The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p178-192

Keywords:

Educação do Campo; Ciências da Natureza; Licenciatura em Educação do Campo; Formação por área de conhecimento

Abstract

The present work seeks to construct an analysis of the challenges and potentialities in the consolidation of collectives of educators, teachers, in the area of ​​natural sciences in the degrees in rural education in the southern region of Brazil. In this way, we seek to organize our exhibition in three distinct moments that go through the history of the constitution of Rural Education courses based on educational public policies such as PRONERA and PROCAMPO, contextualizing the construction and consolidation of the collective of teachers in natural sciences and rural education courses in southern Brazil. Following the debate, we seek a theoretical understanding of the constitution of teachers in higher education and, consequently, in the field of education in the field. Based on this theoretical construction, we seek to present the potential and challenges of the area of ​​natural sciences in undergraduate degrees in education at UFPR, UFSC and UFRGS, debating the path towards the consolidation of a collective of teachers who work with the issues of natural sciences combined with the context farmer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Prof. Dr. Elizandro Maurício Brick, Federal University of Santa Catarina (UFSC)

É professor do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutor (2017) e mestre (2012) em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, licenciado em Física (2010). Coordena o Laboratório de Novas Tecnologias (LANTEC). Participa como membro dos grupos de pesquisa CEUCI (http://ceuci.ufsc.br/) e GEPECISC. É Membro da Sociedade Brasileira de Física (SBF) e da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências e Tecnologias, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de educadores, tecnologias e educação, educação em ciências da natureza, educação do campo. (Texto informado pelo autor)

Profª Drª Marilisa Bialvo Hoffmann, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora do Departamento de Ensino e Currículo/Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutora e Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Líder do Grupo SEMEIA- Seminários de Estudo/Investigação/Ação na Formação de Professores de Ciências da UFRGS. Membro da Associação Brasileira de Ensino de Ciências (ABRAPEC) e atualmente, diretora da Regional Sul da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio). Possui experiência docente na Educação Básica (Anos Iniciais/Ensino Fundamental/Ensino Médio) e no Ensino Superior. Principais interesses de pesquisa: Formação de professores de Ciências e Biologia, Educação do Campo e Ensino de Ciências, Docência no Ensino Superior. Esteve em licença-maternidade de junho de 2016 a janeiro de 2017. 

Published

2021-10-19

How to Cite

MELZER, E. E. M.; BRICK, E. M. .; HOFFMANN, M. B. . The The challenges and potential of the area of ​​Natural Sciences in the LEDOCS of Southern Brazil. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 61, p. 178–192, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p178-192. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10098. Acesso em: 16 jul. 2024.