An emancipatory teaching strategy based on the Theory of Social Representations
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p187-203Keywords:
Higher Education, Social Representations, Empowerment Evaluation, Dialogicity, Paulo FreireAbstract
The dialogical relationship between teachers and students motivated the development of the study that had double aim: to associate the investigation of the meaning attributed by students to a curricular component and create a pedagogical strategy based on the theory of social representations. During the second semester of 2016, the referred strategy was being developed and investigated with students of a degree of accounting sciences, enrolled in the subject of law and tax legislation, 5th period, night shift, of a university in the region of Guarulhos, São Paulo, supported by procedures of scientific research and pedagogical interventions. The choice of the bachelor’s degree was guided by the hypothesis that the significance of a border discipline to that which the students chose for their professional lives could contribute to the understanding of mechanisms to improve their studies. The identification of axes of signification at the beginning of the course allowed the exploration, together with the students, of methods supported by the principles of Freirean pedagogy and of emancipatory evaluation, being given the opportunity to participate as active subjects, and to negotiate social representations. The results obtained evidenced the change of stereotyped representations, especially with regard to the value associated with the curricular component of the study, and can support other professionals in the education to look for an approximation of students with reified knowledge.Downloads
References
ABRIC, Jean-Claude. Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1994.
ARRUDA, Angela. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 117, p. 127-147, Nov. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742002000300007&lng=en&nrm=iso>. Acessos em: 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000300007.
BARBOSA, Joaquim Gonçalves. O diário de pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. Brasília: Liber Livro, 2010.
CHAIB, Mohamed. Social representations, subjectivity and learningSocial representations, subjectivity and learning. Cadernos Pesquisa, São Paulo , v. 45, n. 156, p. 358-372, Junho 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000200358&lng=en&nrm=iso>. Acessos em 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/198053143201.
CORREIA, Paulo Rogério Miranda et al . Nova abordagem para identificar conexões disciplinares usando mapas conceituais: em busca da interdisciplinaridade no Ensino Superior. Ciência & Educação (Bauru), Bauru , v. 20, n. 2, p. 467-479, 2014 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132014000200467&lng=en&nrm=iso>. Acessos em: 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000200013.
EVOC2000. Version 5. [software na internet]. Aix en Provence, 2002. Disponível em: <https://sourceforge.net/projects/evoc/>. Acesso em: 30 mar. 2019.
FERREIRA, Sandra Lúcia; MARCONDES, Anamérica Prado; NOVAES, Adelina. Indicadores psicossociais: um olhar ampliado para a prática docente. In: Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 69, p. 874-894, set./dez. 2017. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/4052/3472. Acessos em: 06 abr. 2019. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v0ix.4052.
FETTERMAN, David. Transformative empowerment evaluation and Freirean pedagogy: Alignment with an emancipatory tradition. In: PATTON, Michael Queen (Ed.), Pedagogy of Evaluation. New Directions for Evaluation, 155, 2017. p. 111-126.
FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília, 4ª edição: Liber Livro, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 59. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
JODELET, Denise. Représentations sociales. Paris: PUF, 1989.
JODELET, Denise. Contribuições das representações sociais para a análise das relações entre educação e trabalho. In: PARDAL, Luis et. al. (Orgs.) Educação e trabalho: representações, competências e trajectórias. Aveiro: Universidade de Aveiro. Departamento de Ciências da Educação, 2007, p. 11-25.
JODELET, Denise. O encontro dos saberes. In: JESUÍNO, Jorge Correia; MENDES, Felismina R. P.; LOPES, Manuel José (Orgs.). As representações sociais nas sociedades em mudança. Coleção Psicologia Social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. p. 59-79.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Psicologia social, saber, comunidade e cultura. Psicologia & Sociedade, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 20-31, Aug. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822004000200004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-71822004000200004.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Representações sociais e esfera pública: a construção simbólica dos espaços públicos no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2000.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Os contextos do saber: representações, comunidade e cultura. 2ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MARKOVA, Ivana. A fabricação da teoria de representações sociais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 163, p. 358-375, Mar. 2017a. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742017000100358&lng=en&nrm=iso>. Acessos em: 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/198053143760.
MARKOVÁ, Ivana. Mente dialógica: senso comum e ética. Trad. Lilian Ulup. Cambridge: Cambridge University Press; São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Curitiba: PUCPress, 2017b.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. A máquina de fazer deuses. Trad. Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Imago, 1988.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
NOVAES, Adelina. Por uma análise psicossocial do curso de direito. Tese (Doutorado em Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
NOVAES, Adelina. Subjetividade social docente: elementos para um debate sobre "políticas de subjetividade". Cadernos de Pesquisa, São Paulo , v. 45, n. 156, p. 328-343, jun. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000200328&lng=pt&nrm=iso>. Acessos em: 06 abr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/198053143205.
NOVAES, Adelina; ORNELLAS, Maria de Lourdes; ENS, Romilda Teodora. Convergências teóricas em representações sociais e seu aporte para o estudo de políticas docentes. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 17, n. 53, ago. 2017. ISSN 1981-416X. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/16433>. Acesso em: 25 mar. 2019. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO14
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. São Paulo: Cortez, 2010.
PATTON, Michael Quinn. Pedagogical principles of evaluation: Interpreting Freire. In: M. Q. Patton (Ed.), Pedagogy of Evaluation. New Directions for Evaluation, 155, 2017. 49–77.
PINTO, Alexandre Saul. Para mudar a prática da formação continuada de educadores: uma pesquisa inspirada no referencial teórico-metodológico de Paulo Freire. 207 p. Tese (Doutorado em Educação: currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2015.
SÁ, Celso Pereira de. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
SANT’ANNA, Hugo Cristo. OpenEvoc: um programa de apoio à pesquisa em representações sociais. In: ANAIS DO VII ENCONTRO REGIONAL DA ABRAPSO – ES. Disponível em: <http://www.academia.edu/2226246/openEvoc_Um_programa_de_apoio_%C3%A0_pesquisa_em_Representa%C3%A7%C3%B5es_Sociais>. Acessos em: 10 jan. 2019.
SAUL, Ana Maria. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e a prática de avaliação e reformulação de currículo. 8ª Ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SEIDMANN, Susana. Identidad personal y subjetividad social: educación y constitución subjetiva. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 156, p. 344-357, Junho 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742015000200344&lng=en&nrm=iso>. Acessos em: 06 Apr. 2019. http://dx.doi.org/10.1590/198053143204.
TAGUL. [software na internet para elaboração de nuvem de palavras utilizando imagens]. Disponível em: <https://www.tagul.com>. Acesso em: 30/03/2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017