Children's and Youth's Literature with black characters:

an afrocentric approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p89-102

Keywords:

Female characters, Black representation, African theme, Childrens's and Youth's Literature

Abstract

The main objective of the text is to analyze the representation of three female characters in short stories for children and young people, with an African theme. To this end, the book Ulomma - The House of Beauty and other tales, by the Nigerian writer Sunny and illustrated by Denise Nascimento, was chosen. It starts with the recognition of the importance of classic studies on fairy tales and children's literature, however the analysis presented assumes an Afrocentric perspective, seeking the importance of the word in African and Afro-Brazilian cultures, the role of narratives in African societies, where orality is a central element in the production and maintenance of the most diverse cultures, values, knowledge, science, history, ways of life, ways of understanding reality, religiosity, art and playfulness. The second point of analysis will be the representation of the female characters, being a block for each character. The analysis takes place both from the imagery point of view, as well as from the discursive construction via the plot of the narrative, aiming to locate in the stories the issue of female traditions and roles, motherhood, the relationships between human beings and nature, the sacred, relationships of power and mainly the black aesthetic valorization. The article ends with questions about the paths that the texts aimed at children and young people took to reach us, indicating that the need for construction and alternative routes for understanding them.

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Author Biographies

Renan Fagundes de Souza, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Licenciado em Letras - Português/Espanhol, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Paraná, ano de 2013 e licenciando em Pedagogia, pelo Centro Universitário de Maringá (Unicesumar). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (UEPG), ano de 2017. Atualmente é professor colaborador na disciplina de "Estágio Supervisionado em Língua Portuguesa e Línguas Estrangeiras" na UEPG. Trabalha como Docente Articulador da área de Linguagens, códigos e suas tecnologias no Marista Escola Social (MES) Unidade Santa Mônica.

Ione da Silva Jovino, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997), mestrado em Educação (2005) pela Universidade Federal de São Carlos, com doutorado em Educação (2010) e Pós-doutorado em Educação (2018) na mesma universidade. Docente do Departamento Estudos da Linguagem da UEPG, e do Mestrado em Estudos da Linguagem, atuou na coordenação do Programa de agosto de 2013 a dezembro de 2016. Atualmente está como Pró-reitora de Assuntos Estudantis da UEPG. É integrante do Núcleo de Relações Étnico-raciais, Gênero e Sexualidade do Laboratório de Estudos do Texto da UEPG nos quais participa de ações de pesquisa e extensão, bem como em cursos de formação de professoras e professores. Trabalha com os seguintes temas: criança, infância e raça; literatura infanto-juvenil e relações étnico-raciais; educação e diversidade étnico-racial-cultural; iconografia e representação; desigualdades no plano simbólico.

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Published

2021-06-30

How to Cite

DE SOUZA, R. F.; JOVINO, I. da S. Children’s and Youth’s Literature with black characters:: an afrocentric approach. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 62, p. 89–102, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p89-102. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/11329. Acesso em: 22 nov. 2024.