“Victory, Victory, the Story is Over!”
Children’s Narratives in Podcasts
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n68.p200-214Keywords:
narratives, podcast, early childhood education, narrative researchAbstract
This article presents partial results of a research that discusses the production of a podcast by a group of young children from a public institution of early childhood education. The research brings together the narrative fields, in a Benjaminian vision of experience exchange, digital technologies of podcast production and early childhood education. The methodology used was qualitative and experimental research, of narrative nature, from which it was proposed to collect children’s storytelling, produce them in podcasts and collectivize these productions in online platforms. The data collection happened through the observation of the participants, registration in a field diary and recordings of conversation circles and tellings in podcast format. The material collected was interpreted according to the fragmentary hermeneutics of Walter Benjamin. Fundamented in this author, the researchers take the child as a producer of narratives of communicable experiences, whose origin lies in the dialectical tension between the individual microcosm and the social macrocosm. The initial results indicate that the podcast production by children in early education amplifies the narrative space and becomes an important means of giving voice to their experiences.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BENJAMIN, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009.
BENJAMIN, W. O narrador. In: BENJAMIN, W. Obras Escolhidas I, Magia e Técnica: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad.: Sérgio Paulo Rouanet. 8.ed. São Paulo: Brasiliense, 2012.
BENJAMIN, W. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
GALZERANI, M. C. B. Imagens entrecruzadas de infância e de produção do conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: FARIA, A. L. G. de; DEMARTINI, Zélia de Brito Fabri; PRADO, Patrícia Dias (orgs.). Por uma cultura da infância: metodologia de pesquisa com crianças. Campinas: Autores Associados, p.49-68, 2005.
GADAMER, H.-J. Verdade e método I. 14. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.
GIRARDELLO, G. Crianças fazendo mídia na escola. In: ELEÁ, I. (Ed.). Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. Gotemburg: The International Clearinghouse, p. 21-28, 2014.
GOOGLE PODCASTS. Disponível em: https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9hbmNob3IuZm0vcy85OWQ4MTFlMC9wb2RjYXN0L3Jzcw?hl=pt-BR Acesos em: <01/06/2022>
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Des)Arquivar narrativas para construir histórias de vida ouvindo o chão da experiência. IN: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Eliseu Clementino de. Pesquisa Narrativa. Santa Maria: Editora UFSM, 2017. E-book. Não paginado.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.); DESLANDES, Sueli Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 30.ed. Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 2011.
MOEN, T. Reflections on the narrative research approach. In: HARRISON, B. (org.). Life story research. London: SAGE Publications, 2008.
PETRUCCI-ROSA, Maria Inês; RAMOS, Tacita Ansanello; CORREA, Bianca Rodrigues; ALMEIDA JR., Admir Soares de. Narrativas e mônadas: potencialidades para uma outra compreensão de currículo. Currículo Sem Fronteiras, v. 11, n. 1, pp. 198-217, Jan-Jun, 2011.
PPP. Núcleo de Educação Infantil x. Cidade, 2021.
RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
SILVA, Juliana Pereira da; BARBOSA, Silvia Neli Falcão; KRAMER, Sônia. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. In: CRUZ, S.H. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, p.79-101, 2008.
SPERB, Tânia Mara. Diálogo interdisciplinar: tensões e convergências. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida. (org) Teoria e Prática com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, p.71-79, 2009.
SPOTFY. Disponível em: https://open.spotify.com/show/69XNzdxO830pI4H5OEJtQX. Acesso em: <22/05/2022>
AUTOR. O voo da fênix: narrativas de travessias de identidade de egressas da Educação a Distância. Florianópolis: UDESC, 2019.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017