Conformar comunidades como oportunidad de aprendizaje profesional docente: estudio de casos en Uruguay y Chile

estudio de casos en Uruguay y Chile

Auteurs-es

  • Andrea Tejera Techera Universidad ORT Uruguay
  • Mariela Questa-Torterolo Universidad ORT Uruguay
  • Claudia Cabrera Borges Universidad ORT Uruguai

DOI :

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p59-73

Mots-clés :

profesores de educación superior; cultura didáctico-pedagógica; formación de profesores

Résumé

Se presentan resultados del estudio: “Redes e inclusión digital: Incidencias y caracterizaciones para la conformación de comunidades que promueven el aprendizaje profundo en Centros Públicos de Formación Docente de Uruguay y Chile” (proyecto concursable de la Agencia Nacional de Investigación e Innovación y la Fundación Ceibal). El objetivo fue conocer cómo las comunidades y la colaboración emergente, son vistas como una forma de aprendizaje profesional entre los docentes de formación inicial, en centros de Uruguay y Chile. Se organizó en tres fases: 1) identificación y caracterización del conjunto de centros de formación docente de los dos países; 2) estudio de tres casos seleccionados en cada país; 3) validación de expertos e intercambio de experiencias entre los participantes. Los hallazgos muestran que existen diferentes grados de aproximación a la conformación de comunidades, al tiempo que evidencian su relevancia como promotoras de aprendizaje profesional de los docentes.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Andrea Tejera Techera, Universidad ORT Uruguay

Doutora em Educação pela Universidade Nacional de Entre Ríos (Argentina). Mestre em Desenvolvimento Regional e Local pela Universidade Católica do Uruguai. Licenciatura em Psicologia pela Universidade da República (Uruguai). Diretor, Área de Planejamento Estratégico e Orçamentário, Instituto da Criança e do Adolescente do Uruguai (INAU). Professor e pesquisador em instituições de educação formal e continuada. Especialista em gestão educacional, planejamento, avaliação institucional e políticas públicas, com ênfase em políticas sociais. Coordenador acadêmico do Mestrado em Gestão Educacional e do Mestrado em Formação de Formadores, professor, pesquisador e tutor de pós-graduação do Instituto de Educação, Universidad ORT Uruguay. Pesquisador em nível de iniciação, área de Ciências Sociais, subárea de Ciências da Educação, Sistema Nacional de Pesquisadores (SNI).Coordinadora Académica Master en Formador de Formadores y Master en Gestión Educativa; Docente e Investigadora.

GRUPO DE PESQUISA: "Nuevas formas de aprender y enseñar"

 tejera@ort.edu.uy

Mariela Questa-Torterolo, Universidad ORT Uruguay

Doutora em Educação pela Universitat Autònoma de Barcelona (Espanha). Mestre em Gestão Educacional, Universidad ORT Uruguay. Graduado em Relações Internacionais pela Universidade da República (Uruguai). Investigador em gestão educacional, inclusão de estudantes no ensino superior, tecnologias digitais, formação de formadores e desenvolvimento profissional. Professor de pós-graduação e coordenador acadêmico adjunto do Mestrado em Gestão Educacional e do Mestrado em Formação de Formadores, Instituto de Educação, Universidad ORT Uruguay. Pesquisador em nível de iniciação, área de Ciências Sociais, subárea de Ciências da Educação, Sistema Nacional de Pesquisadores (SNI).Coordinadora Académica Adjunta en Formador de Formadores y Master en Gestión Educativa; Docente e Investigadora.

GRUPO DE PESQUISA:  "Nuevas formas de aprender y enseñar"

 

Claudia Cabrera Borges, Universidad ORT Uruguai

Doutora em Educação e Mestre em Educação, Universidad ORT Uruguay. Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade da República (Uruguai). Professor de Biologia, Florida Teacher Training Institute. Professor de Biologia e Didática da Biologia, Centro Regional de Professores do Centro. Professor e tutor, Instituto de Educação, Universidad ORT Uruguai. Pesquisador em nível de iniciação, área de Ciências Sociais, subárea de Ciências da Educação, Sistema Nacional de Pesquisadores (SNI).

GRUPO DE PESQUISA: "Nuevas formas de aprender y enseñar"

 

Références

ADMIRAAL, W.; SCHENKE, W.; DE JONG, L.; EMMELOT, Y.; SLIGTE, H. (2021). Schools as professional learning communities: what can schools do to support professional development of their teachers?. Professional Development in Education, v. 47, n. 4, p. 684-698, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1665573 >. Acceso 5 set. 2022.
ANTINLUOMA, M.; ILOMÄKI, L.; TOOM, A. Practices of professional learning communities. Frontiers in Education, v. 6, art. 617613, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.3389/feduc.2021.617613 >. Acceso 13 ago. 2022.
APARICIO, C.; SEPÚLVEDA, F. Análisis del modelo de comunidades profesionales de aprendizaje a partir de la indagación en experiencias de colaboración entre profesores. Estudios Pedagógicos, v. 44, n. 3, p. 55-73, 2018. Disponible en: < http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300055 >. Acceso 18 ago. 2022.
BOTHA, C.; NEL, C. Purposeful collaboration through professional learning communities: Teacher educators’ challenges. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, v. 21, n. 6, p. 210-225, 2022. Disponible en: < https://doi.org/10.26803/ijlter.21.6.13 >. Acceso 27 dic. 2022.
BUCHANAN, L.; MOODY, A.; FOX, K.; HARGROVE, T.; RONEY, K.; BROPHY, A. Professional learning communities as teacher educator professional development: articulating the impact on pedagogy and student learning. En: ANNUAL MEETING OF THE AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, 2016, Washington: AERA Online Paper Repository, 2016. p. 1-13. Disponible en: < http://www.aera.net/Publications/Online-Paper-Repository/ AERA-Online-Paper-Repository >. Acceso 30 ago. 2022.
AUTOR 3; REBOLLO, M.; PEREZ, M. Títulos y datos acceso. Acceso 2 feb. 2023.
CLARKE, S. Learning communities in education: a matter of diverse definitions, understandings, enactments, and contexts. Professional Development in Education, v. 47, n. 4, p. 557-559, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/19415257.2021.1946744 >. Acceso 15 dic. 2022.
DUFOUR, R. What is a “Professional Learning Community”? ASCD, v. 61, n. 8, 2004. Disponible en: < https://www.ascd.org/el/articles/what-is-a-professional-learning-community >. Acceso 6 set. 2022.
GARCÍA, I.; HIGUERAS, L.; MARTÍNEZ, E. Hacia la implantación de comunidades profesionales de aprendizaje mediante un liderazgo distribuido: Una revisión sistemática. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 16, n. 2, p. 117-129, 2018. Disponible en: < https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55160059007 >. Acceso 30 oct. 2022.
GOLDEN, D. Teacher perceptions of professional learning communities on the instructional climate at Flintville Elementary School in Lincoln County, TN. 2017. 160 p. Tesis (Doctorado en Educación) – Departmento de Liderazgo Educativo y Análsis de Políticas, East Tennessee State University, Johnson City, 2017. Disponible en: < https://dc.etsu.edu/etd/3179 >. Acceso 16 dic. 2022.
GUTMAN, M. Leading a professional learning community for teacher educators: inquiry into college principals’ motives and challenges. Teacher Development, v. 25, n. 3, p. 263-277, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/13664530.2021.1901772 >. Acceso 25 ago. 2022.
HAIRON, S.; TAN, C. Professional learning communities in Singapore and Shanghai: implications for teacher collaboration. Compare: A Journal of Comparative and International Education, v. 47, n. 1, p. 91-104, 2017. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/03057925.2016.1153408 >. Acceso 28 ago. 2022.
HARGREAVES, A. Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects, Teachers and Teaching, v. 25, n. 5, p. 603-621, 2019. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499 >. Acceso 23 ago. 2022.
MACPHAIL, A.; ULVIK, M.; GUBERMAN, A.; CZERNIAWSKI, G.; OOLBEKKINK, H.; BAIN, Y. The professional development of higher education-based teacher educators: needs and realities. Professional Development in Education, v. 45, n. 5, p. 848-861, 2019. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1529610 >. Acceso 24 ago. 2022.
MAYER, D.; MITCHELL, J.; SANTORO, N.; WHITE, S. Teacher educators and ‘accidental’ careers in academe: an Australian perspective. Journal of Education for Teaching, v. 37, n. 3, p. 247-260, 2011. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/02607476.2011.588011 >. Acceso 17 dic. 2022.
MENDOZA, D.; CEJAS, M.; NAVARRO, M.; FLORES, E.; CASTILLO, K. La eficacia pedagógica en la cultura organizativa escolar y la comunidad profesional de aprendizaje. Uniciencia, v. 35, n. 2, p. 161-175, 2021. Disponible en: < http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-2.11 >. Acceso 22 oct. 2022.
OLSSON, D. Improving teaching and learning together. A literature review of professional learning communities. Karlstad: Karlstad University. 2019. Disponible en: < https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1341682/FULLTEXT01.pdf >. Acceso 28 ago. 2022.
PING, C.; SCHELLINGS, G.; BEIJAARD, D. Teacher educators' professional learning: A literature review. Teaching and Teacher Education, v. 75, p 93-104, 2018. Disponible en: < https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.06.003 >. Acceso 30 ago. 2022.
PRENGER, R.; POORTMAN, C.; HANDELZALTS, A. The effects of networked professional learning communities. Journal of Teacher Education, v. 70, n. 5, p. 441–452, 2019. Disponible en: < https://doi.org/ 10.1177/0022487117753574 >. Acceso 16 ago. 2022.
AUTOR 2. Título y datos acceso
REICHENBERG, R.; AVISSAR, G.; SAGEE, R. ‘I owe to my tutor much of my professional development’: looking at the benefits of tutoring as perceived by the tutees. Professional Development in Education, v. 41, n. 1, p. 40-56, 2015. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/19415257.2013.866974 >. Acceso 30 ago. 2022.
RIVERA, N.; LEDESMA, M. Comunidades profesionales de aprendizaje en un contexto remoto por la emergencia sanitaria. Revista Educa – UMCH, v. 17, n. 1, p. 1-21, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.35756/educaumch.202117.169 >. Acceso 27 ago. 2022.
SILVA, J.; MORALES, M.; LÁZARO, J.; GISBERT, M.; MIRANDA, P.; RIVOIR, A.; ONETTO, A. Digital teaching competence in initial training: Case studies from Chile and Uruguay. Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 93, 2019. Disponible en: <https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822>. Acceso 20 ago. 2022.
SCHAAP, H.; LOUWS, M.; MEIRINK, J.; OOLBEKKINK-MARCHAND, H.; VAN DER WANT, A.; ZUIKER, I.; ZUIKERA, I.; ZWART, R.; MEIJER, P. Tensions experienced by teachers when participating in a professional learning community. Professional Development in Education, v. 45, n. 5, p. 814-831, 2019. Disponible en: < https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1547781 >. Acceso 15 dic. 2022.
AUTOR 1; PORRAS, J.; AUTOR 3.; AUTOR 2, M. Título y datos acceso 2021.
TONDEUR, J.; SCHERER, R.; BARAN, E.; SIDDIQ, F.; VALTONEN, T.; SOINTU, E. Teacher educators as gatekeepers: Preparing the next generation of teachers for technology integration in education. British Journal of Educational Technology, v. 50, n. 3, p. 1189-1209, 2019. Disponible en: < https://doi.org/10.1111/bjet.12748 >. Acceso 3 set. 2022.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Formación inicial del profesorado: Modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, v. 19, n. 4, p. 55-69, 2021. Disponible en: < https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003 >. Acceso 30 set. 2022.
VANGRIEKEN, K.; Dochy, F.; Raes, E.; KYNDT, E. Teacher collaboration: A systematic review. Educational Research Review, v. 15, p. 17-40, 2015. Disponible en: < https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002 >. Acceso 19 set. 2022.
VANGRIEKEN, K.; MEREDITH, C.; PACKER, T.; KYNDT, E. Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching and Teacher Education, v. 61, p. 47-59, 2017. Disponible en: < https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.001 >. Acceso 19 set. 2022.
WAN, S. Unpacking the relationship between teachers’ perceptions of professional learning communities and differentiated instruction practice. ECNU Review of Education, v. 3, n. 4, p 694–714, 2020. Disponible en: < https://doi.org/10.1177/2096531120969988 >. Acceso 17 set. 2022.
WESTHEIMER, J. Learning among colleagues. Teacher community and the shared enterprise of education. En: Cochran-Smith, M.; Feiman, S.; McIntyre, D.; Demers, K. (Eds.). Handbook of research on teacher education: enduring questions in changing contexts. 3. ed. New York: Routledge, 2008. Cap. 41, p. 756-783.

Fichiers supplémentaires

Publié-e

2023-08-01

Comment citer

TEJERA TECHERA, A.; QUESTA-TORTEROLO, M.; CABRERA BORGES, C. Conformar comunidades como oportunidad de aprendizaje profesional docente: estudio de casos en Uruguay y Chile: estudio de casos en Uruguay y Chile. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 59–73, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p59-73. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16693. Acesso em: 23 nov. 2024.