Didatic and Integral Education

PERSPECTIVES OF TEACHERS IN PUBLIC SCHOOLS IN PARAÍBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p49-61

Keywords:

Integral Education, Didactic, Teaching

Abstract

The aim of the paper is to discuss, on the light of data collected from 162 full-time public school teachers in Paraiba, didactic challenges in the construction of teaching practices from the perspective of Integral Education. The analytical treatment of the data was guided by the technique of Categorical Content Analysis. The innovative and paradigm-breaking pedagogical discourse associated with Integral Education is crossed by challenges and gaps that distance teachers from a pedagogical practice integrative. To this objective, the Didactic should mobilize alternative ways of conceiving and organizing teaching inspired by inventiveness, collaboration and social quality of learning.

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Author Biography

José Leonardo Rolim de Lima Severo, Universidade Federal da Paraíba

Pedagogo, Mestre e Doutor em Educação com estágio de Pós-Doutorado em Teoria da Pedagogia. É Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba, junto ao Departamento de Habilitações Pedagógicas do Centro de Educação, atuando, também, como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES-UFPB). É associado à Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED), à Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE),à Sociedade Iberoamericana de Pedagogia Social (SIPS) e integrante da Rede Nacional de Pesquisadores em Pedagogia (RePPed).

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Published

2023-04-13

How to Cite

ROLIM DE LIMA SEVERO, J. L. Didatic and Integral Education: PERSPECTIVES OF TEACHERS IN PUBLIC SCHOOLS IN PARAÍBA . Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 70, p. 49–61, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p49-61. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15323. Acesso em: 12 may. 2024.