CHILDHOOD EDUCATION BEFORE THE RISKS OF COVID-19

dilemmas and educational challenges for babies and small children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p59-74

Keywords:

Early childhood education;, Early childhood education; COVID-19 pandemic;, childhood education in Brazil.

Abstract

Since the beginning of 2020, the world has been experiencing emergency demands due to the spread of the new coronavirus, which required several measures, such as the implementation of social isolation and suspension of face-to-face service in schools. Therefore, much has been seen and discussed about early childhood education, having become worrying the adoption of schooling, preparatory and, often, exclusionary practices, through remote education proposals. The study is characterized as a case study, with the objective of discussing and analyzing actions and documents of a municipal educational program implemented in the context of a pandemic, addressing dilemmas and challenges, as well as job possibilities. It is considered that technological and digital resources can be configured as powerful tools of support, communication, dialogue and closer links between the different subjects involved in the education and care of babies and young children, however, it is necessary attention, intentionality and recognition of the limitations, so as not to deepen educational inequalities and fall back on the achievement of rights and ways of doing childhood education.

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Author Biographies

Raiza Fernandes Bessa de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Ensino e Processos Fomativos pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP/IBILCE). Doutoranda em acordo de Duplo Diploma (co-tutela) no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), linha de pesquisa Educação Escolar: Teorias e Práticas, e Corso di Dottorato in Teoria e Ricerca Educativa e Sociale dellUniversità degli Studi Roma Ter (RomaTre). Membro Cfei - Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância. Professora de Educação Infantil na rede pública municipal de educação. Professora formadora de professores de Educação Infantil.

Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos

Pós-doutora pela Università Degli Studi Roma Tre (UniRoma Tre) - Dipartimento di Scienze della Formazione (Itália). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE /UFSCar), Linha de Pesquisa: Educação Escolar: teorias e práticas. Coordenadora do Cfei - Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância. Professora Associada do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da Universidade Federal de São Carlos.

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Published

2022-02-15

How to Cite

OLIVEIRA, R. F. B. de; SOMMERHALDER, A. CHILDHOOD EDUCATION BEFORE THE RISKS OF COVID-19: dilemmas and educational challenges for babies and small children. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 59–74, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p59-74. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11426. Acesso em: 4 dec. 2024.