TEACHING PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF EXPERIENCED TEACHERS:

BARRIERS AND INVESTMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p237-254

Keywords:

Teacher development, Teaching working conditions, Teacher training

Abstract

This work, part of a doctoral research, guided by a qualitative approach, focuses on the professional development of experienced teachers inserted in a training process made possible by the Teaching Learning and Development Network (XXXX), in the 2nd S/2017 and 1st, 2nd/2018. For the writing of this article, we analyzed the narratives produced during the training offered in the mentioned period. The results show that the participants are faced with major challenges to develop their teaching work and invest in their professional development. However, even with the unfavorable conditions and work, they find the time and willingness to remain in the training process through individual studies, participation in courses and completion of second graduation, specialization and post-graduation. Given these facts, we understand that training programs need to take into account the training needs of teaching and the implications that work has on the teacher's personal/family life, contributing to the acquisition of new knowledge, and helping to overcome barriers to invest in their professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amarildo Gomes Pereira, Universidade Federal de São Carlos

Amarildo Gomes Pereira é licenciado em História, professor da educação básica e doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2019). Atualmente é Diretor de Escola junto a Secretaria Municipal da Educação de Bauru/SP.É membro do grupo Educação em Direitos Humanos (NEDH) e do Conselho Municipal dos Direitos Humanos.

Rosa Maria Moraes Anunciato, Universidade Federal de São Carlos

Professora Titular do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar

References

AGUIAR, C. R. Desenvolvimento profissional dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental: contribuições da formação continuada. 2013. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2013.
AQUINO, L. L. O trabalho docente para além do ensino: o uso do tempo destinado ao preparo de aula por professoras alfabetizadoras de escola estadual do ciclo I do ensino fundamental. 2009, 132 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Piracicaba, São Paulo, 2009.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Ed., 1994.
CHRISTOV, L. H. da S. Garota interrompida: metáfora a ser enfrentada. In: PLACCO, M. N. de S.; ALMEIDA, L. R. de. (Org.). O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2009, p. 47-60.
CUNHA, M. I. da. Conta-me agora as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. R. Fac. Educ, São Paulo, v. 23, n. 1/2, p. 185-195, jan./dez. 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rfe/a/ZjJLFw9jhWp6WNhZcgQpwJn/. Acesso em: Jun. 2020.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Desenvolvimento profissional docente: um conceito em disputa. p. 65-74 In: IMBERNÓN, F.; NETO, A. S; FORTUNADO, I.; (org.). Formação permanente de professores: experiências Ibero-americanas /– São Paulo: Edições Hipótese, 2019.
FARIA, G. S. S.; RACHID, A. Jornada de trabalho dos professores da rede pública de ensino. Revista da FAE, Curitiba, v. 18, n. 2, p. 162-177, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistafae.fae.edu/revistafae/issue/view/4. Acesso em: Jan. 2020.
MOREIRA, M. A.; ANUNCIATO, R. M. M.; VIANA, M. A. P. Qualidade da/na educação: narrativas de professoras sobre o trabalho docente. Em Aberto, v. 33, n. 109, 2020. Disponível em: (PDF) Qualidade da/na educação: narrativas de professoras sobre o trabalho docente | Maria Alfredo Moreira Moreira - Academia.edu. Acesso em: Fev. 2021.
FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. 1972. p. 31 – 85 In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (orgs.) O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Departamento dos Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 107-129.
GALVÃO, C. Narrativas em educação. Rev. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/H5hSMRYMyjhYtBxqnMVZVJH/. Acesso em: Jan.2020.
GATTI, B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 1, n. 119, p. 191204, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZvqbCbK3qV6kNR54KvQ4Cwr/?format=pdf. Acesso em: Jan.2020.
HOBOLD, M. de S. Desenvolvimento profissional dos professores: aspectos conceituais e práticos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 425-442, maio/ago. 2018 Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: Jan. 2020.
IMBERNÓN, F. Reflexiones globales sobre la formación y el desarrollo profesional del profesorado en el Estado español y latinoamerica. Educar, n.º 30, pp. 15-25, 2002. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20761. Acesso em: Jan.2021
JACOMINI, M. A.; PENNA, M. G. de O. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Pro-Prosições - V. 27, N. 2 (80) | maio/ago. 2016. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00177.pdf. Acesso em: Jan.2021.
JOVCHELOVITCH, S.; BAUER, M. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W.; GASKEL, G. Pesquisa qualitativa contexto, imagem e som. Um manual prático. EDITORA 2ª Ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2002
JUNIOR, J. B. B.; LISBOA, E. S.; COUTINHO, C. P. Desenvolvimento de narrativas digitais na formação inicial de professores: um estudo com alunos de Licenciatura em Pedagogia da UFMA. VII Conferência Internacional de TIC na Educação. Revista Teias v. 13 • n. 27 • 191-204 • jan./abr. 2012. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/12653/1/039NDJoao.pdf. Acesso em: Jun. 2020.
LAPO, F. R. E BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, P. 65-88, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/yYkBtnYbQ5SXvYrypXvswzh/. Acesso em: Jun.2020.
MARCELO, C.: Desenvolvimento profissional docente passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/view/130. Acesso em: Jan. 2021.
METZGER, J. L. Mudança permanente: fonte de penosidade no trabalho? Revista Brasileira de Saúde Ocupacional. São Paulo, 36 (123): 12-24, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbso/a/sFQXNqMczRPqMwCVctcdm4z/. Acesso em: Jan. 2020.
MOREIRA, M. A.; ANUNCIATO, R. M. M.; VIANA, M. A. P. Qualidade da/na educação: narrativas de professoras sobre o trabalho docente. Em Aberto, v. 33, n. 109, 2020. Disponível em: (PDF) Qualidade da/na educação: narrativas de professoras sobre o trabalho docente | Maria Alfredo Moreira Moreira - Academia.edu. Acesso em: Fev. 2021.
NOGUEIRA, A. L. H. Concepções de “trabalho docente”: as condições concretas e os discursos das prescrições oficiais. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 121, p. 1237-1254, out-dez. 2012 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: Jan. 2020.
OLIVEIRA, R. M. M. A.; GAMA, R. P. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 205-219, jan./jun. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432014000100018. Acesso em: Jan.2020.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Desenvolvimento profissional dos professores. In: FORMOSINHO, J. (Coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Portugal: Porto Editora, 2009. p. 221-284.
ORSOLON L. A. M. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. de S. (Org.). O coordenador pedagógico e o espaço da mudança. 9. ed. São Paulo: Loyola, 2011. p. 17-26.
REALI, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. da G. N. A linha de pesquisa Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais, Novas Tecnologias e Ambientes de Aprendizagem (PPGE-UFSCar): origem e trajetória. Revista Eletrônica de Educação (São Carlos), v. 11, p. 706-723, 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/ree/v11n3/1982-7199-ree-11-03-706.pdf. Acesso em: Jan. 2020.
SOUZA, A. N. de. As condições de trabalho na carreira docente. Comparação Brasil-França. VII Seminário Redestrado, 3, 4 y 5 de julio de 2008. Disponível em: http://estrado.fae.ufmg.br/cdrom_seminario_2008/textos/ponencias/Ponencia%20Aparecida%20Neri.pdf. Acesso em: Jun.2020.
SOUZA, A. N. de.; LEITE, M. de P. Condições de trabalho e suas repercussões na saúde dos professores da educação básica no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 117, p. 1105-1121, out.-dez. 2011 Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: Jun. 2020.
VALENTE, J.A. A Espiral da Espiral de Aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. Tese (Livre Docência) Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação, Instituto de Artes (IA), Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=000857072&opt=4. Acesso em: Jun.2020.
VENCO, S. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil? Cad. Saúde Pública 2019; 35 Sup 1: e00207317. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/NkTJp5HZgJQVjhY36kT5rpN/. Acesso em: Jun. 2020.

Published

2023-08-01

How to Cite

PEREIRA, A. G.; ANUNCIATO, R. M. M. TEACHING PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF EXPERIENCED TEACHERS: : BARRIERS AND INVESTMENTS. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 71, p. 237–254, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p237-254. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16862. Acesso em: 17 jul. 2024.