Considerando os Quilombos Editoriais, é possível falar em "ilustração afro-brasileira"?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p135-151

Keywords:

Ilustração literária, Quilombos editoriais, Heteroidentificação, Acervo

Abstract

This article presents excerpts from the ongoing research that aims to build a discussion about illustration in editorial production understood as Afro-Brazilian literature (book). Based on the questioning of Imaginary, Literature, Education and Visual Arts, mainly, we asked about the classification of Afro-Brazilian illustrations in the collection of Editorial Quilombos (RODRIGUES and OLIVEIRA, 2017). We take as an initial theoretical foundation, in order to build arguments to challenge the illustration and, also, the artist's action in doing so, the concept of identities (HALL, 2001), between-places and performativity (BHABHA, 1998), imaginary (CASTORIADIS, 1982), memory (TEDESCO, 2014), Afro-Brazilian Art (CONDURU, 2007), collections as violated files (MELENDI, 2015), image analysis including the technique, composition, poetics and the possibilities of fruition from visual, political and imaginary discourses of the artist (BLEIKER, 2005). With the objective of identifying and verifying the illustrations in the main publications of the collection of the selected publishers.

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Author Biography

Rodrigo Jesus, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Associado da Faculdade de Educação da UFMG e Coordenador da linha Educação, cultura, movimentos sociais e ações coletivas do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão social da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG).

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Published

2021-06-30

How to Cite

GOMES, J.; JESUS, R. Considerando os Quilombos Editoriais, é possível falar em "ilustração afro-brasileira"?. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 62, p. 135–151, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p135-151. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11332. Acesso em: 26 nov. 2024.