Antônio. Transição agroecológica: do produtivismo à ecologização. In: bracagioli neto (Org.) Sustentabilidade e Cidadania: o papel da extensão rural. p. 67-117, Porto Alegre: EMATER/RS, 1999.
Esteve, Esther. Vivas. O negócio da comida: quem controla nossa alimentação? São Paulo: Expressão Popular, 2017.
Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
Freire, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: UNESP, 2014.
Freire, Paulo. Política e Educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
Freire, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 63. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
Gliessman, Stephen. R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000.
Insaurralde, Paula Andréia Bezerra et al. Casas de Sementes Comunitárias: relato de Experiência da Comunidade do Riacho do Meio, no Município de Choró-CE. Cadernos de Agroecologia, v. 15, n. 4, 2020. Disponível em: http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/cadernos/article/view/6559. Acesso em: 29 jan. 2023.
Maitá, Eitel Dias. Sementes. In: caldart, Roseli Salete et al. (orgs). Dicionário de Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012.
Maronhas, Maitê Edite Sousa, silva, Ana Cláudia de Lima e GORGEN, Frei Sérgio. Sementes. In: DIAS, Alexandre Pessoa et al. Dicionário de Agroecologia e Educação. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2021.
Marques, Georgiana Eurides de Carvalho et al. Casas de sementes: uma estratégia para conservação de sementes crioulas em assentamentos no estado do Maranhão. Cadernos de Agroecologia, v. 13, n. 1, 2018.
Mcmichael, Philip. Regimes alimentares e questões agrárias. São Paulo; Porto Alegre: Editora Unesp; Editora da UFRGS, 2016.
Pereira, Zefa Valdivina et al. Casa de Sementes Crioulas Tengatui Marangatu: Uma estratégia para a segurança e soberania alimentar para as comunidades indígenas de etnia Guarani-Kaiowá de Dourados MS. Cadernos de Agroecologia, v. 15, n. 4, 2020. Disponível em: http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/cadernos/article/view/6579. Acesso em: 22 jan. 2023.
Ploeg, Jan Douwe van der. Sete teses sobre a agricultura camponesa. In: PETERSEN, Paul (org.). Agricultura familiar camponesa na construção do futuro. Rio de Janeiro: AS-PTA, 2009.
Saquet, Marcos Aurélio. Contribuições teórico-metodológicas para uma abordagem territorial multidimensional em Geografia Agrária. In: SAQUET, Marcos Aurélio; SUZUKI, Júlio César; MARAFON, Glaucio José (org.). Territorialidades e diversidade nos campos e nas cidades latino-americanas. São Paulo: Outras Expressões, 2011. p. 209-226.
Singer, Paul. Introdução à economia solidária. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2002.
Schmitt, Claudia Job. Economia solidária e agroecologia: convergências e desafios na construção de modos de vida sustentáveis. Repositório de conhecimento do Ipea, n. 42, 2010. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/4050/1/bmt42_08_Eco_02_convergencias.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
Souza, Marcelo Lopes. Os conceitos fundamentais da pesquisa sócio-espacial. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
Tiriba, Lia.; butshkau, Sandra.; Coelho, Thayná de Oliveira. Notas para um conceito de “Reprodução Ampliada da Vida”: o que ele não é, parece ser e pode vir a ser. In: XII COLÓQUIO NACIONAL, 12.; COLÓQUIO INTERNACIONAL DO MUSEU PEDAGÓGICO, 5., 2017, [s. l.]. Anais [...]. [S. l.]: Museu Pedagógico, 2017. p. 1366-1371. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/cmp/article/view/6978/6780. Acesso em: 12 jan. 2023.
Toledo, Víctor Manuel.; barrera-bassols, Narciso. A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais. Tradução Rosa L. Peralta. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Glauciane Pereira dos Santos, Heron Ferreira Souza, Ana Maria Anunciação da Silva, Erasto Viana Silva Gama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) as this can increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).