Sign Language and Virtual Learning Environments:

Systematic Literature Mapping

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p277-290

Keywords:

Sign language; Libras; Technology; Accessibility; VLE.

Abstract

Sign Language (SL) constitutes deaf people (DP) with specific identity and culture. SL are part of society and beyond the deaf community, hearing people have been interested in learning it. It is believed that Digital Information and Communication Technologies are mediative instruments that can optimize SL teaching and learning and  promote the deaf interaction in society. Thus, the present investigation aimed to map the existing Virtual Learning Environment focused on teaching and learning a Sign Language, in order to verify if they present the following features: being accessible and bilingual; being about Libras; being destined to DP, hearing students (HS) and SL Interpreters (SLI); dealing with linguistic variations and seeking to constitute communities of practice. Five environments were found, and the results collaborate with future research and implementations that come to strengthen and promote this language learning and its appreciation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCELLOS, Patrícia Silva Campelo Costa. O Processo de Criação Colaborativa de Tarefas em Língua Estrangeira em Ambiente digital por Professores em Formação. 2014. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, RS, 2014.

BRASIL. Lei nº 10.436, 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm. Acesso em: 19 jun. 2019.

BREGA, José Remo; RODELLO, Idelberto Aparecido; DIAS, Diego Roberto Colombo; MARTINS, Valéria Farinazzo; GUIMARÃES, Marcelo de Paiva. A virtual reality environment to support chat rooms for hearing impaired and to teach Brazilian Sign Language (LIBRAS). IEEE/ACS 11th International Conference on Computer Systems and Applications (AICCSA), Doha, p. 433-440, 2014. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/7073231 Acesso em: 10 jun. 2020.

CAPUANO, Daniele; GROVES, Kate; MONTE, Maria Tagarelli; ROCCAFORTE, Maria. A Deaf-centred E-Learning Environment (DELE): challenges and considerations. Journal of Assistive Technologies, V. 5 N. 4, 2011. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/17549451111190669/full/html?skipTracking=true Acesso em: 10 jun. 2020.

COSTA, Francinei Rocha. Variação linguística na Língua Brasileira de Sinais-um estudo a partir de narrativas autobiográficas surdas. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/194323/PLLG0744-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Acesso em: 14 jul. 2020.
DERMEVAL, Diego; COELHO, Jorge Artur Peçanha de Miranda; BITTENCOURT, Ig Ibert. Mapeamento Sistemático e Revisão Sistemática da Literatura em Informática na Educação. In: JAQUES, Patrícia Augustin; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig Ibert; PIMENTEL, Mariano (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020. Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-2 Acesso em: 08 jun. 2020.

FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Vygotsky: a interação no ensino/ aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

GESSER, Audrei. LIBRAS? Que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GOLDFELD, Marcia. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sócio-interativa. São Paulo: Plexus, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico de 2010. Disponível em: http://www.gov.br. Acesso em: 16 set. 2019.

KARNOPP, Lodenir. Fonética e Fonologia. Ensino a Distância, Curso de Graduação em Letras Libras, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), 2009. Material didático. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoBasica/foneticaEFonologia/assets/359/FoneticaFonologia_TextoBase.pdf Acesso em: 12 out. 2020.

KITCHENHAM, Barbara; CHARTERS, Stuart. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report, 2007.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne C. Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne C. Communities of practice: A brief introduction – V April 15, 2015. Disponível em: https://wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/. Acesso em: 23 set. 2019.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LITELL, Julia H; CORCORAN Jacqueline; PILLA, Vijayan. Systematic reviews and meta-analysis. New York: Oxford University Press, 2008.

LOPES. Maura Corcini. Surdez & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MACHADO, Aline Dubal; CASEIRA, Ingrid Gonçalves; SILVA, Ana Clara Jardim da. Litoral Libras: plataforma virtual da Língua Brasileira de Sinais com foco nas variações linguísticas do litoral norte gaúcho para a promoção da acessibilidade entre surdos e ouvintes. LínguaTec, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves. v. 5, n. 2, p. 188-207, nov. 2020. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/LinguaTec/article/view/4596 Acesso em: 20 jan. 2021.
MOHER, David; STEWART, Lesley; SHEKELLE, Paul. All in the Family: systematic reviews, rapid reviews, scoping reviews, realist reviews, and more. Systematic Reviews 4, 183, 2015. Disponível em: https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-015-0163-7 Acesso em: 15 jul. 2020.

PAZ, Fábio Josende; CAZELLA, Silvio César. Integrando Sistemas de Recomendação com Mineração de Dados Educacionais e Learning Analytics: Uma revisão sistemática da Literatura. Renote- Revista novas Tecnologias na Educação, V. 16, N. 1, 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/85925 Acesso em: 12 nov. 2020.

PICCOLI, Gabriele; AHMAD, Rami; IVES, Blake. Web-Based Virtual Learning Environments: a Research Framework and a Preliminary Assessment of Effectiveness in Basic it Skills Training. MIS Quarterly, v. 25 n. 4, pp. 401-426 /December 2001. Disponível em: http://www.mit.jyu.fi/ope/kurssit/TIES462/Materiaalit/Piccoli_ym.pdf Acesso em: 12 out. 2020.

PIVETTA, Elisa Maria; SAITO, Daniela Satomi; ULBRICHT, Vania Ribas; ALMEIDA, Ana Margarida Pisco. Bilingual Learning Environment to Support a Community of Practice. Revista Científica TEKNOS Ingenierías, v. 16, p. 83-96, 2016.

QUADROS, Ronice Müller. Língua de Herança: língua brasileira de sinais. Porto Alegre: Penso, 2017.

QUADROS, Ronice Müller; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RAMOS, Rosinda de Castro Guerra; RAMOS, Simone Telles Martins; ASEGA, Fernanda Katherine. Google Drive: Potencialidades para o design de material educacional digital (MED) para ensino de línguas. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, v. 38, n. 1, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32217 Acesso em: 20 jan. 2021.

REINOSO, Luiz Fernando; TAVARES, Orivaldo de Lira. MVLIBRAS: ambiente digital para comunidades de aprendizagem com recursos inclusivos para surdos. In: Anais do do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, 2015. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/5358 Acesso em: 23 jun. 2020.

SANTAROSA, Lucila Maria Costi; CONFORTO, Debora.; PASSERINO, Liliana; ESTABELL, Lizandra Brasil; CARNEIRO, Mára Lúcia Fernandes; GELLER, Marlise. Tecnologias digitais acessíveis. Porto Alegre: JSM Com. Ltda., 2010.

SILVEIRA, Luciane Cruz. A importância das políticas linguísticas para a difusão da libras. Revista Porto das Letras, Palmas, v. 06, n. 06, p. 313-327, 2020. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/9920/18309 Acesso em: 12 jan. 2021.

TRINDADE, Daniela de Freitas Guilhermino; GARCÍA, Laura Sánchez; ANTUNES, Diego Roberto; SILVA, Rafaella Aline Lopes da. Challenges of knowledge management and creation in communities of practice organisations of Deaf and non-Deaf members: requirements for a Web platform. Behaviour & Information Technology, v. 31, n. 8, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/254220507_Challenges_of_knowledge_management_and_creation_in_communities_of_practice_organisations_of_Deaf_and_non-Deaf_members_Requirements_for_a_Web_platform Acesso em: 20 jun. 2020.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Obras ecogidas. Madrid: Visor, 1993.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.

VYGOTSKY, Lev Semionovich. A formação social da mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998b.

Published

2023-01-29

How to Cite

DUBAL MACHADO, A.; LUDOVICO, F. M. .; BARCELLOS, P. da S. C. C. . Sign Language and Virtual Learning Environments:: Systematic Literature Mapping. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 32, n. 69, p. 277–290, 2023. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p277-290. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11379. Acesso em: 21 nov. 2024.