Notas de uma metodologia contracolonial teórico-brincante

encontros de educadores a "qual' distância?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p173-190

Keywords:

Keywords: theoretical-playful countercolonial methodology, teacher education, children and nature

Abstract

This text shares research results on the production of ecological, popular and libertarian practices, in the continuing education of educators from rural and urban schools, as well as original and traditional Brazilian territories, coined in the contexts of collective extension projects by GiTaKa , at the Federal University of the State of Rio de Janeiro/UNIRIO. Our objective is to present the principles that inspire and embody our theoretical-playful countercolonial methodology. For this, we make a clipping of the Conversatório FinaFlôr Course held in 2021 promoted by the group. As a methodological resource for analysis, we chose a cartography that traces threads of words, images, gestures and concepts expressed by educators, intertwining them with the rituals and experiences conceived by the Conversatório. We observe that, even from a long distance, the right to nature connects us, unites us and expands our commitment to childhood and to nature.

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Author Biographies

Tatiana de Freitas Ordonhes de Mello, Colégio Pedro II

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2001). Especialista em Educação Infantil pela Puc-Rio e Mestre em Educação Brasileira pela Puc-Rio. Experiência em regência de turma e coordenação pedagógica na Rede Privada e Pública do Município do Rio de Janeiro. Em 2012 e 2013 compôs a Gerência de Educação Infantil da Secretaria Municipal do Rio de Janeiro, atuando na formação de professoras e compôs a equipe da Creche Municipal Estácio de Sá, atuando como professora articuladora (coordenação pedagógica em sala de aula) e organizando as ações dos estagiários. Em Novembro de 2013, passou a atuar como professora de Educação Infantil no Colégio Pedro II.

Lea Velocina Tiriba, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada à Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), atuando na Graduação (Escola de Educação) e no Programa de Pós-Graduação em Educação desta mesma Universidade (Mestrado/PPGEdu/UNIRIO). Graduada em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ (1974), mestre em Educação pela Fundação Getúlio Vargas/RJ (1988), doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/PUC-Rio(2005); pós doutora em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc/Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro/UFFRJ). Coordenadora-lider do Grupo de Pesquisa "Infâncias, Tradições Ancestrais e Cultura Ambiental (GiTaKa) e do Núcleo Infâncias, Natureza e Artes/NiNA/UNIRIO. Educadora-ambientalista, atua no campo da Educação Infantil, em interface com a Educação Ambiental e a Educação Popular. Tem como foco os desafios da produção de metodologias de formação decoloniais-teórico-brincantes, que articulam processos de apropriação teórica, proximidade da natureza, empoderamento político, vivências corporais e estéticas. Membro do Movimento Articulação Infâncias, da Rede Brasileira de Educação Ambiental/REBEA, do Fórum Permanente de Educação Infantil/RJe do MIEIB. Coordenadora da Associação de Educadores da América Latina e do Caribe. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9508-5980

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Published

2022-05-28

How to Cite

CAVALIERI, L.; MELLO, T. de F. O. de; TIRIBA, L. . V. Notas de uma metodologia contracolonial teórico-brincante: encontros de educadores a "qual’ distância?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 173–190, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p173-190. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13478. Acesso em: 23 nov. 2024.