THE POLICY OF TECHNICAL-PROFESSIONAL TRAINING FOR ITESP FOUNDATION TO BENEFICIARIES OF AGRARIAN REFORM

Authors

  • Juliana Binatto Schaer Gonzaga Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/ Programa de Pós-Graduação em Educação http://orcid.org/0000-0002-9310-978X
  • Marcos Vinicius Francisco Universidade Estadual de Maringá (UEM)/Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/Programa de Pós-Graduação em Educação. http://orcid.org/0000-0002-5410-2374
  • Erika Porceli Alaniz Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)/ Programa de Pós-Graduação em Educação http://orcid.org/0000-0002-8855-4045

DOI:

https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p103-122

Keywords:

Fundação ITESP; Formação técnico-profissional; Assentamentos; Ideologia empresarial.

Abstract

The ITESP Foundation is responsible for agrarian and land policy in the São Paulo state. Sought to identify and analyze the political, ideological and pedagogic presuppositions explicit and underlying technical vocational training proposed by ITESP Foundation. Bibliographic and documentary research was adopted, and the theoretical-methodological framework is anchored in the perspective of historical-dialectical materialism. The documents analyzed consisted of agreements signed by the ITESP Foundation for the provision of vocational courses to settlers in the state of São Paulo, with the Paula Souza Center and the municipalities of Euclides da Cunha Paulista, Mirante do Paranapanema, Teodoro Sampaio and Rosana. The results show contradictions in the conjuncture of the mentioned formative action, because although the agreements deal with the implementation of technical-professional training proposal by the public power to beneficiaries of the agrarian reform, in fact, are surrounded by an entrepreneurial ideology, with the purpose of preparing the workforce for the big agribusiness enterprises and reproducing the class system.

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Author Biographies

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM)/Programa de Pós-Graduação em Educação; Universidade do Oeste Paulista (Unoeste)/Programa de Pós-Graduação em Educação.

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Coordenador, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do curso de Educação Física da Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atua também na Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí (UEM/CRV), no curso de Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM).

Erika Porceli Alaniz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)/ Programa de Pós-Graduação em Educação

Pós-doutora em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista- UNESP, Campus de Marília, Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo- FEUSP, Mestre em Educação e Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia e Ciências,Unesp, Campus de Marília. Docente do mestrado em Educação profissional, graduação em Pedagogia e Licenciatura em Geografia na Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e trabalho, qualificação profissional, movimentos sociais e autogestão.

Published

2021-10-19

How to Cite

GONZAGA, J. B. S. .; FRANCISCO, M. V.; ALANIZ, E. P. THE POLICY OF TECHNICAL-PROFESSIONAL TRAINING FOR ITESP FOUNDATION TO BENEFICIARIES OF AGRARIAN REFORM. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 61, p. 103–122, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n61.p103-122. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10061. Acesso em: 30 jun. 2024.