An emancipatory teaching strategy based on the Theory of Social Representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p187-203

Keywords:

Higher Education, Social Representations, Empowerment Evaluation, Dialogicity, Paulo Freire

Abstract

The dialogical relationship between teachers and students motivated the development of the study that had double aim: to associate the investigation of the meaning attributed by students to a curricular component and create a pedagogical strategy based on the theory of social representations. During the second semester of 2016, the referred strategy was being developed and investigated with students of a degree of accounting sciences, enrolled in the subject of law and tax legislation, 5th period, night shift, of a university in the region of Guarulhos, São Paulo, supported by procedures of scientific research and pedagogical interventions. The choice of the bachelor’s degree was guided by the hypothesis that the significance of a border discipline to that which the students chose for their professional lives could contribute to the understanding of mechanisms to improve their studies. The identification of axes of signification at the beginning of the course allowed the exploration, together with the students, of methods supported by the principles of Freirean pedagogy and of emancipatory evaluation, being given the opportunity to participate as active subjects, and to negotiate social representations. The results obtained evidenced the change of stereotyped representations, especially with regard to the value associated with the curricular component of the study, and can support other professionals in the education to look for an approximation of students with reified knowledge. 

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Author Biographies

Giseli Passador Lombardi, Faculdade Progresso e Faculdade de Tecnologia de São Paulo

Mestre em Educação: Formação de Gestores Educacionais pela Universidade Cidade de São Paulo – UNICID, São Paulo, Brasil. Professora de Direito Civil da Faculdade Progresso, Guarulhos, São Paulo, Brasil, e professora de Direito Empresarial da Faculdade de Tecnologia de São Paulo – FATECZL, São Paulo, Brasil. Participa do Grupo de Pesquisa: Representações Sociais e Subjetividade Docente, liderado pela Profa. Adelina Novaes e cadastrado junto ao Diretório de Grupos do CNPq.

Adelina de Oliveira Novaes, Fundação Carlos Chagas; Universidade Cidade de São Paulo.

Pesquisadora do Departamento de Pesquisas Educacionais da Fundação Carlos Chagas. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação e do Mestrado Profissional Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo.

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Published

2021-06-30

How to Cite

LOMBARDI, G. P.; NOVAES, A. de O. An emancipatory teaching strategy based on the Theory of Social Representations. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 62, p. 187–203, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p187-203. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/6081. Acesso em: 23 nov. 2024.