Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323

Keywords:

Teaching knowledge, , University Pedagogy, Narrative Inquiry, Indigenous teachers, Decoloniality.

Abstract

The text presents partial results of the thesis under construction in the Doctorate in Education at UFMT and its correlation with the teaching experiences of the first author in the Intercultural Pedagogy course within the scope of professional practice and research movements. It aims to raise reflections on learning to teach in the context of indigenous, intercultural and differentiated higher education in Mato Grosso. It is based on the Narrative Research method (CLANDINNIN and CONNELLY, 2015) anchored in (auto) biographical research articulating the research movements themselves as records in the logbook, field notes arising from observations of teaching actions and the approximation with the research participants for the narrative interviews. We believe that teaching learning and knowledge are complex and multifaceted phenomena. The context under study is marked by cultural differences and ethnic plurality, confronted with colonialist elements still present in universities, challenging teachers, managers and students to reframe other ways of being and doing teaching.

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Author Biographies

Amanda Pereira da Silva Azinari, UFMT

Doutoranda do Programa de Pós Graduaçao em Educação da UFMT. Mestra em Educação pela UNEMAT, Especialista em Gestão Pública (UNEMAT/UAB), Especialista em Educação e diversidade (UNEMAT), Licenciada em Pedagogia (UNEMAT). Professora efetiva da rede estadual de educação básica de Mato Grosso, na área de Pedagogia. Membro do GEPForDoc/PPGE UFMT e do LEAL/UNEMAT.

Filomena Maria de Arruda Monteiro, UFMT/

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso , graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (1985), Mestrado em Educação Pública pela Universidade Federal de Mato Grosso (1995) , Doutorado em Educação (2003) e pós doutorado (2012) pela Universidade Federal de São Carlos-UFSCar. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Politica e Formação Docente - GEPForDoc/CNPq. Editora da Revista de Educação Púbica

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MATO GROSSO. Universidade do Estado de Mato Grosso. Conselho Universitário. Resolução Nº 029/2022 – CONSUNI /UNEMAT. Cria o Curso de Bacharelado em Enfermagem Intercultural Indígena, vinculado à Faculdade Indígena Intercultural do Câmpus Universitário de Barra do Bugres “Deputado Renê Barbour, em 24 de maio de 2022.
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Published

2023-08-01

How to Cite

PEREIRA DA SILVA AZINARI, A.; DE ARRUDA MONTEIRO, F. M. Aprendizagens da Docência no Ensino Superior Indígena Intercultural. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 308–323, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p308-323. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16914. Acesso em: 4 dec. 2024.