Mitos e Educação na Ancestralidade de Tentehar

Authors

  • Maria José Ribeiro de Sá Instituto Federal do Maranhão Campus Imperatriz http://orcid.org/0000-0001-9128-1466
  • Maria da Conceição de Almeida UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p127-142

Keywords:

Key-words: indigenous education; narratives; memory; Tentehar people.

Abstract

MYTHS AND EDUCATION IN THE TENTEHAR ANCESTRALITY

ABSTRACT

The article deals with education pedagogies of the Tentehar people. With an ethnographic method, the study was developed with the Tentehar who live in the Arariboia indigenous territory.At articulation between mythical narratives and the interlocutors' biocultural memory we recall principles and values ​​that guide thinking and pedagogy in the world indigenous. The plot was produced by men and women from the Juçaral village who shared with us knowledge, ways of life and everyday problems. In the culture ancestral tentehar mythical narratives feed the formative process among this people, for through them, values ​​are transmitted that educate in their cosmology. Oral repetition is one of the methods for learning and teaching in this culture. Their narratives irrigate the individual and collective memory, feed a pedagogy of resistance and keep them connected with primary values. Living in a more balanced and sustainable way is one of the their ancestral values.

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Author Biographies

Maria José Ribeiro de Sá, Instituto Federal do Maranhão Campus Imperatriz

Doutoranda em Educação pela UFRN, exerce a função de pedagoga no IFMA/Campu Imperatriz, lotada no departamento de Ensino Superior e Tecnologia, atua em projetos de pesquisas e extensão com estudantes dos cursos de Licenciatura em Física e Ciências da Computação. Pesquisa sobre Educação Indígena, Educação Escolar Indígena, Astronomia Indígena, Educação em Astronomia.

Maria da Conceição de Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE

Professora Titular do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte desde maio de 2010. Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992). Mestre em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1979). Graduada em Sociologia e Politica pela Fundação Jose Augusto (1972). Coordenadora do Grupo de Estudos da Complexidade, primeiro ponto brasileiro da Cátedra itinerante Unesco "Edgar Morin" na UFRN. Colaboradora e consultora da Multiversidad Mundo Real Edgar Morin. Membro da Cátedra itinerante Unesco "Edgar Morin" - Universidad Del Salvador/Instituto Internacional para o Pensamento Complexo. Membro da Associação Internacional para o Pensamento Complexo. Membro do Comitê Científico Internacional - Universidad de Valladolid. Membro do Conselho Editorial das revistas: Famecos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul; Cronos - Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais- UFRN; Educação em Questão - PPGEd/UFRN. Coordenadora da Coleção Baobá e Coleção Saberes da Tradição. Tutora de Doutorado de Pós-Grade em Educação com Enfoque em Complexidade e Transdisciplinaridade na Escuela Militar de Ingenieria nas cidades de Santa Cruz de La Sierra, Cochabamba e La Paz. Tem experiência na área de antropologia e complexidade, com ênfase em Epistemologia, atuando principalmente nos seguintes temas: complexidade, educação, cultura, ciência e conhecimento.

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Published

2022-08-16

How to Cite

DE SÁ, M. J. R.; ALMEIDA, M. da C. . de. Mitos e Educação na Ancestralidade de Tentehar. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 127–142, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p127-142. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14024. Acesso em: 17 jul. 2024.