“Ayas”, governesses and preceptors: women whose task was educating
women whose task was educating
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p239-256Keywords:
“Ayas”. Governesses. Preceptors. Female assignments. Noble children’s education.Abstract
The present study aims to analyze in a broad perspective, the attributions of “Ayas”, governesses and preceptors, as these women who oversaw the aristocracy children’s education were called in the 19th century. In a more specific frame, it is intended to establish a distinction of nomenclatures in their translations into Portuguese, when comparing the use of these words according to each of their functions. Concerning the methodological aspects, the study goes back to a historical-documentary research that has as main source, the manuscripts drawn up by the emperors D. Pedro I and D. Pedro II, on the duties of their daughters' “Ayas”. The original documents are found at the Imperial Museum archives in Petropolis (RJ – Brazil). The analysis of these documents highlights the assignments given to “Ayas”, Governesses, and Tutors, as these were regarded as one of the few crafts which women were allowed to have at that time and in that context, thus drawing a fine line between simple servants and courtesans who were close to the aristocracy's power spaces.
What do you want to do ? New mailCopy What do you want to do ? New mailCopy What do you want to do ? New mailCopy What do you want to do ? New mailCopyDownloads
References
AGUIAR, Jaqueline Vieira de. Mulheres educadas para governar: o cotidiano das “lições” nas cartas das Princesas Isabel e Leopoldina. 2012. 286 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Petrópolis, Programa de Pós-graduação em Educação, Petrópolis, 2012.
ATRIBUIÇÕES DA AIA, 1857. POB- Maço 29, doc. 1038. Museu Imperial/Ibram/MinC.
BARRAL E DA PEDRA BRANCA, Luísa Margarida Portugal de Barros, condessa de, 1816-1891. Cartas a Suas Majestades, 1859-1890. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 1977.
BASTOS, Maria Helena Camara. Da educação das meninas por Fénelon (1852). História da Educação – RHE v. 16 n. 36 Jan/abr. 2012 p. 147-188. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8496/2/Documento_Introducao_Da_Educacao_das_meninas_por_Fenelon_1852.pdf Acesso em: 12/01/2021.
BEAUMONT, Jeanne Marie. Madame Leprince de. Tesouro de meninas ou diálogos entre uma sábia aia e suas discípulas. Seleção e Prefácio de Ana Maria MACHADO. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008.
BEAUMONT, Mme. Leprince de. Thesouro de meninas ou dialogos entre uma sabia aia e suas discipulas. Tradução do francês pelo Padre Joaquim Ignacio de FRIAS. 4 ed., 2 vols., Lisboa: Typographia e Lytographia Portugueza, 1883, p. VII-VIII.
CARTA DE P. PEDRO II À IMPERATRIZ D. AMÉLIA, 14 de novembro de 1853, s/l. POB, Maço 29, doc.1046, Museu Imperial/Ibram/MinC.
FERNANDES, R. Os caminhos do ABC. Sociedade portuguesa e ensino das primeiras letras. Porto: Porto Editora, 1994.
FRANCISCO, Ana Cristina B. López M. A Condessa preceptora: entre o cotidiano nos Paços Imperiais e a construção do mito. Tese (Doutorado) – Universidade Católica de Petrópolis. Programa de Pós-graduação em Educação, Petrópolis, 2017.
GALÁN, Juan Eslava. La familia del Prado: un paseo desenfadado y sorprendente por el museo de los Austrias y los Borbones. Barcelona: Planeta, 2018.
GASKELL, Elizabeth. Vida de Charlotte Brontë. Barcelona: Clássica Biografias, 2001.
GRAHAM, Maria. Escorço biográfico de Dom Pedro I. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2010.
HIERRO, María Pilar Queralt del. As mulheres do Marquês de Pombal. Lisboa: A Esfera dos Livros, 2014.
KAISER, Glória. Um diário imperial. Leopoldina, Princesa da Áustria, Imperatriz do Brasil de 1º de dezembro de 1814, a 5 de novembro de 1817, Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Reler, 2005.
LACOMBE, Loureço Luís. Anuário do Museu Imperial. vol.7. Petrópolis: Museu Imperial, 1946.
MACEDO, Joaquim Manuel de. A Moreninha. São Paulo: Ática, 1982.
MAUAD, Ana Maria. In: PRIORE, Mary Del (Org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2000.
MENDES, Paula Almeida. Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX). VS 18 (2011), p. 83-112. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/65320/2/paulamendesitinerarios000183460.pdf Acesso em 04/01/2021.
MONTEIRO, Tobias. História do Império. Rio de Janeiro: Briguiet, 1946.
PERROT, Michelle. História dos quartos. Tradução de Alcida Brant. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
PINHO, Wanderley. Salões e Damas do Segundo Reinado. 3ª edição. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1959.
REZZUTTI, Paulo. D. Pedro: a história não contada. São Paulo: Leya, 2015.
SANTOS, Maria Teresa. Educar os filhos de alguns. A teoria educativa de Locke na prática de Joana Rousseau de Villeneuve. In: Borges-Duarte (Org.). Fios de Memória. Liber Amicorum para Fernanda Henriques. Vila Nova de Famalicão: Humus, 2018, p. 221-238.
SILVA, Innocencio Francisco da. Diccionario Bibliographico Portuguez. Estudos applicaveis à Portugal e ao Brazil continuados e ampliados por Brito Aranha em virtude de contrato celebrado com o governo portuguez. Tomo Décimo (Terceiro do supplemento), H-J. Lisboa: Imprensa Nacional, 1883.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. A Casa e os seus Mestres. A educação no Brasil de oitocentos. Rio de Janeiro: Gryphus, 2005.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Igreja e educação: a influência da catequese nos primórdios da literatura pedagógica. In: LEMOS, Maria Teresa Toribio Brittes. Religião, violência e exclusão. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006, p.71-96.
VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Diálogos entre uma sábia aia e suas discípulas: a literatura pedagógica para a educação doméstica. In: MENDONÇA, Ana Waleska Polo Campos; VASCONCELOS, Maria Celi Chaves (Orgs.). Histórias de pesquisa na educação / Pesquisas na história da educação II. Rio de Janeiro: Quartet, FAPERJ, 2013, p. 233-254.
VERNEY, Luís António. Verdadeiro método de estudar: para ser util à Republica, e à Igreja: proporcionado ao estilo, e necesidade de Portugal. Exposto em varias cartas, escritas polo R. P. Tomo primeiro, Valensa [Nápoles]: na oficina de Antonio Balle [Genaro e Vicenzo Muzio], 1746.
VILLENEUVE, Joanna Rousseau de. A aia vigilante, ou reflexões sobre a educação dos meninos, desde a infancia até a adolescencia. Lisboa: Real Bibliotheca, 1767.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017