PEDAGOGICAL PRACTICES IN POTIGUARA YOUTH AND ADULTS EDUCATION IN PARAÍBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p55-74

Keywords:

Youth and Adult Education; Indigenous School Education; Pedagogical practices.

Abstract

This article, part of a research carried out at the doctoral level in Education, aimed to know the pedagogical practices of teachers of the Potiguara ethnicity who work in the Youth and Adult Education (EJA) modality in the state of Paraíba, and how they contribute to the strengthening of indigenous culture. With a qualitative approach, the following techniques were used: semi-structured interviews and the use of a field diary. The generated data were worked with based on Fairclough's Critical Discourse Analysis (2016). We found that contextualized education, indigenous protagonism, participation, criticality, organization and dialogue are present and powerful elements in the pedagogical practices developed by indigenous teachers in Potiguara territories.

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Author Biographies

Maria Alda Tranquelino da Silva, Prefeitura Municipal de Cabedelo/Secretaria de Municipal de Educação

Doutora em Educação. Professora das redes de educação dos municípios de Cabedelo e Capim, Paraíba. Possui experiência na área da Educação Infantil, Formação de professores e na Educação de Jovens e Adultos.

Eduardo Jorge Lopes da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Professor. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Lotado no Departamento de Fundamentação da Educação/Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba.

Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE UFPB), linha de pesquisa Processos de Ensino-Aprendizagem. Possui experiência na área de Educação/Educação de Jovens e Adultos (EJA): formação inicial e permanente de professores, seja em movimentos sociais, espaços formais e não formais de educação; Sujeitos e Diversidade (Camponês, LGBTs, indígenas e pessoas com deficiências, em suma: com os EXCLUÍDOS). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Educativas na Educação de Jovens e Adultos GEPPEEJA. Investigador convidado do CEAD - Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária, situada na Universidade de Algarve, Faro, Portugal. <https://cead.ualg.pt/site/investigadores-convidados/>

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Published

2022-08-16

How to Cite

SILVA, M. A. T. da .; SILVA, E. J. L. da . PEDAGOGICAL PRACTICES IN POTIGUARA YOUTH AND ADULTS EDUCATION IN PARAÍBA. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 67, p. 55–74, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n67.p55-74. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/14010. Acesso em: 17 jul. 2024.