Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA

revisando estudos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p69-84

Keywords:

Autism; Storytelling; Communication System.

Abstract

ABSTRACT: The objective of the study was to investigate Brazilian research on storytelling using Amplified and Alternative Communication (CAA) as a pedagogical resource for students with autism spectrum disorder (ASD) between the years 2015 and 2021. The studies were selected on Google academic, CAPES and SCIELO platforms, with the descriptors TEA and storytelling; CAA, TEA and storytelling; Alternative communication and autism. The research was qualitative analysis, with literature review. All selected studies reported positive results in communication with children in ASD from the use of CAA in storytelling. It was concluded that the number of research on the subjects is scared and recent and most in the area of health, evidencing the need for greater investments in alternative teaching methodologies for ASD students and encouraging academic productions in the education area. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Graduada em Pedagogia, pós-graduada em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional, Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO. 

Gabriela Christine Spinardi, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Graduação em Artes, graduação em Pedagogia, Pós-graduada em Ensino Lúdico,  Pós-graduada em Transtorno do Espectro Autista, Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional e Clínica. 

References

REFERÊNCIAS

BRAGA, Wilson. Autismo: azul e de todas as cores: guia básico para pais e profissionais. São Paulo: Paulinas, 2018.

CAMPOS, Carla Juliana; QUADROS, Emérico Arnaldo. Comunicação Alternativa: um recurso imprescindível. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2010. Curitiba: SEED/PR., 2014. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_fafipar_edespecial_artigo_carla_juliana_campos.pdf. Acesso em: 02 jul. 2022.

CZERMAINSKI, Fernanda Rash; BOSA, Cleonice Alves; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Funções Executivas em Crianças e Adolescentes com Transtorno do Espectro do Autismo: Uma Revisão. Psico, Porto Alegre (PUCRS), v. 44, n. 4, p. 518-525, out./dez. 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/11878. Acesso em: 05 jul. 2022.

DELIBERATO, Débora, ADURENS, Fernanda Delai Lucas e ROCHA, Aila Narene Dahwache Criado. Brincar e Contar Histórias com Crianças com Transtorno do Espectro Autista: Mediação do Adulto. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, v.27, e0128, p.73-88, jan./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0128. Acesso em: 02 jul. de 2022.

FERRARI, Pierre. Autismo infantil: o que é e como tratar (Tradução por Marcelo Dias Almada). São Paulo: Paulinas, 2012.

GUEDES, Nelzira Prestes da Silva; TADA, Iracema Neno Cecilio. Produção Científica Brasileira sobre Autismo na Psicologia e na Educação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Rondônia, v. 31 n. 3, p. 303-309, jul./set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-37722015032188303309. Acesso em: 05 jul. 2022.

LINDENMEYER, Simone et al. "Se é para um é para todos!" As potencialidades de um aluno evidenciadas através da comunicação alternativa com a utilização dos softwares Arasaac e Scala. Revista Vínculos, Novo Hamburgo, v. 13, n. 2, p. 40-52, jul./dez. 2016. Disponível em:https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/11764/12471. Acesso em: 05 jul. 2022.

MASSARO, Munique; DELIBERATO, Débora. Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil. Educação & Realidade, Marília, v. 42, n. 4, p. 1479-1501, out-dez., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-623662640. Acesso em: 05 jul. 2022.

MEIRELES, Cecília. Problemas da Literatura Infantil. São Paulo: Summus, 1979.

NUNES, Débora Regina de Paula, BARBOSA, João Paulo da Silva e NUNES, Leila Regina de Paula. Comunicação Alternativa para Alunos com Autismo na Escola: uma Revisão da Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, Natal, v. 27, e0212., p. 655-672, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0212. Acesso em: 05 jul. 2022.

ORRÚ, Sílvia Ester. Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

PASSERINO, Liliana; AVILA, Barbara Gorziza; BEZ, Maria Rosangela. SCALA: um Sistema de Comunicação Alternativa para o Letramento de Pessoas com Autismo. RENOTE, Porto Alegre, v. 8, n. 2, 2010. DOI: 10.22456/1679-1916.15224. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/15224. Acesso em: 6 jul. 2022.

PEIXOTO, Bianca Nunes et al. A atividade de desenho mediada com comunicação alternativa como estratégia pedagógica para a criança com autismo. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, Marília, v.5, n.2, p. 29-42, jul./dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n2.03.p29. Acesso em: 05 jul. 2022.

PEREIRA, Gabriela Santiago et al. A inserção da comunicação alternativa por meio do conto e reconto de histórias com crianças com transtorno do espectro do autismo. In: Congresso de extensão universitária da UNESP: “Diálogos da extensão: do saber acadêmico à prática social”, 8., 2015, São Paulo, Anais […] São Paulo: UNESP, 2015, p. 1-5. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/142503. Acesso em: 05 jul. 2022.

PORTAL TISMOO. Novo estudo do CDC sugere prevalência de 1 autista a cada 44 crianças nos EUA. Portal Tismoo, 2021. Disponível em: https://tismoo.us/ciencia/novo-estudo-do-cdc-sugere-prevalencia-de-1-autista-a-cada-44-criancas-nos-eua/. Acesso em: 05 jul. 2022.

SOUZA, Magali Dias de; PASSERINO, Liliana Maria; AXT, Margarete. A comunicação alternativa e a construção de recursos comunicacionais com o Software Scala. In: PASSERINO, Liliana Maria; BEZ, Maria Rosangela (Orgs.). Comunicação Alternativa: mediação para uma inclusão social a partir do Scala. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2015.
TORRES, Shirlei Milene; TETTAMANZY, Ana Lúcia Liberato. Contação de histórias: resgate da memória e estímulo à imaginação. Revista Eletrônica de Crítica e Teoria de Literaturas. Porto Alegre, vol. 04, n. 01, jan/jun, 2008.

WALTER, Catia Crivelenti de Figueiredo. Comunicação alternativa para pessoas com autismo: o que as pesquisas revelam sobre o uso do PECS por pessoas com autismo. In: DELIBERATO, Débora et al. (Org.) Comunicação alternativa: teoria, prática, tecnologia e pesquisa. São Paulo: Memnon Edições Científicas, 2009.

Published

2022-10-26

How to Cite

BARBY, A. A. de O. M. .; RATUCHNE, P. A. O.; SPINARDI, G. C. . Storytelling Mediated by Alternative Communication in TEA: revisando estudos. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 68, p. 69–84, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p69-84. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14737. Acesso em: 18 may. 2024.