AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING

políticas, lugares e a construção do sentido da escola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77

Keywords:

school violence, narratives, COVID-19 pandemic, educational politics

Abstract

The paper discusses the increase in school violence, observed in 2021 and 2022, in relation with the mischaracterization of the school as a place of belonging. For that, we used the analysis of educational policies recently implemented in the São Paulo state network, together with violence data referring to the first months of return to face-to-face education. We also bring the narrative writings of an educator from the state education network, whose records make it possible to extrapolate numerical data and enter the reality of what has been experienced in the daily lives of schools. The analyzes show that there is a complexity of factors that contribute to the increase in cases of violence, among which we highlight the precarious conditions established by educational policies that deprive the school of its meaning and offer simple solutions to complex problems. Still, we signal possibilities of restoring the meaning of the school as a place of conviviality and production of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Haddad Ferreira, Universidade São Francisco

Doutora em Educação. Professora efetiva do Programa de Pós-Graduação da Universidade São Francisco.

Andreza Barbosa, PUC-Campinas

Doutora em Educação. Professora efetiva do Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Gabriel Meneses Barros, Secretaria de Educação de São Paulo

Doutorando e mestre pela Universidade Federal de São Paulo. Coordenador de Organização Escolar (COE) na Secretaria de Educação de São Paulo.

References

AUGÉ, Marc. Não Lugares. São Paulo: Papirus, 1994.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art4. Acesso em: 16 ago. 2022.
CATINI, Carolina de R.; MELLO, Gustavo M. de C. Escolas de luta, educação política. Educação & Sociedade. Campinas, 2016, v.37, n.137, p.1177-1202. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/S7c7LdHGSMR6WC4j6VQb6LR/abstract/?lang=pt. Acesso em 30 ago.2022.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2003.
CBN Notícias (Portal). Violência em escolas aumenta na volta às aulas presenciais. Disponível em https://cbn.globoradio.globo.com/media/audio/372745/violencia-em-escolas-aumenta-na-volta-aulas-presen.htm Acesso em 10 ago. 2022.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 2001.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividades da escola improdutiva. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GOULART, Débora C.; ALENCAR, Felipe. Inova Educação na Rede Estadual Paulista: programa empresarial para formação do novo trabalhador. Germinal: Marxismo e Educação em Debate. Salvador, 2021, v.13, n.1, p.337-366. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/43759. Acesso em 30 ago. 2022.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. São Paulo: Boitempo, 2019.
MENDONÇA, Sueli G. de L. A crise de sentidos e significados na escola: a contribuição do olhar sociológico. Cadernos Cedes, Campinas, 2011, v.31, n.85, p.341-357. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/LZRF5sQXq7cjb9SPxkWVgsz/abstract/?lang=pt. Acesso em 30 ago. 2022.
NÓVOA, Antonio. Professores, imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA. 2009.
SÃO PAULO (Estado). Coletiva - competências socioemocionais. Seduc: maio de 2021. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/wp-content/uploads/2021/05/Coletiva-socioemocionais-18-5.pdf. Acesso em 16 ago. 2022.
SÃO PAULO (Estado). Comunicado Conviva-SP, de 24 de outubro de 2019b. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/convivasp/wp-content/uploads/2020/04/Comunicado-02.19-PLACON.pdf. Acesso em 16 ago. 2022.
SÃO PAULO (Estado). Resolução n. 48, de 1 de outubro de 2019a. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/RESOLU%C3%87%C3%83O%2048%202019.HTM?Time=16/08/2022%2011:27:54. Acesso em 16 ago. 2022.
SNYDERS, Georges. Alunos Felizes. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

Published

2023-01-29

How to Cite

FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A.; BARROS, G. M. AMONG SO MANY VIOLENCES: POLICIES, PLACES AND THE CONSTRUCTION OF SCHOOL’S MEANING: políticas, lugares e a construção do sentido da escola. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 59–77, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p59-77. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15062. Acesso em: 24 nov. 2024.