Considerando os Quilombos Editoriais, é possível falar em "ilustração afro-brasileira"?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p135-151

Keywords:

Ilustração literária, Quilombos editoriais, Heteroidentificação, Acervo

Abstract

This article presents excerpts from the ongoing research that aims to build a discussion about illustration in editorial production understood as Afro-Brazilian literature (book). Based on the questioning of Imaginary, Literature, Education and Visual Arts, mainly, we asked about the classification of Afro-Brazilian illustrations in the collection of Editorial Quilombos (RODRIGUES and OLIVEIRA, 2017). We take as an initial theoretical foundation, in order to build arguments to challenge the illustration and, also, the artist's action in doing so, the concept of identities (HALL, 2001), between-places and performativity (BHABHA, 1998), imaginary (CASTORIADIS, 1982), memory (TEDESCO, 2014), Afro-Brazilian Art (CONDURU, 2007), collections as violated files (MELENDI, 2015), image analysis including the technique, composition, poetics and the possibilities of fruition from visual, political and imaginary discourses of the artist (BLEIKER, 2005). With the objective of identifying and verifying the illustrations in the main publications of the collection of the selected publishers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Jesus, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Associado da Faculdade de Educação da UFMG e Coordenador da linha Educação, cultura, movimentos sociais e ações coletivas do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão social da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG).

References

ALEIXO, Eliette Aparecida. Palavras e imagens que tecem histórias: ilustradores/escritores e a criação literária para a infância. UFMG/FaE, 2014. Tese (Doutorado).
ALMEIDA, Tatyane de Andrade. Leituras do livro infantil ilustrado: a mediação inerente à livros premiados pela FNLIJ na categoria Criança. Belo Horizonte: UFMG/FaE, 2016. Dissertação (Mestrado).
ANDRADE, Danúbia. A mulher negra na telenovela brasileira: entre a invisibilidade e a resitência. In LAHINI, Cláudia Regina et al (Org.). Cultura e diásporas africanas. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2009. p.137.
ARAÚJO, Débora Cristina de. As relações étnico-raciais na Literatura Infantil e Juvenil. Educar em Revista. Curitiba: v. 34, n. 69, p. 61-76, maio/junho 2018. DOI: 10.1590/0104-4060.57231 Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/57231> Acesso em: 11/12/2020.
BERQUÓ, Paula Bruzzi. Arte e Cotidiano: aproximações táticas in Arte e Espaço: uma situação política do século XXI. RENA, Natacha et al (Org.) Belo Horizonte: Duo Editorial, 2016.
BHABHA, Homi K. Locais da cultura. In BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
BLEIKER, Roland. Imagem, método, texto: entendendo a política da fotografia. In CUNHA, Guilherme; VILELA, Bruno. Espaços Compartilhados da Imagem: Caderno de reflexões críticas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2015.
BRASIL, IPHAN. Patrimônio Cultural: Patrimônio imaterial. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/234> Acesso em: 25/09/2016.
_______, MEC. PNBE: Acervo. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola/acervos> Acesso em: 25/09/2016.
CASTORIADIS, Cornelius. O simbólico e o imaginário. In CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
CONDURU, Roberto. Arte Afro-Brasileira. Belo Horizonte: C/Arte, 2007.
DUARTE, Eduardo de Assis. Por um conceito de literatura afro-brasileira. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-conceituais/148-eduardo-de-assis-duarte-por-um-conceito-de-literatura-afro-brasileira Acesso em: 14/08/2018.
FREITAS, Daniela Amaral da Silva. Literatura infantil dos kits de literatura afro-brasileira da PBH: um currículo para ressignificação das relações étnico-raciais? Belo Horizonte: UFMG/FaE, 2014. 280 f. Tese (Doutorado).
FRENTE 3 DE FEVEREIRO. A Frente. Disponível em: < http://www.frente3defevereiro.com.br/> Acesso em: 07/04/2016.
GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Tradução de Enilce Albergaria Rocha. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
LODY, Raul. Por uma história da arte afro-descendente. In: FALCAO, Andréa (Org.). Seminário Arte e Etnia Afro-Brasileira (2004: Rio de Janeiro). Rio de Janeiro: IPHAN, CNFCP, 2005.
MELENDI, Maria Angélica. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.
_____________________. O arquivo vulnerado ou as ruínas da fotografia. In CUNHA, Guilherme; VILELA, Bruno (Org.). Espaços Compartilhados da Imagem: caderno de reflexões críticas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2015.
MELO, Luciana Marinho de. Fluxos Culturais e os Povos da Cidade: Entre os Macuxi e Wapichana de Boa Vista-Roraima. Rio de Janeiro: IPHAN, 2012.
MILLIET, Maria Alice. Tiradentes: o corpo do herói. São Paulo: Martins Fontes, 2001
MUNANGA, Kabenguele. Arte Afro-Brasileira: O que é afinal? In: AGUILAR, Nelson (Org.). Mostra do redescobrimento: arte afro-brasileira. Fundação Bienal de São Paulo. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.
NOVAIS, Carlos Augusto. Literatura Indígena. Verbete. Glossário CEALE/FaE/UFMG. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/literatura-indigena Acesso em: 14/08/2018.
OLIVEIRA, Luiz Henrique Silva de. Os quilombos editoriais como iniciativas independentes. Belo Horizonte: Aletria, v. 28, n. 4, p. 155-170, 2018. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/14367> Acesso em: 07/05/2020.
OLIVEIRA, Maria Anória de jesus. A tessitura dos personagens negros na Literatura Infantojuvenil Brasileira. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-criticos/120-maria-anoria-de-jesus-oliveira-a-tessitura-dos-personagens-negros-na-literatura-infantojuvenil-brasileira> Acesso em: 02/11/2018.
PANOFSKY, Erwin. Iconografia e iconologia: uma introdução ao estudo da arte da renascença. In Significado nas artes visuais. São Paulo: Perspectiva, 2014.
RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva Senaide Petry. As marcas da palavra e da ilustração. In Revista Educação: Literatura infantil. São Paulo: Editora Segmento. p. 26.
REIS, Andressa Merces Barbosa. Zumbi: historiografia e imagens. 2004. 148. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de História, Direito e Serviço Social, Universidade Estadual Paulista, Franca, 2004.
RODRIGUES, F. C. Quilombos editoriais. Opiniães, [S. l.], n. 10, p. 103-111, 2017. DOI: 10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2017.122413. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/opiniaes/article/view/122413. Acesso em: 7 mai. 2020.
RODRIGUES, Fabiane Cristine; OLIVEIRA, Luiz Henrique Silva de. Quilombos Editoriais. Disponível em: <https://abralic.org.br/anais/arquivos/2017_1522244789.pdf> Acesso em: 7 mai. 2020.
TEDESCO, João Carlos. Memória e patrimônio. In TEDESCO, João Carlos. Nas cercanias da memória. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2014.
VALLADARES, Clarival do Prado. O negro brasileiro nas artes plásticas. In: AGUILAR, Nelson; Fundação Bienal de São Paulo; Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais. Negro de corpo e alma = Black in body and soul. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000.

Published

2021-06-30

How to Cite

GOMES, J.; JESUS, R. Considerando os Quilombos Editoriais, é possível falar em "ilustração afro-brasileira"?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 62, p. 135–151, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p135-151. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11332. Acesso em: 17 jul. 2024.