Remote Teaching, Youth and National Curriculum (BNCC):

teaching and learning process in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p188-200

Keywords:

Remote Teaching, Secondary Education, Youth, National Curriculum (BNCC)

Abstract

This article problematizes the teaching-learning process in High School, considering the construction of the Curriculum Reference Document for Mato Grosso and remote education, a strategy adopted by the recommendation of social distance due to the Covid-19 pandemic. Through the qualitative approach of the documentary research method, with triangulation of sources, the connectivity of youth, the target audience of High School, is approached, in contrast to the difficulties observed in remote education and the path of construction of the curriculum framework of High School in state of Mato Grosso, understanding as part of the challenges of the post-pandemic period, due to the proposed changes. We note the need to debate investment in public education, to place youth learning as the focus of curricular concerns in the post-pandemic period, with a view to prioritizing their learning and not to fall back on the fundamental goals set out in the National Plan Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lara Casagrande, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora e Mestre em Educação e licenciada em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Educação, Ciências e Artes Dom Bosco. Professora Adjunta do Departamento de Ensino e Organização Escolar da Universidade Federal do Mato Grosso. Grupo de pesquisa Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação – LeTECE.

Kátia Morosov Alonso, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora Associada do Departamento de Ensino e Organização Escolar da Universidade Federal de Mato Grosso. Líder do Grupo de pesquisa Laboratório de Estudos sobre Tecnologias da Informação e Comunicação – LeTECE

 

References

ALONSO, Katia Morosov; SILVA, Danilo Garcia da. A Educação a Distância e a formação on-line: o cenário das pesquisas, metodologias e tendências. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p. 499-514, jun. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302018000200499&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 28 out. 2020.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 27 de out. 2020.

BRASIL. Lei n°13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educçaão - PNE e dá outras providências. Brasília, 25 de junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 27 de out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 649, de 10 de julho de 2018. Institui o Programa de Apoio ao Novo Ensino Médio e estabelece diretrizes, parâmetros e critérios para participação Brasília, 10 de julho de 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/29495231/do1-2018-07-11-portaria-n-649-de-10-de-julho-de-2018-29495216. Acesso em 27 de out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n° 882, de 26 de outubro de 2020. Homologa o Parecer CNE/CP nº 14/2020, do Conselho Pleno, do Conselho Nacional de Educação, que define as Diretrizes Curriculares Nacionais para Formação Continuada de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica - BNC-Formação Continuada. Brasília, D.O.U., 26 de outubro de 2020, Seção 1, p. 57, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-882-de-23-de-outubro-de-2020-284736247. Acesso em 27 de out. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular:Educação é a base – Ensino Médio. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. 2018. Acesso em 27 de nov. 2020.

BRASIL. Universidade Aberta do Brasil (UAB).Disponível em: http://portal.mec.gov.br/politica-de-educacao-inclusiva?id=12265. Acesso em 27 de out. 2020.

FREITAS, Geovani Jacó de. Juventude e Ensino Médio: perspectivas da Sociologia entre conquistas e desafios. In: GONÇALVES, Danyelle Nilin (Org.). Sociologia e juventude no Ensino Médio: formação, PIBID e outras experiências. Pontes Editores, Campinas, 2013. p.101-112.

GATTI, Bernadete. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Revista Estudos Avançados, v.34, n.100, p.29-41, 2020.

GENTILI, Pablo. Por uma Pedagogia da esperança. In: GENTILI, Pablo; McCOWAN, Tristan. Reinven-tar a escola pública: política educacional para um novo Brasil. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010, p.253-271.

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem Mediada Pela Tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003.

LÉVY, Pierre.Cibercultura. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2000.LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso – Etapa Ensino Médio (DRC-MT/ EM) (versão preliminar). 2020a. Cuiabá: SEDUC-MT, 2020. Disponível em: <https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/vers%C3%A3o-preliminar-drc-mt-em>. Acesso em: 23 out. 2020.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso. Memorial de Elaboração do Documento de Referência Curricular para Mato Grosso- Novo Ensino Médio. Cuiabá: SEDUC-MT, 2020b. Disponível em: <https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/vers%C3%A3o-preliminar-drc-mt-em>. Acesso em: 23 out. 2020.

MATTOS, Laura. SP convoca youtubers de educação para tentar engajar alunos no ensino a distância. FOLHAPRESS, São Paulo, 26 abr. 2020. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2020/04/sp-convoca-youtubers-de-educacao-para-tentar-engajar-alunos-no-ensino-a-distancia-ck9h05z8t000d01lhqe3it430.html>.Acesso em 17 de nov. 2020.

SANTOS, Edméa. #livesdemaio... Educações em tempos de pandemia. Notícias, Revista Docência e Cibercultura, junho de 2020, online. ISSN: 2594-9004. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1109>. Acesso em: 22 out. 2020.

SILVA, Lidiane Rodrigues Campêlo da. et al. Pesquisa documental: alternativa investigativa na formação docente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9.; ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PSICOPEDAGOGIA, 3., 2009, Curitiba. ... Curitiba: PUCPR, 2009. p. 4554-4566. Disponível em: <http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/3124_1712.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2020.

Published

2022-02-15

How to Cite

CASAGRANDE, A. L.; ALONSO, K. M. Remote Teaching, Youth and National Curriculum (BNCC):: teaching and learning process in Secondary Education. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 31, n. 65, p. 188–200, 2022. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p188-200. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10287. Acesso em: 24 nov. 2024.