Literary enjoyment in children's African Literature
DOI:
https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n62.p76-88Keywords:
African children's literature, Literary enjoyment, Sulwe, OmbelaAbstract
The African children's literature that has been entering the Brazilian publishing market has fostered a field of analysis on its characteristics and trends. It is interested in this analytical movement that the present article aimed to analyze the fruitive character of the works “Sulwe”, by Lupita Nyong'o (2019), and “Ombela: the origin of the rains”, by Ondjaki (2014). The concept of literary enjoyment is related to the dynamics between the literary text, its audience and the mediation process (OBERG, 2014). In this perspective, in the analysis carried out it was possible to identify and highlight elements of enjoyment, on the verbal plane, in two narratives that address themes of valorization of African identity and culture. This also contributed to highlight the importance of such works for the literary formation of the Brazilian public, especially for children, since they present more positive perspectives than in previous moments of children's literature available in Brazil.
Downloads
References
ARAUJO, Débora Oyayomi Cristina de; SILVA, Paulo Vinicius Baptista da. Diversidade étnico-racial e a produção literária infantil: análise de resultados. In: BENTO, Maria Aparecida Silva (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2012, p. 194-220.
CUNHA JR., Henrique. O Etíope: Uma escrita africana. Educação Gráfica (Bauru), v. 11, p. 1-10, 2007. Disponível em: http://www.educacaografica.inf.br/wp-content/uploads/2011/06/01_O_Etiope.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
CUTI (Luiz Silva). Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DEBUS, Eliane. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens: lendo Joel Rufino dos Santos; Rogério Andrade Barbosa, Júlio Emílio Brás, Georgina Marins. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.
HAMPATÉ BÂ, Amadou. A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (Ed.). História geral da África, I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. rev. – Brasília: UNESCO, 2010, p. 167-212.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
FABIO, Leite. Valores civilizatórios em sociedades negro-africanas. África: Revista do Centro de Estudos Africanos. USP, S. Paulo, 18-19 (1): 103-118, 1997.
MAGNANI, Maria do Rosário M. Leitura, literatura e escola: sobre a formação do gosto. São Paulo: Martins Fontes, 1989. (Coleção texto e linguagem)
NASCIMENTO, Elisa Larkin. Sankofa: significados e intenções. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (Org.). A matriz africana no mundo. São Paulo: Selo Negro, 2008, p. 29-54. (Sankofa: Matrizes africanas na cultura brasileira; 1)
NYONG´O, Lupita. Sulwe. Ilustrações de Vasti Harrison; tradução de Rane Souza. 1. ed. Rio de Janeiro: Rocco Pequenos Leitores, 2019.
OBERG, Maria Silvia Pires. Informação e significação: a fruição literária em questão. Doutorado (Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2007.
OBERG, Maria Silvia Pires. Onde estão as chaves? Considerações sobre a formação do leitor e a fruição literária. In: BELMIRO, Célia Abcalil [et al.]. Onde está a literatura? Seus espaços, seus leitores, seus textos, suas leituras. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 203-209.
ONDJAKI. Ombela: a origem das chuvas. Ilustrações de Rachel Caiano. Rio de Janeiro: Pallas Mini, 2014.
OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus. Negros personagens nas narrativas literárias infanto-juvenis brasileiras: 1979-1989. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado da Bahia: Salvador, 2003.
OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus. Literatura infanto-juvenil contemporânea no Brasil e em Moçambique: tecendo negritudes. Itabaiana: GEPIADDE, Ano 4, v. 7, p. 75-92, jan-jun de 2010.
OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus. África e diásporas na literatura infantojuvenil no Brasil e em Moçambique. Salvador: EDUNEB, 2014.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Conceituando o gênero: os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. Tradução para uso didático de: OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Conceptualizing Gender: The Eurocentric Foundations of Feminist Concepts and the challenge of African Epistemologies. African Gender Scholarship: Concepts, Methodologies and Paradigms. CODESRIA Gender Series. v. 1, Dakar, CODESRIA, 2004, p. 1-8 por Juliana Araújo Lopes. Disponível em: https://ayalaboratorio.files.wordpress.com/2019/06/conceito-genero.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.
PAIVA, Aparecida. Reflexões sobre políticas públicas brasileiras de leitura. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva [et al.] (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 503-533. (Didática e prática de ensino).
SILVA, Paulo Vinicius Baptista da. Relações raciais em livros didáticos: estudo sobre negros e brancos em livros de Língua Portuguesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. (Coleção Cultura Negra e Identidade)
TURCHI, Maria Zaira. O estético e o ético na literatura infantil. In: CECCANTINI, João Luís C. T. (Org.). Leitura e literatura infantojuvenil: memória de Gramado. São Paulo: Cultura Acadêmica; Assis: ANEP, 2004, p. 269-285.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 6. ed. São Paulo: Global, 1987.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O encaminhamento dos textos para a revista implica a autorização para a publicação.
A aceitação para a publicação implica na cessão de direitos de primeira publicação para a revista.
Os direitos autorais permanecem com os autores.
Após a primeira publicação, os autores têm autorização para a divulgação do trabalho por outros meios (ex.: repositório institucional ou capítulo de livro), desde que citada a fonte completa.
Os autores dos textos assumem que são autores de todo o conteúdo fornecido na submissão e que possuem autorização para uso de conteúdo protegido por direitos autorais reproduzido em sua submissão.
Atualizado em 15/07/2017