Interculturalidade no ensino de ciências

uma revisão sistemática de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p325-340

Keywords:

science teaching, interculturality, systematic literature review, Law 11,645/08

Abstract

This article is theoretical in nature and aims to reflect on the importance of implementing Law 11,645/08 and the intercultural perspective in science teaching. For this, we resorted to the central arguments of epistemological pluralism and the methodology of systematic literature review called Methodi Ordinatio, to select the most recent articles on the subject, in addition to contemplating the other works presented in the literature on the subject. Thus, the article presents itself as a bibliographic portfolio, which deals with important works that deal with the teaching-learning process in science and its relationship with an intercultural perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ATWATER, M. M.; RILEY, J. P. Multicultural science education: Perspectives, definitions and research agenda. Science Education, vol. 77, p. 661 – 668, 1993.

Autor et al. xxxx

BAPTISTA, G. C. S. Importância da demarcação de saberes no ensino de ciências para sociedades tradicionais. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 679 – 694, 2010.

BAPTISTA, G. C. S.; ANDRADE, A. M. Science Teachers’ Conceptions About the Importance of Teaching and How to Teach Western Science to Students from Traditional Communities. Human Arenas, v. 26, p. 1 – 28, 2020.

BENITE, A. M. C.; BASTOSI, M. A.; VARGAS, R. N.; FERNANDES, F. S.; FAUSTINO, G. A. A. Cultura africana e afro-brasileira e o ensino de química: estudos sobre desigualdades de raça e gênero e a produção científica. Educação em Revista, v. 34, e193098, p. 1 – 36, 2018.

BENITE, A. M. C.; FAUSTINO, G. A. A.; SILVA, J. P.; BENITE, C. R. M. Dai-me agô (licença) para falar de saberes tradicionais de matriz africana no ensino de química. Quim. Nova, vol. 42, n. 5, p. 570 – 579, 2019.

BRANDÃO, C. R. A pergunta a várias mãos: a experiência da pesquisa no trabalho do educador. São Paulo: Cortez, 2003.

BRICCIA, V. Sobre a natureza da ciência e o ensino. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.) Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2020.

BRITO, A. A.; BOOTZ, V.; MASSONI, N. T. Uma sequência didática para discutir as relações étnico-raciais (Leis 10.639/03 e 11.645/08) na educação científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 917 – 955, 2018.

CAMPOS, E. R.; PAGANI, R. N.; RESENDE, L. M.; PONTES, J. Construction and qualitative assessment of a bibliographic portfolio using the methodology Methodi Ordinatio. Scientometrics, v. 116, n. 1, p. 815 – 842, 2018.

CANEN, A. A pesquisa multicultural como eixo na formação docente: potenciais para a discussão da diversidade e das diferenças. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v. 16, n. 59, p. 297 – 308, 2008.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.

COBERN, W. W.; LOVING, C. C. Defining “science” in a multicultural world: Implications for science education. Science Education, vol. 85, p. 50 – 67, 2001.

EL-HANI, C. N.; MORTIMER, E. F. Multicultural education, pragmatism, and the goals of science teaching. Cultural Studies of Science Education, vol. 2, n. 3, p. 657 – 687, 2007.

FLEURI, R. M. Desafios à educação intercultural no Brasil. PreCursos, v. 2, n. 0, p. 1 – 14, 2001.

FRANCISCO JR., W. E.; YAMASHITA, M. Traditional Knowledge as a Tool for Discussing History and Philosophy of Science in Teacher Education. Creative Education, vol. 9, p. 567 – 574, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GONZAGA, R. T.; SANTANDER, M. A.; REGIANI, A. M. A Cultura Afro-Brasileira no Ensino de Química: A Interdisciplinaridade da Química e a História da Cana-de-Açúcar. QNesc, vol. 41, n. 1, p. 25 – 32, 2019.

MARTINS, K. V., BAPTISTA, G. C. S., ALMEIDA, R. O. Etnoecología en el aula de clase: una propuesta para la formación docente contextualizada en comunidades tradicionales: une proposition de formation des enseignants contextualisée aux communautés traditionnelles. Praxis & Saber, v. 12, n. 28, e11532, 2021.

MATTHEWS, M. R. Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York: Routledge, 1994.

MIZETTI, M. C. F. O desafio do ensino de ciências nas escolas indígenas do Rio Grande do Sul. Dissertação. Mestrado em Educação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

MONTEIRO, E. P.; ZULIANI, S. R. Q. A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química. Ciência & Educação, v. 26, e20059, p. 1 – 13, 2020.

MOREIRA; P. S. F. D.; RODRIGUES FILHO, G.; FUSCONI, R.; JACOBUCCI, D. F. C. A Bioquímica do Candomblé – Possibilidades Didáticas de Aplicação da Lei Federal
10639/03. Quim. Nova, vol. 33, n. 2, 2011.

NANNI, A. L’educazione interculturale oggi in Italia. Brescia: EMI, 1998.

NASCIMENTO, A. C.; VIEIRA, C. M. N.; LANDA, B. S. Experiências interculturais na universidade: a presença dos indígenas e as contribuições à lei n° 11.645/08. Cad. Cedes, v. 39 n. 109, p. 397 – 416, 2019.

NEVES, F. H. G.; QUEIROZ, P. P. O Ensino de Ciências e a Saúde: por uma Docência Intercultural e Crítico-Reflexiva na Escola Básica. Ciên. Educ., v. 26, e20013, p. 1 – 17, 2020.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. 2 ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

NUNES, A. A. C; SILVA, A. L. F. S.; ROCHA, L. F. B. V. A Lei 10.639/03 como instrumento político-pedagógico na perspectiva da Interculturalidade. Dialogia, n. 29, p. 95 – 110, 2018.

OGAWA, M. Science education in a multiscience perspective. Science Education, vol. 79, p. 583 – 593, 1995.

PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J. L.; RESENDE, L. M. Methodi Ordinatio: a proposed methodology to select and rank relevant scientific papers encompassing the impact factor, number of citation, and year of publication. Scientometrics, v.105, p. 2109 – 2135, 2015.

PAGANI, R. N.; KOVALESKI, J. L.; RESENDE, L. M. Avanços na composição da Methodi Ordinatio para revisão sistemática de literatura. Ciência da Informação, v. 46, n. 2, p. 161 – 187, 2017.

PEREIRA, A. S. M.; GOMES, D. P.; CARMO, K. T.; MOTA E SILVA, E. V. Aplicação das leis 10.639/03 e 11.645/08 nas aulas de educação física: diagnóstico da rede municipal de Fortaleza/CE. Rev Bras Ciênc Esporte, vol. 41, n. 4, p. 412 – 418, 2019.

PERRELLI, M. A. S. “Conhecimento tradicional” e currículo multicultural: Notas combase em uma experiência com estudantes indígenas Kaiowá/Guarani.Ciência & Educação, vol. 14, n. 3, p. 381 – 396, 2008.

RÉDUA, L. S.; KATO, D. S. Oficinas Pedagógicas na Formação Inicial de Professores de Ciências e Biologia: Espaço para Formação Intercultural. Ciência & Educação, v. 26, e20001, 2020.

ROSA, I. S. C.; ALMEIDA, R. O.; SANTANA, C. S. C. Universalismo, pluralismo epistemológico e multiculturalismo crítico: problematizando a possibilidade de uma nova posição epistemológica. Rev. Espaço do Currículo, vol.13, n. Especial, p. 726 – 742, 2020.

SIEGEL, H. Science education: multicultural and universal. Interchange, vol. 28, p. 97 – 108, 1997.

SILVA, M. L. S.; BAPTISTA, G. C. S. Conhecimento tradicional comoo instrumento para dinamização do currículo e ensino de ciências. Gaia Scientia, v. 12, n. 4, p. 90 – 10, 2018.

SILVA, J. A.; RAMOS, M. A. Conhecimentos tradicionais e o ensino de ciências na educação escolar quilombola: um estudo etnobiológico. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 121 – 146, 2019.

SILVA, V. A.; REBOLO, F. A educação intercultural e os desafi os para a escola e para o professor. Interações, v.18, n. 1, p. 179 – 190, 2017.

SILVA, L. H. A., ZANON, L. B. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. (orgs.). Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Piracicaba: CAPES/UNIMEP, 2000.

SOUTHERLAND, S. A. Epistemic universalism and the shortcomings of curricular multicultural science education. Science Education, v. 9, p. 289 – 307, 2000.

SNIVELY, G.; CORSIGLIA, J. Rediscovering Indigenous Science: Implications for Science Education. Science Education, v. 85, p. 6 – 34, 2001.

VALADARES, J. M.; PERNAMBUCO, M. M. C. A. Criatividade e silêncio: encontros e desencontros entre os saberes tradicionais e o conhecimento científico em um curso de licenciatura indígena na Universidade Federal de Minas Gerais. Ciênc. Educ., Bauru, v. 24, n. 4, p. 819 – 835, 2018.

VALADARES, J. M.; SILVEIRA JÚNIOR, C. Interculturalidade e Ensino de Ciências: O Cotidiano de uma Sala de Aula. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 153, p. 1 – 17, 2020.

VANUCHI, V. C. F.; BRAIBANTE, M. E. F. O uso de corantes naturais por algumas comunidades indígenas brasileiras: uma possibilidade para o ensino de química articulado com a Lei 11. 645/2008. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n. 2, p. 54 – 74, 2018.

XAVIER, P. M. A.; FLÔR, C. C. C. Saberes populares e educação científica: um olhar a partir da literatura na área de ensino de ciências. Ensaio, v.17, n. 2, p. 308 – 328, 2015.

Published

2022-08-16

How to Cite

GAUDÊNCIO, J. da S. Interculturalidade no ensino de ciências : uma revisão sistemática de literatura. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 325–340, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p325-340. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14029. Acesso em: 17 jul. 2024.