Violência Escolar de Gênero

uma abordagem teórico-crítica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89

Keywords:

School-Related Violence; Gender; Bullying; Prejudice; Critical Theory of Society.

Abstract

Considering that gender violence participates in different forms of school violence, this essay is dedicated to a discussion about both the specificities of gender violence, and the way in which this kind of violence participates in school relationships. From a Critical Theory perspective, students, teachers and scholar crew play an important role to mediate social violence and school violence, preventing, producing and/or reproducing gender violence in school spaces. In dialogue with previous studies on bullying and prejudice, as known forms of school violence, I analyze some of the psychosocial aspects involved in gender violence. This task involves a necessary critique of the ideological representations of gender and their controlling images. I hope, with these reflections, to contribute to a better understanding of school-related gender-based violence and its field of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Dadico, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado em Teoria Crítica da Sociedade pela Universidade da Califórnia, Berkeley. Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso.

References

ABRAMOVAY, Miriam. Revelando tramas, descobrindo segredos: violência e convivência nas escolas. Brasília: Rede de informação Latino-Americana – RITLA, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEEDF, 2009.
ABRAMOWICZ, Anete. A menina repetente. Campinas: Papirus, 1995.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE TRAVESTIS E TRANSSEXUAIS (ANTRA). Dossiê dos assassinatos e da violência contra pessoas trans em 2020. Disponível em: https://antrabrasil.org/assassinatos/. Acesso em 06/09/2022.
BEAUVOIR, Simone. (1970). O segundo sexo: fatos e mitos. Trad. Sérgio Milliet. São Paulo: Difel. (Original publicado em 1949).
BELTRÃO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. (2009). A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 136, jan./abr., 125-156. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/8mqpbrrwhLsFpxH8yMWW9KQ/. Acesso em: 07/09/2022.
BRUSCHINI, Maria Cristina A.; AMADO, Tina. Estudos sobre mulher e educação: algumas questões sobre o magitério. Cadernos de Pesquisa, n.64, fev. 1988, pp.4-13. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6208760. Acesso em: 07/09/2022.
CARVALHO, Marília Pinto de. Sucesso e fracasso escolar: uma questão de gênero. Educação & Pesquisa, São Paulo, v.29, 2003, pp. 185-193. Disponível em: https://www.scielo.br›j›ep›a›whzMRVSVmcVCgfY9CkfMt4n›?format=pdf . Acesso em: 07/09/2022.
CAVALEIRO, Maria Cristina. Feminilidades homossexuais no ambiente escolar: ocultamentos e discriminações vividas por garotas. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. 217p. São Paulo, 2009. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-26012011-141723/publico/MARIA_CRISTINA_CAVALERO.pdf . Acesso em: 07/09/2022.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, v. 4, n.8, p. 432-443, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/fDDGcftS4kF3Y6jfxZt5M5K/ . Acesso em 07/09/2022.
CORRÊA, Alex Sandro; DADICO, Luciana; CIRILLO, Sandra. Relações entre violência social e violência escolar: reflexões de estudantes universitários sobre o bullying. In: ZANOLLA, Silvia R.; ZUIN, Antonio A. S. (Orgs.). Educação contra a violência: pesquisas e análises críticas. Campinas-SP: Alínea, 2019, pp. 167-184.
CRENSHAW, Kimberlé. Mapping the Margins: Interseccionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review, vol. 43, 1991, 1241-1299. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Mapping-the-margins%3A-intersectionality%2C-identity-of-Crenshaw/3dcbf9de9d08c7e321a48bb801825326c1df52ab . Acesso em: 07/09/2022.
CROCHIK, José Leon. Formas de violência escolar: preconceito e bullying. Movimento: Revista de Educação, ano 2, n.3, 2015, 29-56. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32559 . Acesso em: 07/09/2022.
CROCHIK, José Leon; SILVA, Pedro Fernando; LOURENÇO, Arlindo da; FRELLER, Cíntia Copit; FRANÇA, Fátima. (2019). Componentes psíquicos das ideologias no mundo administrado. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, n.12, vol1, 79-95. http://dx.doi.org/10.36298/gerais2019120107
DAVIS, Angela. (2016). Mulheres, raça e classe. Trad. Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo.
DIAS, Marian Ávila de Lima e; DADICO, Luciana; CASCO, Ricardo. (2020). Relatos de participação no bullying: tipos e consequências. Revista Cocar, vol.14, n.28, 49-69. Disponível em: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/index . Acesso em: 01 de agosto de 2022.
FEDERICI, Silvia. (2017). Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante.
FINCO, Daniela; SOUZA, Adalberto dos Santos; OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz. Desafios para discussão sobre gênero e diversidade na escola. In: FINCO, Daniela; SOUZA, Adalberto dos Santos, OLIVEIRA; Nara Rejane Cruz (Orgs.). Educação e resistência escolar: gênero e diversidade na formação docente. São Paulo: Alameda, 2017.
FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Violência contra mulheres em 2021. Nota técnica. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/publicacoes_posts/violencia-contra-mulheres-em-2021/ . Acesso em: 01 de agosto de 2022.
GIORDANO, Rosí. Inclusão, formação de educadores e direitos humanos: (im)pertinências?. Cocar (online), v. 15, 1-20, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3918 . Acesso em: 07/09/2022.
GOMES, Gilberto de Miranda Ribeiro e Buso; BITTAR, Cléria Maria Lobo. Percepções de professores sobre a violência escolar: um estudo qualitativo. Psicologia Escolar e Educacional, 25, 2021. https://doi.org/10.1590/2175-35392021223900
GONZÁLEZ, Lélia (2019). “Racismo e sexismo na cultura brasileira”. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de. (Org.). Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo.
HILL-COLLINS, Patricia. (2019). Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. Trad. Jamile Pinheiro Dias. São Paulo: Boitempo.
hooks, bell. Olhares negros: raça e representação. Trad. Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Psicologia Política, vol.18, n.43, 1997. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2018000300004 . Acesso em 07/09/2022.
LOURO, Guaciara Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guaciara Lopes et al. (Orgs.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
KILOMBA, Grada. (2019). Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó.
KRECH, David; CRUTCHFIELD, Richard S.; BALLACHEY, Igerton. O Indivíduo na Sociedade – um manual de Psicologia Social. 3ª ed. São Paulo: Pioneira, 1975.
PEROSA, Graziela Serroni; BENÍTEZ, Paulina; SANDOVAL, Beatriz Mercedes Jarpa. (2021). Trayectorias educativas en América Latina y el Caribe en el Siglo XXI. Foro de Educación, vol. 19, n.2, 45-68. doi: http://dx.doi. org/10.14516/fde.888
ROSEMBERG, Fulvia. Educação formal e mulher: um balanço parcial. IN: COSTA, A.O. & BRUSCHINI, C. (Orgs.). Uma questão de gênero. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos/São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1992, p.151-182.
SCOTT, Joan Wallach. (1995). Gênero: uma categoria útil à análise histórica. Educação & Realidade, 20(2), 71-99. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721 . Acesso em: 07/09/2022.
SCOTT, Joan Wallach. Gender: Still a Usefull Category of Analysis? Diogenes, 57(1), 7-14, 2010. DOI:10.1177/0392192110369316
SILVA, Pedro Fernando. Notas sobre a institucionalização da violência na escola. In: ZANOLLA, Silvia. R.; ZUIN, Antonio. A. S. (Orgs.). Educação contra a violência: pesquisas e análises críticas. Campinas-SP: Alínea, 2019, pp. 137-166.
SILVA, Luciano Campos da; PEREIRA, Edilaine Aparecida dos Santos. Percepções sobre o comportamento de indisciplina de meninas e meninos na escola. Cadernos de Pesquisa, 52, 2022. https://doi.org/10.1590/198053147446.
STELKO-PEREIRA, Ana Carina; SANTINI, Paolla Magioni; WILLIAMS, Lucia Cavalcante de Albuquerque. Punição corporal aplicada por funcionários de duas escolas brasileiras. Psicologia em Estudo, 16(4), 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/fFTNVFjgFsf4r8xz7f9FrKG/?lang=pt . Acesso em 06/09/2022.
SPOSITO, Marília. A instituição escolar e a violência. Cadernos de Pesquisa, n. 104, 58-75, 1998. Disponível em: http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/spositoescolaeviolencia.pdf/at_download/file . Cesso em: 07/09/2022.
TELES, Maria Amélia de Almeida. Breve história do feminismo no Brasil e outros ensaios. São Paulo: Alameda, 2017.
VIANNA, Cláudia; CARVALHO, Marília Pinto de; SCHILLING, Flávia; MOREIRA, Maria de Fátima Salum. Gênero, sexualidade e educação formal no Brasil: uma análise preliminar da produção acadêmica entre 1990 e 2006. Educação & Sociedade, Campinas, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bMMFdLCsrXTfJ9HT3CxzG4g/ . Acesso em: 07/09/2022.
VIANNA, Cláudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, n. 33, 2009, p. 265-283. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/GXVR8FrdMjrcWHvLWcv7xrF/ . Acesso em: 07/09/2022.
YANNOULAS, Silvia. Feminização ou feminilização? Apontamentos em torno de uma categoria. Temporalis. Brasília (DF), ano 11, n.22, jul-dez 2011, p.271-292. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/temporalis/article/view/1368 . Acesso em: 07/09/2022.
XAVIER FILHA, Constantina. Violências e direitos humanos em pesquisa com crianças. Educação em Pesquisa, 41, 2015, https://doi.org/10.1590/S1517-97022015082229 .

Published

2023-01-29

How to Cite

DADICO, L. Violência Escolar de Gênero: uma abordagem teórico-crítica. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 78–89, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p78-89. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15086. Acesso em: 23 nov. 2024.