Digital literacy in times of uncertainty
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p103-115Keywords:
narrative, critical literacy, collaborative work, pedagogy by projects, democracyAbstract
Here I narrate the collective experience of a work of intervention and research in education, which is developed from the pandemic conditions that are lived in the world. It is a collaborative work with teachers from the state of Oaxaca, Mexico, on a proposal for teacher training, from digital education, since the times of isolation have forced us into a confinement, but from there has also been the opportunity for collaborative work. In the RedLeo collective we focus on documenting the experience that we develop together with teachers, through pedagogy by projects, where reading and writing are deployed from a critical digital literacy approach, collective experience from a decolonial alternative vision.
Downloads
References
CASSANY, D. Prácticas lectoras democratizadoras. Didáctica de la lengua y de la literatura, Barcelona: Universidad de Pompeu, 2011. 29-40 p.
CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.
CASSANY, D. Investigaciones y propuestas sobre literacidad actual: multiliteracidad, internet y criticidad. Leer y escribir en un mundo cambiante. Chile: Cátedra UNESCO para la lectura y escritura. Congreso llevado a cabo en Concepción, 2005.
HERNÁNDEZ, G. De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, Medellín, v. 24, n. 2, 2019. 363-386 p.
LOMAS, C. Lo lingüístico es político. La enseñanza de la lengua y ética de la comunicación. Madrid: Cuadernos de pedagogía, 2016. 56-61 p.
PLÁ, S. Apología por la escuela. Perfiles Educativos. México: IISUE/UNAM, v. XLII, n. 170, 2020. 5-13 p.
RICOEUR, P. La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta, 2010.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017