BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES

weaving formative experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46

Keywords:

Teacher training; Networks; Teachers' movements

Abstract

This article has as focus lived experiences between Latin American teaching network and collectives, in the pandemia context caused by the Sars-Cov- 19 Vírus, taken as research training movements. From the teaching network that narrate about childhood, literacy, reading and writing (REDEALE) and from the desire of think do the formation and the education between Latin-American pars, we focus two dialogic moviments lived in the year 2020: the "Projeto Memórias da Quarentena: Diálogos entre Brasil e Peru" and the participation in the network Pedagogical Accomplices from Latin-American educators. Referenced in a qualitative perspective and dialogue, the reflection possibilitated us reaffirm the importance of dialogue between networks as an instituting experience; the inseparability of the pedagogical dimensions and politic of the educational processes; and the importance of the Latim-American collective struggle movement for education as pratice of freedom and humanization

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mairce da Silva Araújo, UERJ

Professora Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Procientista, Docente permanente do Programa de Pós-Graduação Processos Formativos e Desigualdades Sociais, Lider do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação: Memórias, histórias e formação docente, Coordenadora dos Grupos de Pesquisa: Alfabetização, Memória, Formação docente e Relações Etnicorraciais (ALMEFRE) e Rede de Docentes que Narram sobre Infância, Alfabetização, Leitura e Escrita (REDEALE), Membra do Comitê científico do GT 13 da Anped. Interesse de pesquisa articulado à formação de professores alfabetizadores, cotidiano escolar, pesquisa narrativa e questões etnicorraciais

Regina Aparecida Correia Trindade, UERJ/FFP - UFRJ

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Formação de Professores/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP UERJ) e Técnica em Assuntos Educacionais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Danusa Tederiche Borges de Faria, UERJ/FFP

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP UERJ) Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Faculdade de Formação de Professores/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP UERJ)

References

Grupo de Pesquisa Alfabetização, Memória, Formação Docente e Relações Etnicorraciais - ALMEFRE
Rede de Docentes que Narram sobre Infância, Alfabetização, Leitura e Escrita – REDEALE

Published

2022-05-28

How to Cite

ARAÚJO, M. da S.; TRINDADE, R. A. C. .; FARIA, D. T. B. de. BETWEEN LATIN AMERICAN TEACHING NETWORK AND COLLECTIVES: weaving formative experiences. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 66, p. 31–46, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n66.p31-46. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13468. Acesso em: 30 jun. 2024.