Storytelling in Class Attention Time

conversations with/between ancestralities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p85-102

Keywords:

Oral language; Training; Listening.

Abstract

This article explores the place of storytelling in the attention-time of the class in a time of hyperacceleration and excesses and in which ways the word can be taken as a power-force (trans)forming worlds and modes of existence. To this end, it establishes an approximation between very old western practices and African and Amerindian traditions, from the oral perspective. The text starts from an archegenealogical research that investigated the class from Antiquity to the present day and from another research that investigates the relationship of the word, voice and listening in African and indigenous traditions. As empirical material, it takes texts from Greco-Roman tradition and the texts The Falling Sky, by Kopenawa and Albert, and The Living Tradition, by Hampâté Bâ. As a theoretical-methodological tool, it uses the Foucauldian discourse analysis. It concludes that storytelling in the classroom is a possibility to provoke other forms of existence and the fabrication of new truths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Alice Gouvêa Campesato, Unisinos

Doutora em Educação (Unisinos). Bolsista Capes-Print, com Estágio Doutoral na Universidade de Lisboa, Portugal (2020). Mestre em Gestão Educacional (Unisinos). Integra o Grupo de Pesquisa Carcarás: Grupo de Estudo e Pesquisa entre Educação Filosófica, Escrita e Leitura. Pesquisadora nas áreas de História e Filosofia da Educação, atuando, principalmente, nos temas: tempo; atenção; formação docente; práticas pedagógicas; escrita e leitura; inovação e processos de subjetivação na Educação.

 

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2016.
AQUINO, Júlio Groppa. Defender a escola das pedagogias contemporâneas. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 19, n. 4, p. 669–690, 2017. DOI: 10.20396/etd.v19i4.8648729. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648729. Acesso em: 5 jul. 2022.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. Tradução de Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. Tradução de Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

AUTOR

CORAZZA, Sandra Mara. O sonho da docência: fantástico tear. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 32, p. e20200008, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666813. Acesso em: 5 jul. 2022.

COSTA, Alyne. Da verdade inconveniente à suficiente: cosmopolíticas do antropoceno. Cognitio-Estudos: Revista Eletrônica de Filosofia, ISSN 1809-8428, São Paulo: CEP/PUC-SP, vol. 18, nº.1, jan./jun. 2021, p. 37-49. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitio/article/view/53089/35544. Acesso em 28 jun. 2022.

CRARY, Jonathan. Suspensões da percepção: atenção, espetáculo e cultura moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

DA COSTA, Cristiano Bedin; MUNHOZ, Angélica Vier. A aula como gesto: um princípio para a docência. Revista Teias, [S.l.], v. 21, n. 63, p. 191-205, dez. 2020. ISSN 1982-0305. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/53637. Acesso em: 04 jul. 2022. doi:https://doi.org/10.12957/teias.2020.53637.

DELEUZE, Gilles; PARNET, C. O Abecedário de Gilles Deleuze. 1994. [Transcrição integral, para fins exclusivamente didáticos. 1988 (Vídeo), 1994 (transcrição). Disponível em: http://www.bibliotecanomade.com/2008/03/arquivo-para-download-o-abecedrio-de.html. Acesso em 5 mai. 2022.

DUARTE, André de Macedo; CÉSAR, Maria Rita de Assis. Negação da Política e Negacionismo como Política: pandemia e democracia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109146, 2020. p. 1-22. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109146. Acesso em: 15 mar. 2022.

DUARTE, Zuleide. A TRADIÇÃO ORAL NA ÁFRICA. Estudos de Sociologia, [S.l.], v. 2, n. 15, p. 181-189, mar. 2014. ISSN 2317-5427. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235328. Acesso em: 04 jul. 2022.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Emoção, energia, corpo, sexo: o mito da “viagem” de liberação. In: _______. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996. p. 274-280.

HAMPATÊ BÁ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph. História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2 ed. Brasília: UNESCO, 2010, p. 167-212.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petropólis, RJ: Vozes, 2017.

HAN, Byung-Chul. O desaparecimento dos rituais: uma topologia do presente. Petropólis, RJ: Vozes, 2021.

HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Império. Tradução de Berilo Vargas. Rio de Janeiro: Record, 2001.
KASTRUP, Virgínia. A aprendizagem da atenção na cognição inventiva. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 3, p. 7-16; set/dez. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-71822004000300002. Epub 09 Maio 2005. ISSN 1807-0310. Acesso em: 15 abr. 2022.

KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010. Epub 13 Jan 2006. ISSN 1678-4626. Acesso em 30 jun. 2022.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. Tradução de Beatriz Perrone-Moisés; prefácio de Eduardo Viveiros de Castro. 1a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LARROSA, Jorge. Abecedário com Jorge Larrosa Bondía. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5FtY1psRoS4&feature=youtu.be. Acesso em: 20 mar. 2022.

Ó, Jorge Manuel Ramos do. Fazer a mão: por uma escrita inventiva na universidade. Lisboa: Edições do Saguão, 2019.

OLIVEIRA, Eduardo David de. Filosofia da ancestralidade: corpo e mito na filosofia da Educação Brasileira- UFC. 2005. 353f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza (CE), 2005. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36895. Acesso em 5 jul. 2022.

PLUTARCO. Obras morales y de costumbres (Moralia). Madrid: Editorial Gredos, 1995.

PLUTARCO. Obras Morais: da Educação das Crianças. Tradução do grego, introdução e notas de Joaquim Pinheiro. Coimbra: Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos, Universidade de Coimbra, 2008.

QUEVEDO, Francisco de. Antología poética. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2002.

QUINTILIANO. Instituição Oratória. Tradução de Bruno Fregbi Bassetto. São Paulo: Editora da Unicamp, 2016.

RAMOSE, Mogobe. Sobre a legitimidade e o estudo da filosofia africana. Tradução Dirce
Eleonora Nigo Solis, Rafael Medina Lopes e Roberta Ribeiro Cassiano. In: Ensaios
Filosóficos, v. IV, out. 2011. Disponível em: http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/#edicoes. Acesso em: 1 jul. 2022. p. 6-23.

RODRIGUES, Elisandro. Montagem: por uma escrita em educação. Tese (doutorado) –
Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Leopoldo, RS, 2020. 464f. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/9181. Acesso em: 5 jul. 2022.

SANTOS, Thaís Dias Luz Borges. KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu. Palavras de um xamã Yanomami.... Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 159-164, out. 2017. ISSN 1983-7798. Disponível em: <http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/5905>. Acesso em: 04 jul. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.18224/hab.v15i1.5905.

SÉNECA, Lúcio Aneu. Cartas a Lucilio. Tradução de José António Segurado e Campos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

SENNETT, Richard. O artífice. Tradução de Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record, 2015.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

VALENTIM, Marco Antonio. sonho de fogo: a cosmologia onírica de Davi Kopenawa. PERI – Revista de Filosofia, ISSN 2175-1811, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. v. 13, n. 2, 2021, p. 1-16. Disponível em: https://nexos.ufsc.br/index.php/peri/article/view/5217. Acesso em 21 jun. 2022.

VEYNE, Paul (org.). O Império Romano. In: ________. História da vida privada: do Império Romano ao ano mil. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 11-212.

VANCINA. Jan. A tradição oral e sua metodologia. In: História geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2.ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010.

VEIGA-NETO, Alfredo. Olhares. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos Investigativos: novos olhares na pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p. 23-38.

VEIGA-NETO, Alfredo. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação v. 17 n. 50 maio-ago. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000200002. Epub 10 Set 2012. ISSN 1809-449X. https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000200002. Acesso em: 4 jul. 2022.

VEIGA-NETO, A. Anotações sobre as Relações entre Teoria e Prática. Educação em Foco, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 113–140, 2016. DOI: 10.22195/2447-524620152019627. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19627. Acesso em: 5 jul. 2022.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana [online]. 1996, v. 2, n. 2, p. 115-144.
Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005. Epub 08 Maio 2007. ISSN 1678-4944. https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Prefácio: O recado da mata. In: KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. p. 11-42.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

Published

2022-10-26

How to Cite

CAMPESATO, M. A. G. Storytelling in Class Attention Time : conversations with/between ancestralities. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 68, p. 85–102, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p85-102. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14748. Acesso em: 17 jul. 2024.