Projeto Rede Cooperativa De Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica (RECEPE)

a formação continuada como movimento de resistência propositiva popular

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p136-155

Keywords:

Educational and formative processes, Popular Education, Covid-19

Abstract

This work focuses on the educational and formative processes and knowledge of teachers resulting from continued education during the Covid-19 pandemic. These teachers are affiliated with the Cooperative Network for Teaching, Research, and Extension in Basic Education Schools. The research is anchored in the theoretical and methodological assumptions of Popular Education. It aims to present the results of the analyses of the educational and formative processes of these teachers, which stemmed from their continued education during the Covid-19 transpandemic, highlighting indications of the expression of popular propositional resistance. The methodology is the solidarity-investigation-formation, with a qualitative approach, utilizing field research. The instruments for data collection were questionnaires considering the axis "formative and autobiographical memorial." The established and analyzed categories were: 1. Popular propositional resistance: educational and formative processes of teachers in continued education; 2. What continued education? Educational and formative processes in the Covid-19 transpandemic. The results indicate a shift in the pedagogical relationship between teacher and student, as well as the virtualization of this relationship during the Covid-19 transpandemic, to ensure students could "pass the year." However, the presence of popular propositional resistance from teachers is recognized, as they made themselves available to carry out a teaching and learning process that did not completely destroy the relationship between school professionals and their students, and also to reduce feelings of loneliness expressed by both teachers and students.

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Author Biographies

Tiago Zanquêta de Souza, Universidade de Uberaba

Pós-Doutorando em Educação. Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação, ambos da Uniube. Professor e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCB. Líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Direito de Aprender e Práticas Pedagógicas (FORDAPP/CNPq) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação na Diversidade para a Cidadania (GEPEDiCi/CNPq). Coordenador da Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica (RECEPE). Vice-coordenador da Rede de Pesquisadores sobre o Professor do Centro-Oeste (REDECENTRO).

Gercina Santana Novais, Universidade de Uberaba / Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação

Doutora em Educação. Professora do Programa de P´ós-Graduação Profissional em Educação (mestrado e doutorado) da Uniube. Líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Direito de Aprender e Práticas Pedagógicas (FORDAPP/CNPq). Coordenadora da Rede de Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica (RECEPE). 

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Published

2024-12-13

How to Cite

SOUZA, T. Z. de; NOVAIS, G. S. Projeto Rede Cooperativa De Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica (RECEPE): a formação continuada como movimento de resistência propositiva popular. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 76, p. 136–155, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p136-155. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/20303. Acesso em: 18 dec. 2024.