Concepções de Professores Sobre Bulliyng e Formas de Enfrentamento no Contexto Escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p42-58

Keywords:

bullying; concepções de professores; formas de enfrentamento; violência escolar; educação inclusiva.

Abstract

School violence is an old phenomenon that has been preserved over time. In contemporary times, another form of violence in the school environment has been reported, which has taken on increasing dimensions, called bullying. It is a psychological or physical intimidation, intentional and recurrent, directed at a person seen as fragile by their aggressors. The school seems to contribute to the existence of this form of violence by encouraging the reproduction of social practices that prevent the reception of human diversity. This article aimed to analyze the conceptions of teachers of the state of Bahia about bullying, identifying concepts attributed to this phenomenon, as well as possible ways of confronting in the school context. The analyzes were carried out through interviews with teachers from public schools in two cities in Bahia marked by a high rate of violence. It was noticed the lack of a conceptual clarity about bullying and, in some cases, a relativization of situations identified as something common to the school routine or seen as a joke by the teachers. Possible ways of facing were identified based on the concepts presented. It can be noticed that the school context is part of the culture and ends up being a (re)producer of violence.

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Author Biographies

Jaciete Barbosa dos Santos, Universidade do Estado da Bahia

Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB/Campus I - Salvador/BA). Doutora em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC/UNEB, 2013). Mestre em Educação Especial (UEFS, 2002). Especialista em Leitura (PUC/RJ, 1997), especialista em Alfabetização (IAT/FACED, 1994) e especialista em Supervisão Escolar (UEFS, 1996). Graduada em Pedagogia (UEFS, 1992). Atua na formação inicial e continuada de professores na área da Educação, com ênfase em EDUCAÇÃO INCLUSÃO e DEFICIÊNCIA, com foco nas seguintes temáticas: educação inclusiva, educação especial; preconceito, universidade e formação. Vice-líder e Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Inclusão e Sociedade. Atualmente coordena, no Estado da Bahia, a reaplicação da pesquisa Inclusão Profissional de Pessoas com Deficiência e Qualidade de Vida, de autoria do Prof. Dr. Carlos Gil Correia Veloso da Veiga da Universidade do Minho, em Portugal (UMinho /PT). É membro efetivo do Núcleo de Educação Especial da UNEB (NEDE) e Associada da Red Internacional de Investigadores y Participantes sobre Inclusión Educativa y Social (RIIE), UNAM, México.

Lucimêre Rodrigues De Souza, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Adjunta da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC/UNEB).Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva (GEPEI/UEFS)

 

Viviane Borges Dias, Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora Adjunta da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).Doutora em Educação e Contemporaneidade – PPGEEduC/UNEB.Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Inclusão e Sociedade (PPGEDUC/UNEB); membro do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências (GPeCFEC/UESC).

 

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Published

2023-01-29

How to Cite

SANTOS, J. B. dos .; SOUZA, . L. R. D. .; DIAS, V. B. Concepções de Professores Sobre Bulliyng e Formas de Enfrentamento no Contexto Escolar. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 42–58, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p42-58. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15164. Acesso em: 16 jul. 2024.