Da escola, do escolar, da inclusão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p54-66

Keywords:

Escola, Escolar, Inclusão, Forma e estrutura escolares.

Abstract

The main objective of this article is to discuss conceptual and structural aspects of the School, Schoolchildren and Inclusion. The text is constructed in three sections. In the first, elements of the school are discussed from a structural perspective, addressing the notions of school form and organization and their dissemination in modern educational institutions. Continuing with the previous section, we present and problematize the notion/place of schoolchildren assigned to children in their insertion in school and the possible changes arising from this condition, seen as a break with previous forms of socialization in childhood. In the last section, school inclusion is addressed, emphasizing political aspects as well as mechanisms of resistance arising from the attempt to enforce legal determinations in the daily life of schools. Manifestations on the part of the actors involved in the process of educational inclusion are also confronted, considering that reactive processes to educational work with children in situations of disability seek to rely on the structures of school form and organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como esta tarefa deve ser conceituada? In: FÁVERO, Osmar. Et al (org.). Tornar a educação inclusiva. Brasília, DF: UNESCO, 2009. p. 11-24. Disponível em: http://bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br/services/e-books/184683por.pdf. Acesso em: 30 jun. 2020.

ASSIS, Machado. Contos de Machado de Assis. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

BAQUERO, Ricardo; DIKER, Gabriela; FRIGERIO, Graciela (org.). Las formas de lo escolar. Buenos Aires: Del Estante Editorial, 2007.

BARRÈRE, Anne; SEMBEL, Nicolas. Sociologia da Escola. São Paulo: Loyola, 2006.

BECCHI, E. Le XIX Siècle. In: Histoire de l’enfance en Occident. 2. Du XVIII siècle à nos jours. Paris: Éditions du Seuil, 1998.

BINET, Alfred; SIMON, Théodore. Les enfants anormaux. Paris: Privat Éditeur, 1907.

BINET, Alfred; SIMON, Théodore. Les idées modernes sur les enfants. Paris: Ernest Flammarion, 1909.

BORBA, Francisco S. (org.). Dicionário UNESP do Português Contemporâneo. São Paulo: EdUNESP, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI). Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

CANÁRIO, Rui. O que é a escola? Um olhar sociológico. Porto: Porto Editora, 2005.

¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬CANÁRIO, Rui. A escola: das “promessas às incertezas”. Educação Unisinos, v. 12, n. 2, p. 72-81, maio/ago. 2008. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5309. Acesso em: 15 jul. 2020.

CAVALLARI, Juliana. Efeitos de verdade que emanam do discurso da inclusão e suas implicações subjetivas. In: UYENO, E.; CAVALLARI, J.; MASCIA, M. (org.). Mal-estar na inclusão. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.

FÁVERO, Osmar; FERREIRA, Windyz. Tornar a educação inclusiva. Brasília, DF: UNESCO, 2009. Disponível em: http://bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br/services/e-books/184683por.pdf. Acesso em: 25 jul. 2020.

FERREIRA, Carla Mercês Rocha Jatobá; LOPES, Tatiane Felipe. A escola e a educação inclusiva: professoras e alunos em cena. Revista Educação Especial, v. 29, n. 55, p. 441-456, maio/ago. 2016.

FREITAS, Marcos. O aluno-problema: forma social, ética e inclusão. São Paulo: Cortez, 2011.

FREITAS, Marcos; BICCAS, Maurilane. História social da educação no Brasil (1926-1996). São Paulo: Cortez, 2009.

FREUD, Sigmund. O futuro de uma ilusão. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas de Sigmund Freud (volume 17): inibição, sintoma e angústia, o futuro de uma ilusão e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014. p. 231-301.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas de Sigmund Freud (volume 18): o mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 13-122.

FREUD, Sigmund. Construções na análise. In: FREUD, Sigmund. Obras Completas de Sigmund Freud (volume 19): Moisés e o monoteísmo, compêndio de psicanálise e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 327-344.

GARCIA, Rosalba. Política de educação inclusiva e trabalho pedagógico: uma análise do modelo de educação especial na educação básica. In: BAPTISTA, Claudio Roberto; JESUS, Denise (org.). Avanços em políticas de inclusão. O contexto da educação especial no Brasil e em outros países. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 123-138.

GIRALDI, Graciela. El fracaso escolar. In: DAUMAS, Alejandro; STIGLITZ, Gustavo (comp.). Psicoanálisis con niños y adolescentes 2. Políticas, prácticas y saberes sobre el niño. Buenos Aires: Grama Ediciones, 2009. p. 113-115.

HUGON, Marie-Anne; GATEAUX, Jacqueline; VIAL, Monique. Les enfants des classes de perfectionnement (1907-1950). In: CRESAS: Intégration ou marginalization? Aspects de l’éducation spécialisé. Paris: INRP/L’Harmattan, 1984. p. 77-104.

INSTITUTO ANTONIO HOUAISS. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia/Objetiva, 2012.

JANNUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

LAJONQUIÈRE, Leandro. Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

LAJONQUIÈRE, Leandro. Figuras do infantil. A psicanálise na vida cotidiana com as crianças. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LAJONQUIÈRE, Leandro. A palavra e as condições da educação escolar. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 2. p. 455-469, abr./jun. 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/34257. Acesso em: 14 jul. 2020.

LELIÈVRE, Claude. Histoire des institutions scolaires. Paris: Nathan Pédagogie, 1991.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez, 1996.

MAULINI, Olivier; PERRENOUD, Philippe. La forme scolaire de l’éducation de base:tensions internes et évolutions. In: MAULINI, O.; MONTANDON, C. (org.). Les formes de l’éducation: variété et variations. Bruxelles: De Boeck, 2005. p. 147-168.

MAZZOTTA, Marcos José. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2005.

MENDES, Eniceia. Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educacion y Pedagogia, Medellín, Colômbia, n. 57, v. 22, p. 93-109, mayo/ago. 2010.

MILNER, Jean-Claude. De l’école. Paris: Verdier Poche, 2009.

MOSCHEN, Simone; VASQUES, Carla; FRÖLICH, Cláudia. Psicanálise, educação especial e formação de professores: construções em rasuras. In: VASQUES, Carla; MOSCHEN, Simone (org.). Psicanálise, educação especial e formação de professores: construções em rasuras. Porto Alegre: Evangraf, 2015. p. 11-28.

MUEL, Francine. L’école obligatoire et l’invention de l’enfance anormale. Actes de la Recherche em Sciences Sociales, Paris, n. 1, p. 60-74, 1975.

NASCENTES, Antenor. Dicionário Etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1955.

NASCIMENTO, Maria Isabel. Et al (org.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

NEVES, Libéria Rodrigues; RAHME, Mônica Maria Farid; FERREIRA, Carla Mercês da Rocha Jatobá. Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, 2019.

PATTO, Maria Helena. A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T. A. Queiroz, 1993.

PINELL, Patrice; ZAFIROPOULOS, Markos. Un siècle d’échecs scolaires (1882-1982). Paris: Les editions ouvrières, 1983.

PINTASSILGO, Joaquim. Et al. A história da educação em Portugal. Porto: Asa, 2007.

RAHME, Mônica Maria Farid. Laço social e educação: um estudo sobre os efeitos do encontro com o outro no contexto escolar. Belo Horizonte: Fino Traço, 2014.

RAHME, Mônica Maria Farid; FERREIRA, Carla Mercês da Rocha Jatobá; NEVES, Libéria Rodrigues. Sobre educação, política e singularidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, 2019.

REBELO, Andressa; KASSAR, Mônica. Implantação de programas de educação inclusiva em um município brasileiro: garantia de efetivação do processo ensino-aprendizagem? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 22, n. 1, p. 1-25, 2014. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5650426. Acesso em: 13 jul. 2020.

ROBERT, Paul. Le Nouveau Petit Robert. Dictionnaire de la Langue Française. Paris: Dictionnaires Le Robert, 1996.

SAVIANI, Dermeval. Instituições escolares: conceito, história, historiografia e práticas. Cadernos de História da Educação, n. 4, p. 27-33, jan/dez. 2005. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/382/363. Acesso em: 13 jul. 2020.

SOUZA, Maria Cecília de. À sombra do fracasso escolar: a psicologia e as práticas pedagógicas. Estilos da Clínica, v. 3, n. 5, p. 63-83, 1998.

THOMAZET, Serge; MERINI, Corine. L’école inclusive comme objet frontière. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, n. 70, p. 1-12, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/310329360_L%27ecole_inclusive_comme_objet_frontiere. Acesso em: 15 jul. 2020.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, jun/2001.

ZELMANOVICH, Perla. Apostar a la transmisión y a la enseñanza. A propósito de la producción de infâncias. Ushuaia, Argentina: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnologia, 2007.

Published

2020-12-31

How to Cite

FERREIRA, C. M. . .; VORCARO , A. . Da escola, do escolar, da inclusão. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 29, n. 60, p. 54–66, 2020. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p54-66. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10496. Acesso em: 17 jul. 2024.