SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT “INTERNATIONALIZATION” IN HIGHER EDUCATION: PROXIMITY TO THE OBJECT AND SOCIAL CONSTRUCTION
proximidade do objeto e construção social
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n73.p264-285Keywords:
Social Representations, College education, Internationalization PolicyAbstract
ABSTRACT
This article aims to analyze how the subject's thinking about the represented social object – “internationalization” – can contribute to strengthening this policy in Higher Education. In the study we used the qualitative approach based on the Theory and Method of Social Representations (MOSCOVICI, 1978; JODELET, 2001; ABRIC, 2000; SÁ, 1998; VERGÈS, 1994). The non-probabilistic sampling included the participation of managers and teachers who work at a Higher Education Institution in the State of Bahia, totaling 20 subjects who were potential informants. To collect data, we used the Free Word Association Technique (FWAT) and semi-structured interviews. The results indicate that the social representations of these subjects, regarding “internationalization” in Higher Education, are built in a process anchored in their knowledge, where academic mobility is triggered by cooperation and agreements that, in turn, can contribute to the production and dissemination of globalized knowledge.
Keywords: Social Representations; College education; Internationalization Policy.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
ABRIC, Jean Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; OLIVEIRA, D. C. (Org.). Estudos interdisciplinares de representação social. 2.ed. Goiânia: AB, 2000. p. 27-37.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. In: Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008.
BERLO, David K. O processo da comunicação: introdução à teoria e à prática. São Paulo: Martins Fontes, 1999, p.7-39.
AAAA; BBBBB Epistemologias e metodologias invertidas nas pesquisas colaborativas e solidárias em educação: desafios e perspectivas. Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, 17(45), 149-169.
AAAAAA. Plano Institucional de Internacionalização na/da IES DO ESTADO DA BAHIA, 2020-2030. Secretaria Especial de Relações Internacionais. Salvador-Bahia. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo, Edições 70, 2016.
DE WIT, H. Reconsidering the concept of internationalisation. In International Higher Education. N. 70. 2011, p. 06-07.
JODELET, Denise. (Org.) Representações Sociais: um domínio em expansão. Trad.: Tarso Bonilha Mazzotti. Rio de janeiro: 2001, pp. 31-61.
KNIGHT, Jane. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches and Rationales. Journal of studies in international education, v.8, n.1, 2004.
KNIGHT, Jane. Trade in higher education services: the implications of GATS. London: Observatory on Borderless Higher education, 2002. Disponível em: www.obhe.ac.uk, Acesso em 20/02/2020
LAUS, Sônia. P.: A internacionalização da educação superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Escola de Administração. Salvador, 2012.
LEFEVRE F, LEFEVRE M. C. A. Pesquisa de Representação Social. Um enfoque qualiquantitativo. Brasilia (DF): Liberlivro, 2012.
MIURA, Irene K. O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo de três áreas de conhecimento. Tese (Livre Docência) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, 2006.
MOSCOVICI, Serge. A Representação social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigação em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
MOROSINI, Marília. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar, n. 28, p. 107-124, 2006.
ORNELLAS, Maria. Lourdes. S. (Entre)vista: a escuta revela. Ed: EDUFBA, 2011.
SÁ, Celso P. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
STALLIVIERI, Luciane. Internacionalização e intercâmbio: dimensões e perspectivas. Curitiba: Appris, 2017
VERGÉS, Pierre. Aproche du noyau central: propriétés quantitatives et structurales. In C. Guimelli (Ed.). Structures et transformations des représntations sociales. Neutchâtel: Delachaux et Niestlé. 1994. P. 233-254.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mateus Souza, Natanael Reis Bomfim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017