Analysis of Research on Curricular Practices in Fighting Bullying and Cyberbullying

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p125-146

Keywords:

curriculum; bullying; cyberbullying.

Abstract

This study aimed to analyze how Brazilian scientific production has dealt with bullying and cyberbullying at school, raising its main strands and trends from 2016 onwards, in elementary school and to identify whether this production discusses the approach to bullying and/or cyberbullying in the reference curriculum (RC) in Brazilian states. Surveys of these and dissertations were carried out at the BDTD and after several screenings of the texts, thirty-nine works were selected (39), that presented the theme of bullying, of which only eight (8) point out the treatment of bullying and/or cyberbullying in the curriculum components of elementary school in Brazil, obtaining positive results, which confirms the importance of working on the subject in the curriculum. In none of them, however, was the theme addressed in the RC of Brazilian states, based on the National Curricular Common Base (NCCB).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBANO, S. A. S. M. Formação literária: uma experiência prototípica multiletrada. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2020.
ALVES, E. F. G. Concepções de diversidade na Base Nacional Comum Curricular – anos iniciais do ensino fundamental. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Unidade Acadêmica de Educação, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2019.
ANISZEWSKI, E. O desinteresse discente pelas aulas de educação física no ensino fundamental: análise sob a perspectiva das necessidades psicológicas básicas. 2018. Dissertação (Mestre em Educação) – Instituto de Educação e Instituto Multudisciplinar, Seropédica/Nova Iguaçu, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BÉRGAMO, L. N. Vitimização entre pares e práticas docentes no ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
BITTENCOURT, A. C. Bullying e a autocontinuidade de adolescentes. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Assis, 2020.
BUENO, R. C. P. A história da criação do papo jovem: um projeto de educação sexual integrado ao currículo de uma escola de ensino fundamental e médio. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Sexual) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017.
BRASIL. Lei nº 13.185, de 06 de novembro de 2015. Institui o Programa de combate à intimidação sistemática (Bullying). Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 09 nov. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 05 jun. 2021.
BRASIL. Lei 13.663, de 14 de maio de 2018. Altera o art. 12 da lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir a promoção de medidas de conscientização, de prevenção e de combate a todos os tipos de violência e a promoção da cultura de paz entre as incumbências dos estabelecimentos de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 1, 15 maio 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20152018/2018/Lei/L13663.htm. Acesso em: 05 jun. 2021.
COLOMBO, T. F. S. A convivência na escola a partir da perspectiva de alunos e professores: Investigando o clima e sua relação com o desempenho escolar em uma instituição de ensino fundamental II e médio. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018.
CONTER, C. S. A prática das assembleias de classe em uma escola da rede marista e sua relevância na concepção da educação integral. 2018. Dissertação (Mestre em Gestão Educacional) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, 2018.
FANTE, C.; VENTURA, A. Bullying: intimidação no ambiente escolar. 1. ed. Belo Horizonte: Conexa, 2013.
FERREIRA, J. N. A percepção de elementos constituintes do bullying a partir de situações de intimidação na escola. 2020. Dissertação (Mestre em Ensino e Processos Formativos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2020.
GABRIEL, G. J. Ensino de arte e prevenção da violência em ambiente escolar. 2019. Dissertação (Mestre em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2019.
PEDROSA, L. Dia da Internet Segura: grupos sinalizam riscos das "ruas" virtuais. In: Agência Brasil. Brasília, 9 fev. 2021.Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2021-02/dia-da-internet-segura-entidades-sinalizam-riscos-das-ruas-virtuais. Acesso em: 22 set. 2021.
JACOB, H. D. L. S. Ensino e identidades: um estudo sobre as mulheres negras na escola. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) – Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada em Educação Básica, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
LIMA, C. M. S. Enfrentando e prevenindo a violência escolar: desenvolvimento e avaliação de uma intervenção com professores.2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
LOPES NETO, A. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, v. 81, n. 5(supl), p. S164 -S172, 2005.
MACHADO, S. M. Ditos, não ditos, juventudes, violências, indisciplinas: tentáculos do capitalismo estético? Racismos invisíveis? 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2017.
MALDONADO, M. T. Bullying e Cyberbullying: O que fazemos com o que fazem conosco?.1. ed. São Paulo: Moderna, 2011.
MEDEIROS, L. C. C. L. Do mundo da literatura à formação do leitor: a contribuição da leitura de contos para se discutir o bullying na sala de aula. 2020.Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020.
MELLO, T. L. A origem da violência nas aulas de educação física: a prática pedagógica do professor. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.
MESQUITA, A. P. S. L. de. Comentário à Lei do Bullying nº 13.185/2018. 1. ed. São Paulo: Lex, 2017.
MONTEIRO, M. P. G. O Bullying segundo a percepção de estudantes do 5º ano do ensino fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
NASCIMENTO, J. R. N. Educação e diversidade étnico racial. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Formação de Professores e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2018.
NOGUEIRA, C. A. Um estudo acerca dos saberes e fazeres pedagógicos dos professores diante de situações geradoras de violência. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
OLIVEIRA, M. G. D. Comportamento violento, bullying e atividade física em adolescentes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
OLIVEIRA, P. S. Significações constituídas por professoras e alunos do ensino fundamental sobre o racismo na escola. 2019. Dissertação (Mestre em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
OLIVEIRA, R. A. S. A leitura do gênero charge e o combate ao bullying em uma turma do 9º ano do Ensino Fundamental. 2016. Dissertação (Mestre em Letras) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
PAULO, A. F. Religiões de matriz africana e renovação carismática católica: tensões na aplicação da Lei 10.639/03 no ensino de história em escolas públicas do grande Bom Jardim. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo" estado da arte" em educação. Revista diálogo educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
SCHORN, G. T. Competências digitais para o ensino fundamental: foco no aluno dos Anos Iniciais. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.
SILVA, A. A. As interfaces entre a superdotação e o bullying no contexto escolar. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino e Processos Formativos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2018.
SILVA, E. I. Leitura literária e produção de texto no ambiente da biblioteca escolar. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Educação, Letras, Artes, Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2019.
SILVEIRA, B. X. Da Bonja pro mundo: o território vivido como potência identitária no ensino de Geografia. 2019. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
SOUSA, A. M. Bullying e projetos de leis no brasil: uma racionalidade vitimizante e punitiva sobre as relações humanas. Revista EPOS, v. 6, nº 2, pág. 27-52, 2015.
SOUSA, M. A. A. A diversidade na escola: concepções e práticas docentes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2018.
TOKARNIA, M. IBGE: um em cada dez estudantes já foi ofendido nas redes sociais. In: Agência Brasil, 10 fev. 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2021-09/ibge-um-em-cada-dez-estudantes-ja-foi-ofendido-nas-redes-sociais. Acesso em: 22 set. 2021.
ZEQUINHÃO, M. A. et al. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 1, p. 181-198, jan./mar. 2016.

Published

2023-01-29

How to Cite

BITENCURTI, M.; BUSATO ZANDAVALLI, C. Analysis of Research on Curricular Practices in Fighting Bullying and Cyberbullying: . Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 125–146, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p125-146. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15025. Acesso em: 23 nov. 2024.