POPULAR EDUCATION AS A RESEARCH PRACTICE IN THE INTERNATIONALIZATION OF INDIGENOUS SCIENCE (BRAZIL-BOLIVIA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p98-115

Keywords:

Popular Education. Search. Indigenous Science. Latin American Universities. Internationalization.

Abstract

Popular Education, as construction of Latin American thought, supports a scientific agenda of regional integration of Latin American universities in the internationalization of indigenous science. Thus, we seek to situate the organizational dynamics of the ongoing CAPES-funded research project for the internationalization of indigenous research between Brazil and Bolivia, emphasizing Popular Education as a research practice in the fight for the right to education, science, and technology for the people. indigenous people. The qualitative approach, post-colonial studies, action research and the dialectical method underlie the research methodology. The partial results indicate that Popular Education gives visibility to indigenous research in postgraduate studies; enables the articulation of a network of Brazil-Bolivia indigenous researchers; agenda for funding agencies on the internationalization of indigenous science in Latin American universities, on differentiated assistance to indigenous peoples, on the low inclusion of indigenous people in master's and doctoral courses and the challenges in carrying out study missions for the internationalization of research.

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Author Biographies

Socorro Arantes, UFPI

Maria do Socorro da Silva Arantes, professora doutora em Educação da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Coordenadora do Núcleo de Pesquisa NEPEECDES, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas (PPGPP - UFPI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd – UFPI). Temáticas de Interesse: Educação, Educação Popular, Educação Indígena, Educação do Campo, Prática Educativa, Prática Pedagógica, Ciência Descolonial, Pensamento Latino-Americano, Descolonização, Políticas Públicas, Povos Indígenas, Camponeses. América Latina.

Roger Adan Chambi Mayta, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Roger Adan Chambi Mayta, doutorando no Programa de Pós-Graduação em Direito Agrário da Universidade Federal de Goiás (UFG). Mestre em Estudos Latino-Americanos pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Atua como pesquisador e consultor jurídico abordando questões relacionadas à crítica jurídica, justiça indígena, estados plurinacionais, direito agroambiental, movimentos políticos indígenas e mídia. Faz parte do Coletivo de Pesquisa de Estudos Latino-Americanos de Barcelona (CELAB). 

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Published

2024-12-13

How to Cite

ARANTES, S.; MAYTA, R. A. C. POPULAR EDUCATION AS A RESEARCH PRACTICE IN THE INTERNATIONALIZATION OF INDIGENOUS SCIENCE (BRAZIL-BOLIVIA). Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 76, p. 98–115, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p98-115. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/20659. Acesso em: 18 dec. 2024.