O centenário de Maria Yedda Leite Linhares
memórias da sua atuação na educação no Estado do Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p181-192Keywords:
Maria Yedda Leite Linhares, education, women, Brazilian educational thought.Abstract
In the article in question, we analyzed the management of historian Maria Yedda Leite Linhares at the municipal education department of Rio de Janeiro. Chosen by Vice-Governor Darcy Ribeiro and appointed Mayor Jamil Haddad in March 1983, the pedagogical practices developed during her administration represented a process of rupture with the educational policy installed by previous governments. Our study highlights the specificities of the period in which he administered the municipal education portfolio, highlighting the training of his team, the reorganization of the literacy guidelines and the demands presented by FAMERJ to the political group that commanded Rio de Janeiro, to which, Maria Yedda integrated. The theoretical and documentary focus highlights the political situation inherited at that time and the senses and meanings that will demarcate Darcy Ribeiro's educational thought and Brizolist political actions.
Downloads
References
FARIA, Lia. Ideologia e utopia nos anos 60: um olhar feminino. RJ: EdUERJ, 1997.
FARIA, Lia. Chaguismo e brizolismo: territorialidades políticas da escola fluminense. Rio de Janeiro: FAPERJ: Quartet, 2011.
FERREIRA, Marieta de Moraes. A História como oficio: a constituição de um campo disciplinar. Rio de Janeiro: FGV, 2013.
HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: História das mulheres no Brasil.
PERROT, Michelle. Os Excluídos da História. S. Paulo. Ed. Paz e Terra, 1988.
ROCHA, D. Entrevista com Maria Yedda Linhares. Estudos Históricos, RJ, vol. 5, n. 10, 1992, p. 216-236.
SAMARA, Eni de Mesquita. Família, mulheres e povoamento. São Paulo: Edusc, 2003.
SCOTT, Joan. História das Mulheres. In: A Escrita da História. BURKE, Peter. SP: UNESP, 1992.
XAVIER, Libânia Nacif. Inovações e (Des) Continuidades na Politica Educacional Fluminense In: FREIRE, Américo, SARMENTO, Carlos Eduardo e MOTTA, Marly Silva (org). Um Estado em Questão: os 25 anos do Rio de Janeiro. FGV/ALERJ/FGV, 2001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017