High school in YAE:

challenges and contradictions in Rio de Janeiro educational policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p17-31

Keywords:

Youth and Adult Education, High School, Educational policies, Public-private partnerships, Work and education

Abstract

This article critically analyses the Youth and Adult Education (YAE) public offering at high school level in Rio de Janeiro state. Considering national and state contexts and the impacts on current educational reforms, the research systematizes the types of YAE offering; relates them to the continued trend of enrollment reduction in face-to-face courses; and discusses the managerialist educational policy of YAE in the state. The analytical-documental investigation demonstrates that, although the YAE high school figures as a right to basic schooling, the disassemble of its face-to-face offering, the expansion of distance learning academic load and the public-private partnerships signatures directly affect the modality. The research concludes that the trends of decreasing enrollment, fragmentation of actions and acceleration in YAE have been stimulated in Rio de Janeiro and are linked to business logic, suspending the right to quality education for millions of workers from Rio de Janeiro.

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Author Biographies

Jaqueline Pereira Ventura, Universidade Federal Fluminense

Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense. É Professora Associada da UFF, concursada da área Educação de Jovens e Adultos. Pesquisadora credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFF. Vinculada aos grupos de pesquisa CNPq: EJA Trabalhadores (EJATrab), Trabalho e Educação – Neddate (Neddate/UFF) e Laboratório de Investigação, Ensino e Extensão em Educação de Jovens e Adultos (LIEJA/UFRJ). Investiga história e políticas públicas da Educação de Jovens e Adultos ao nível regional (RJ) e nacional, formação docente para a EJA, Mundo do trabalho e EJA, Educação Básica e Profissional de jovens e adultos trabalhadores.

Regis Eduardo Coelho Argüelles da Costa, Universidade Federal Fluminense

Doutor e mestre em Educação pelo Programa de pós-graduação em Educação (UFRJ). Bacharel e lincenciado em História (UFRJ). Professor adjunto da Faculdade de Educação (UFF). Pesquisador credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFF. Associado ao Núcleo de Estudos, Documentação e Dados em Trabalho Educação (Neddate/UFF), ao Núcleo Interinstitucional de Estudos e Pesquisas sobre Marx e o Marxismo (NIEP-Marx/UFF), e ao Laboratório de Investigação em Estado, Poder e Escola (LIEPE/UFRRJ). Investiga o processo de hegemonia burguesa na educação brasileira, e suas determinações no trabalho e na saúde do docente da escola pública.

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Published

2024-09-30

How to Cite

VENTURA, J. P.; COELHO ARGÜELLES DA COSTA, R. E. High school in YAE:: challenges and contradictions in Rio de Janeiro educational policy. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 75, p. 17–31, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n75.p17-31. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/19871. Acesso em: 15 oct. 2024.