O ideal da excelência escolar e os conflitos vividos pelo aluno de classes populares1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p227-245

Keywords:

Ideal of school excellence, Ideal instances, Idealization, Students from popular classes, High academic standard schools

Abstract

This article seeks to understand the ideal of school excellence and the relationship between that ideal and the student’s unique history. It considers some concepts of Psychoanalysis, above all, the ideal self, the ideal of the self and the superego, to analyze the conflicts experienced by students in face of the idealized demands present in high-performance schools. In this sense, among the adaptation efforts or the resistance to the imposed models, we are interested in questioning the naturalization and the “weight” of the ideal of excellence for the subjective formation of the student from popular class. We prioritize the experience of those who may be in an inferior position, due to a supposed distance between the cultural capital inherited from the family and the school culture. Based on the bibliographic survey methodology, we reflect on the polysemy and the lack
of consensus on the concept of school excellence, in order to consider how this ideal contributes to promoting a kind of social surveillance at school. Finally, we consider the plasticity of the influence of these ideals, as well as we believe in the different subjective destinations that can be given to school idealization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, Mônica do. Culturas juvenis X cultura escolar: repensando as noções de (in)disciplina e autoridade no âmbito da educação. In: COLÓQUIO LEPSI, 6., 2007, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: Faculdade de Educação da USP, 2007. Disponível em: www.scielo.br. Acesso em: 05 mar. 2020.

ARREGUY, Marília Etienne. Um lugar para a escuta psicanalítica no campo das aprendizagens. Revista Aleph, Niterói, RJ, 2011, v. 1, n. 15, p. 99-106. Disponível em: http://revistaleph.uff.br/index.php/REVISTALEPH/article/view/354/261. Acesso em: 04 abr. 2017.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI; Afrânio (org.). 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 73-79.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 29 jan. 2020.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 jan. 2020.

BRYM, Robert. Et al. Sociologia: sua bússola para um novo mundo. São Paulo: Thompson Pioneira, 2006.

BUNGE, Mario. Dicionário de Filosofia. Tradução: Gita K. Guinsburg. São Paulo: Perspectivas, 2002.

CABRAL, Themys. Jubilamento: uma prática legal? Gazeta do Povo, Curitiba, 19 dez. 2010. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/jubilamento-uma-pratica-legal-jh7avrj2ytbli2h1yrgl61qm/. Acesso em: 23 abr. 2013.

CAMPOS, Érico Bruno V. A concepção de sublimação no trabalho de Jean Laplanche. Psicologia em Estudo, Maringá, PR, v. 18, n. 3, p. 465-474, jul./set. 2013.

CORRÊA, Cristia Rosineiri Gonçalves Lopes. A inauguração da interlocução entre a Educação e a Psicanálise no Brasil: Arthur Ramos, transferência, ideal e autoridade. Psicologia, São Paulo, v. 22, n. 4, p. 789-811, 2011.

COSTA, David Miqueias de Oliveira; ARREGUY, Marília Etienne. Das diferentes posições subjetivas em Garota Exemplar: uma interpretação sobre a falsidade narcísica na idealização midiática. APRENDER – Cadernos de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, BA, Ano XI, n. 18, p. 142-160, jul./dez. 2017.

COUTINHO, Luciana G. Pesquisa-intervenção na escola: adolescência, educação e inclusão social. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 63, n. 1, p. 1-110, 2011.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Caderno Cedes, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009.

FERENCZI, S. Psicanálise e pedagogia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. (Obras Completas – Psicanálise I).

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Almeida Sampaio. 23. ed. São Paulo: Loyola, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREUD, Sigmund. Introdução ao narcisismo, ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916). In: FREUD, S. Obras Completas, vol. 12. Tradução: Paulo César de Souza. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2014. p. 10-37.

FREUD, Sigmund. Psicologia de grupo e análise do eu. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras de Sigmund Freud, vol. XVIII. Rio de Janeiro: Imago, 1969a. p. 17-19.

FREUD, Sigmund. O ego e o id. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras de Sigmund Freud, vol. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1969b. p. 16-23.

FREUD, Sigmund. Uma breve descrição da psicanálise. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras de Sigmund Freud, vol. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1969c. p. 12-15.

FREUD, Sigmund. (1930). O mal estar na civilização. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud, vol. XXI. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 14-17.

FREUD, Sigmund. Des Types libidinaux. In: FREUD, Sigmund. Oeuvres Complètes, vol. XIX. Paris: PUF, 1995.

GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Introdução à metapsicologia freudiana 3: artigos de metapsicologia (1914-1917): narcisismo, pulsão, recalque, inconsciente. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1995.

JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de Filosofia. 4. ed. atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

KANT, Immanuel (1787). Crítica da razão pura. Tradução de Manuela Pinto dos Santos e Alexandre Fradique Morujão. 5. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

MARINHEIRO, Carlos. A etimologia da palavra excelência. 2009. Disponível em: https://ciberduvidas.iscte-iul.pt/consultorio/perguntas/a-etimologia-da-palavra-excelencia/26601. Acesso em: 23 fev. 2020.

MARTINS, Cecília Freire. Sublimação e idealização: destinos da pulsão na construção da cultura. 2016. 153 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, 2016.

MORA, José F. Dicionário de Filosofia. Tradução: António José Massano e Manuel Palmeirim. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1978.

NASCENTES, Antenor. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Livraria Acadêmica, 1955.

NASCENTES, Antenor. Dicionário Etimológico Resumido. Brasília, DF: Instituto Nacional do Livro/Ministério da Educação e Cultura, 1966. (Coleção Dicionário Especializados).

ORIGEM DA PALAVRA. Palavra excelente. 2005. Disponível em: https://origemdapalavra.com.br/palavras/excelente/. Acesso em: 23 fev. 2020.

PERRENOUD, Phillipe (1984). La fabrication de l’excellence scolaire: du curriculum aux pratiques d’évaluation. Vers une analyse de la réussite, de l’échec et des inégalités comme réalités construites par le système scolaire. 2e édition. Paris: Librerie Droz, 2010.

ROCHA, Zeferino. Esperança não é esperar, é caminhar: reflexões filosóficas sobre a esperança e suas ressonâncias na teoria e clínica psicanalíticas. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 255-273, abr./jun. 2007.

ROCHA, Zeferino. O papel da ilusão na psicanálise freudiana. Ágora, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 259-271, 2012.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Metodologia dialética em sala de aula. Revista de Educação AEC, Brasília, DF, n. 83, p. 1-18, abr. 1992.

Published

2020-12-31

How to Cite

SANTOS, L. . O ideal da excelência escolar e os conflitos vividos pelo aluno de classes populares1. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 227–245, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p227-245. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10511. Acesso em: 21 nov. 2024.