CHILDHOOD EDUCATION BEFORE THE RISKS OF COVID-19
dilemmas and educational challenges for babies and small children
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p59-74Keywords:
Early childhood education;, Early childhood education; COVID-19 pandemic;, childhood education in Brazil.Abstract
Since the beginning of 2020, the world has been experiencing emergency demands due to the spread of the new coronavirus, which required several measures, such as the implementation of social isolation and suspension of face-to-face service in schools. Therefore, much has been seen and discussed about early childhood education, having become worrying the adoption of schooling, preparatory and, often, exclusionary practices, through remote education proposals. The study is characterized as a case study, with the objective of discussing and analyzing actions and documents of a municipal educational program implemented in the context of a pandemic, addressing dilemmas and challenges, as well as job possibilities. It is considered that technological and digital resources can be configured as powerful tools of support, communication, dialogue and closer links between the different subjects involved in the education and care of babies and young children, however, it is necessary attention, intentionality and recognition of the limitations, so as not to deepen educational inequalities and fall back on the achievement of rights and ways of doing childhood education.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd). Manifesto ANPEd: Educação a Distância na Educação Infantil, não!. Site da ANPEd, 20 de abril de 2020. Disponível em: <http://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação Infantil. Brasília. MEC. SEB. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB nº 1/1999. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1999. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_ceb_0199.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988, 305 p. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de junho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 12.796, de 4 de abril de 2013. Brasília: Planalto Central, 2013. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Lei n. 13.257, de 8 de março de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13257.htm>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. Parecer CNE/CEB nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/pceb020_09.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
CORDEIRO, Miriam Izabel Albernaz. Carta aberta da Rede Nacional Primeira Infância (RNPI) dirigida ao presidente do Conselho Nacional de Educação. Rede Nacional da Primeira Infância (RNPI), 23 de março de 2020. Disponível em: <http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Carta-Aberta-ao-CNE.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
CORREIA, Bianca. CÁSSIO, Fernando. Sem proteger crianças no isolamento, governos brincam de faz-de-conta. Ponte, 22 de abril de 2020. Disponível em: <https://ponte.org/artigo-sem-proteger-criancas-no-isolamento-governos-brincam-de-faz-de-conta/>. Acesso em: 15 jan. 2021.
ESTRELA, Bianca. LIMA, Larissa. Ministério da Educação (MEC). CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Portal da Educação, 28 de abril de 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=89051>. Acesso em: 15 jan. 2021.
GUIMARÃES, Célia Maria. A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e da pré-escola. Revista Linhas. Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 81-142, set./dez. 2017. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818382017081/pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
KUHLMANN JR., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n.14, p. 5-18, 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a02.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
PASCHOAL, Jaqueline Delgado; MACHADO, Maria Cristina Gomes. A história da educação infantil no brasil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.33, p. 78-95, 2009. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639555/7124>. Acesso em 15 jan. 2021.
SÃO JOSÉ DO RIO PRETO. Projeto educativo e plano de trabalho. São José do Rio Preto, 2019.
SÃO JOSÉ DO RIO PRETO. Resolução SME n. 04/2020, regulamenta o Programa Rio Preto Educ Ação. São José do Rio Preto, 2020a. Disponível em: <http://dhojeinterior.com.br/wp-content/uploads/2020/04/sme-Resolu%C3%A7%C3%A3o-04-Regulamenta-o-Programa-Rio-Preto-Educ-A%C3%A7%C3%A3o.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
SÃO JOSÉ DO RIO PRETO. Secretaria Municipal de Educação. Brincadeiras e interações: um convite às famílias e crianças para brincarem juntas. São José do Rio Preto, 2020b, 30 f.
SÃO JOSÉ DO RIO PRETO. Secretaria Municipal de Educação. Documento Orientador. São José do Rio Preto, 2020c, 74 f. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1tkFOaSu9mOJzJ89hJgYYdbysIzzzH5AL/view>. Acesso em: 15 jan. 2021.
SÃO PAULO. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação (Undime). Secretaria Estadual de Educação. Orientações às famílias dos estudantes das redes estadual e municipal de São Paulo. São Paulo, 2020.
SÃO PAULO. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação (Undime). Currículo Paulista. Versão homologada. São Paulo: SEESP, 2019. Disponível em: <http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
SOUSA, Andreia Luciana Harada. Da tela pra cá é diferente: Trabalho docente e ensino a distância nas escolas privadas. Le Monde Diplomatique Brasil, 4 de maio de 2020. Disponível em: <https://diplomatique.org.br/trabalho-docente-e-ensino-a-distancia-nas-escolas-privadas/?fbclid=IwAR0SxeIFgr7K10dNOJvleA0TO7jmlJJ8JAoiSItSB9txYaxI4zY7fjN63pU>. Acesso em: 15 jan. 2021.
THE CENTER FOR SYSTEMS SCIENCE AND ENGINEERING (CSSE); JOHNS HOPKINS UNIVERSITY (JHU). COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). JHU CSSE Covid-19 Dashboard, 08 de maio de 2020. Disponível em: <https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/
bda7594740fd40299423467b48e9ecf6>. Acesso em: 15 jan. 2021.
YIN, Robert. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017